Adolescència i mentalització : un estudi multidimensional en l'espectre de l'ansietat social
Pérez Domingo, Ariadna
Ballespí Sola, Sergi, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
Vives Brosa, Jaume, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut

Imprint: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016
Description: 1 recurs en línia (112 pàgines)
Abstract: La mentalització (MZ) es descriu com la capacitat per percebre els estats mentals intencionals (EMI) subjacents al comportament de les persones. Aquesta capacitat de poder "llegir" el que hi ha darrere del comportament és essencial per a la salut psicològica i el benestar. L'ansietat social (AS) es defineix com la por a la interacció social i a la possible avaluació negativa per part dels altres. Les persones amb AS tendeixen a suposar que els altres seran crítics i que les avaluaran negativament. Aquesta característica cognitiva de l'AS pot ser entesa i formulada com un error de MZ. Tot i que en les darreres dècades s'ha estudiat el paper de la MZ en diverses patologies, com el TLP o la depressió, l'AS ha rebut, fins a dia d'avui, relativament poc interès. L'objectiu del present estudi és analitzar fins a quin punt els problemes de MZ estan relacionats amb l'AS, des d'una perspectiva del desenvolupament, i amb una metodologia d'avaluació multimètode i multiinformant. Per fer-ho s'ha avaluat el nivell d'AS a la infància (i. e. , inhibició conductual o IC) i a l'adolescència, i s'han obtingut mesures de diverses dimensions de MZ i del nivell de psicopatologia depressiva en dues mostres d'adolescents (n=463 i n=267) provinents de població general. Els resultats mostren afectacions de la MZ relacionades tant amb la IC infantil com amb l'AS a l'adolescència. Aquestes afectacions són multidimensionals, és a dir, afecten tant la lectura dels propis EMI com la lectura dels EMI dels altres, i suggereixen problemes tant d'hiper- com d'hipomentalització. La complexitat de l'afectació de la MZ en l'espectre de l'AS planteja una relació bidireccional que mereix ser estudiada amb major profunditat, ja que el seu paper com a factor que articula i manté l'AS pot tenir implicacions cabdals en el tractament d'aquesta patologia i en el manteniment de resultats a llarg termini.
Abstract: Mentalizing (MZ) is defined as the capacity to perceive the intentional mental states (IMS) that underpin human behavior. The ability to "read" what is beyond behavior is essential for mental health and wellbeing. Social anxiety (SA) is defined as the fear of social interaction and of being negatively evaluated by others. People with SA tend to expect that others will be critical and they will assess them negatively. This cognitive characteristic of SA can be understood and conceptualized as a problem of MZ. Although the role of MZ in several disorders such as BPD or depression has been analyzed in the last decades, up to now, SA has received relatively little attention. The aim of the present study is to analyze whether MZ problems are associated with SA from a developmental perspective, and from a multi-informant and multi-method perspective. To do this, SA has been assessed in infancy (i. e. , behavioral inhibition or BI) and in adolescence, and several dimensions of MZ and depression levels have been measured in two samples of 463 and 267 adolescents from the general population. Results indicate that MZ problems are associated with early SA (i. e. , BI in infancy) and adolescent SA. The MZ impairment is multidimensional, as predicted, and affects the reading of both one's own and others' mental states, and suggests problems of both hipo- and hiper-mentalizing. The complexity of the relationship between MZ and SA suggests a possible bidirectional association and requires further research. The role of MZ in the development and maintenance of SA suggests important implications for treatment strategies and for the long-term results of intervention.
Note: Departament responsable de la tesi: Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
Note: Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. 2016
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Document: Tesi doctoral ; Versió publicada
Subject: Ansietat en els infants ; Ansietat en els adolescents
ISBN: 9788449026973

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/400074
Adreça alternativa: https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1356834
Adreça alternativa: https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1304013


113 p, 1.1 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Doctoral theses

 Record created 2017-06-05, last modified 2022-08-03



   Favorit i Compartir