Web of Science: 1 citations, Google Scholar: citations
Análisis de la calidad educativa en el discurso neoliberal
Colella, Leonardo (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - CONICET (Argentina))
Díaz Salazar, Rocío (Universidad de Buenos Aires)

Additional title: Anàlisi de la qualitat educativa en el discurs neoliberal
Additional title: Analysis of educational quality in neoliberal discourse
Date: 2017
Abstract: El artículo se propone indagar, desde la perspectiva del análisis del discurso, la expresión calidad educativa en diversos documentos de política pedagógica de las últimas décadas del siglo xx, con el propósito de dilucidar el sentido político-social de la educación. La investigación sostiene que el concepto de calidad educativa es un punto privilegiado de indagación, en tanto opera como una síntesis del conjunto de ideas mediante el que se busca establecer las propiedades de la didáctica. En este sentido, el trabajo establece un análisis de la configuración del discurso de la calidad de la educación como forma precaria y relativa de fijación del sentido, que se halla vinculado directamente a un determinado orden social, en este caso, al orden neoliberal, por lo cual articula una pluralidad de ámbitos discursivos vinculados a campos económicos, sociales y culturales. Para realizar esta tarea, se abordan diversos conceptos extraídos de la obra de Ernesto Laclau y Chantal Mouffe.
Abstract: L’article es proposa indagar, des de la perspectiva de l’anàlisi del discurs, l’expressió qualitat educativa en diversos documents de política pedagògica de les últimes dècades del segle xx, amb el propòsit de dilucidar el sentit politicosocial de l’educació. La investigació sosté que el concepte de qualitat educativa és un punt privilegiat d’indagació, en tant que opera com una síntesi del conjunt d’idees mitjançant el qual es busca establir les propietats de la didàctica. En aquest sentit, el treball fa una anàlisi de la configuració del discurs de la qualitat pedagògica com a forma precària i relativa de fixació del sentit, que es troba vinculat directament a un ordre social determinat, en aquest cas, a l’ordre neoliberal, per la qual cosa articula una pluralitat d’àmbits discursius vinculats a camps econòmics, socials i culturals. Per realitzar aquesta tasca, al present article, s’hi aborden diversos conceptes extrets de l’obra d’Ernesto Laclau i Chantal Mouffe.
Abstract: This paper aims to examine, from the perspective of discourse analysis, the syntagma educational quality in various educational policy documents of the late twentieth century in order to elucidate the political and social meaning of education. We argue that the concept of educational quality is a privileged point of inquiry as it operates as a synthesis of a set of ideas which seek to establish the properties of education. In this sense, our work provides an analysis of the configuration of the discourse on educational quality as a precarious and relative form of fixation of meaning, which is linked directly to a given social order. To do so, we address various concepts drawn from the work of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Calidad de la educación ; Política educacional ; Educación y desarrollo ; Evaluación de la educación ; Qualitat de l’educació ; Educació i desenvolupament ; Avaluació de l’educació ; Quality of education ; Educational policy ; Education and development ; Evaluation of education
Published in: Educar, Vol. 53 Núm. 2 (2017) , p. 447-465 (Puntos de vista) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v53-n2-colella-diaz
Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/327341
DOI: 10.5565/rev/educar.749


19 p, 122.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2017-07-17, last modified 2018-11-03



   Favorit i Compartir