Polítiques reductores de les desigualtats educatives : la tensió entre les actuacions focalitzades i les actuacions universalistes
Benito, Ricard (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques)
González, Isaac, 1944- (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques)

Publicación: Barcelona : Generalitat de Catalunya, Institut Català d'Assistència i Serveis Socials, 2010
Resumen: En aquest text s’analitzen algunes de les principals potencialitats i limitacions de les actuacions focalitzades i de les actuacions universalistes en l’àmbit de l’educació. Sovint, les polítiques orientades a la reducció de les desigualtats educatives tendeixen a situar-se prioritàriament en el terreny de les actuacions focalitzades per abordar aquelles realitats escolars que presenten uns dèficits més extrems. Ara bé, una diagnosi més global de la realitat del nostre sistema educatiu fa palesa la necessitat d’abordar un conjunt de realitats escolars més àmplies si, efectivament, es volen neutralitzar algunes de les desigualtats estructurals que presenta. En aquest sentit, el text planteja la necessitat d’impulsar actuacions de caràcter universalista —com ara les polítiques de distribució equilibrada de l’alumnat— amb l’objectiu de generar unes condicions estructurals que contribueixin a una reducció efectiva de les desigualtats educatives i que, al seu torn, facilitin que les actuacions focalitzades puguin adoptar un rol complementari per tal d’abordar aquelles realitats més extremes a les quals les actuacions universalistes no poden fer front.
Resumen: This chapter aims to analyse some of the main potentials and limits of focussed and universal interventions within the education field. Policies aimed at reducing educational inequalities often tend to be basically situated in the area of focussed actions, affecting just those school realities facing the most extreme deficits. However, a more general diagnosis of our education system’s reality makes dealing with a wider number of school situations necessary if, effectively, we want to neutralise some structural inequalities. In that sense, this text sets out the need for implementing universal interventions – such as policies for the balanced distribution of pupils – that aim to generate the structural conditions for enhancing an effective reduction of educational inequalities. Thus, focussed interventions can play a complementary role, being addressed to those most extreme realities for which universal actions are not effective.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català.
Colección: Inclusió social ; 2
Documento: bookPart
Materia: Polítiques educatives ; Distribució de l'alumnat ; Desigualtats educatives ; Educación ; Políticas educativas ; Distribución del alumnado ; Desigualdades educativas
ISBN: 9788439384991
Publicado en: Polítiques d'inclusió social: recull dels continguts del Seminari permanent de formació i treball en xarxa, anys 2007 i 2008, realitzat en el marc del Programa per al desenvolupament de plans locals d'inclusió social del Departament d'Acció Social i Ciutadania, 2010, p. 131-144

Podeu consultar el llibre "Polítiques d'inclusió social" a: https://ddd.uab.cat/record/132699


14 p, 135.7 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Documentos de los grupos de investigación de la UAB > Centros y grupos de investigación (producción científica) > Ciencias sociales y jurídicas > Institute of Government and Public Policy (IGOP)
Libros y colecciones > Capítulos de libros

 Registro creado el 2018-09-19, última modificación el 2018-10-20



   Favorit i Compartir