El paradigma de la complexitat : un marc per a orientar l'activitat científica escolar
Bonil, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona)
Pujol Villalonga, Rosa Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)

Date: 2005
Abstract: Aquest article pren com a punt de partida la rellevància de la complexitat com un emergent dins del coneixement contemporani. Seguidament es presenta el paradigma de la complexitat com un marc que possibilita orientar els processos d'ensenyament-aprenentatge des del diàleg entre pensament, valors i acció. A continuació es presenta com la introducció del paradigma de la complexitat en l'activitat científica escolar comporta evolucionar cap a la recerca de noves formes de pensar, parlar, sentir i actuar que permetin explicar i transformar el món. Per acabar es mostren alguns dels canvis més significatius que comporta entendre l'activitat científica escolar des de la complexitat, concretats en els continguts, la relació entre disciplines, el model de pensament i acció, i en la rellevància de les emocions.
Abstract: This article takes the relevance of complexity as an emergent in contemporary knowledge as its departure point. It goes on to present the paradigm of complexity as a framework that renders it possible to guide teaching-learning processes driven by the dialogue between thought, values and action. It then shows how the introduction of the paradigm of complexity into school scientific activity entails evolving towards the search for new forms of thinking, talking, feeling and acting that make it possible to explain and transform the world. To conclude, it presents some of the most significant changes in understanding school scientific activity from the standpoint of complexity, materialised in contents, the relationship between disciplines, the model of thought and action, and in the relevance of emotions.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Paradigma ; Complexitat ; Activitat científica escolar ; Ensenyament-aprenentatge
Published in: Revista catalana de pedagogia, Vol. 4 (2005) , p. 43-58, ISSN 1695-5641

Adreça original: http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/3870/3869


16 p, 92.5 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2018-12-13, last modified 2019-08-02



   Favorit i Compartir