The Construction of Space(s) and Identity(s) in Medieval Literature : Geoffrey Chaucer's The Canterbury Tales as a Case Study
El Fahli, Mourad (University of Sidi Mohamed Ben Abdellah (Fez, Marroc). Department of English)

Additional title: A construção do(s) espaço(s) e identidade(s) na Literatura medieval : Os contos de Canterbury de Geoffrey Chaucer como estudo de caso
Additional title: La construcción del espacio(s) e identidad(es) en la Literatura Medieval : The Canterbury Tales de Geoffrey Chaucer como estudio de caso
Date: 2018
Abstract: This paper examines the engagement of medieval literature in the construction of identities, particularly those of Europe and Muslims. While the former is represented as a unified Christian space, the latter is depicted as an external threat that endangers God's plan and kingdom. Hence, medieval literature distinguished two opposing spatiality's namely Christendom and Heathendom. Such spatial configuration deliberately overlooked internal schisms and antagonisms that characterized medieval Europe and instead opted for an ideal utopian vision, which has its origin in crusading discourses that emphasized unity in the face of "infidels". To examine these issues, the paper takes as an example Chaucer's The Canterbury Tales, which is considered by many as one of the most influential medieval literary works. Medieval ideological othering hasad still- shaped underst ndings and configurations of the various contacts between West and East and between Islam, Christianity and Judaism. The paper further enriches thediscussion by a focus on cross-cultural interchange that informs Chaucer's oeuvre, particularly the influence of Medieval Arabic scientific studies on his conception of lovesickness. Such interchange paradoxically problematizes the western condemnatory attitude towards Islam.
Abstract: Este artículo examina el compromiso de la Literatura Medieval con la construcción de identidades, particularmente las de Europa y los musulmanes. Mientras que la primera se representa como un espacio cristiano unificado, la última se representa como una amenaza externa que pone en peligro el plan y el Reino de Dios. Por lo tanto, la Literatura Medieval distinguió dos espacialidades opuestas, es decir, la Cristiandad y el Heathendom. Tal configuración espacial deliberadamente pasó por alto los cismas y antagonismos internos que caracterizaron la Europa medieval y, en su lugar, optó por una visión utópica ideal, que tuvo su origen en discursos cruzados que enfatizaron la unidad frente a los "infieles". Para examinar estos temas, el artículo toma como ejemplo los Cuentos de Canterbury de Chaucer, considerado por muchos como una de las obras literarias medievales más influyentes. La diferenciación ideológica medieval tiene una comprensión y configuraciones de los diversos contactos entre Occidente y Oriente y entre el Islam, el Cristianismo y el Judaísmo. Nuestro trabajo enriquece aún más la discusión con un enfoque en el intercambio intercultural que informa la obra de Chaucer, particularmente la influencia de los estudios científicos árabes medievales en su concepción del mal de amores. Tal intercambio problematiza el paradojo de la actitud condenatoria occidental hacia el Islam.
Rights: Tots els drets reservats
Language: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Representation ; Identity ; Christendom ; Heathendom ; Infidels ; Europe ; Cultural interchange ; Representación ; Identidad ; Cristiandad ; Infieles ; Europa ; Intercambio cultura
Published in: Mirabilia, Núm. 27 (jun-dez 2018) , p. 254-268 (Articles) , ISSN 1676-5818

Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Mirabilia/article/view/347040


15 p, 336.9 KB

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