Google Scholar: citas,
El cicle de modelització com a eina d'anàlisi d'una unitat didàctica sobre energia
Solé, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona)
Hernández Rodríguez, María Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona)
Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)

Título variante: Ciclo de modelización como herramienta de análisis de una unidad didáctica sobre energía
Título variante: Modelling cycle as an instrument to analyse a teaching sequence on energy
Fecha: 2019
Resumen: En aquesta recerca es reflexiona sobre com el cicle de modelització proposat per Couso i Garrido-Espeja (2017) per al disseny de seqüències didàctiques, pot servir per analitzar com una unitat didàctica tracta de promoure la modelització. La unitat didàctica escollida “Energia i emocions” correspon al model d’energia (transferència, conservació i degradació de l’energia), i s’emmarca dins de la proposta curricular ‘Competències de pensament científic. Ciències 12-15’. Aquesta va ser dissenyada amb l’objectiu de promoure la modelització en un ensenyament contextualitzat. No obstant això, les maneres d’entendre la pràctica científica de modelització i de promoure aquesta a la classe de ciències són diverses. En aquest sentit, el cicle de modelització del nostre marc ha resultat una eina útil per analitzar, al voltant de les idees clau del model d’energia, cadascuna de les activitats proposades en el disseny de la unitat didàctica. Com a resultat de l’anàlisi realitzada hem evidenciat que la proposta didàctica conté un gran nombre d’activitats que promouen l’avaluació de les idees clau del model, facilitant l’obtenció de proves o aprofundint en l’exploració del fenomen. En canvi, no són tan freqüents les activitats d’estructuració d’idees dels estudiants ja que són escasses aquelles que incentiven l’expressió i consens d’un model final.
Resumen: En esta investigación se reflexiona sobre cómo el ciclo de modelización propuesto por Couso y Garrido-Espeja (2017) para el diseño de secuencias didácticas puede servir para analizar cómo una unidad didáctica trata de promover la modelización. La unidad didáctica escogida “Energía y emociones” corresponde al modelo de energía (transferencia, conservación y degradación de la energía), y se enmarca en la propuesta curricular ‘Competencias de pensamiento científico. Ciencias 12-15’. Esta fue diseñada con el objetivo de promover la modelización en una enseñanza contextualizada. Sin embargo, existen diversos modos de entender la práctica científica de modelización y de promoverla en la clase de ciencias. En este sentido, el ciclo de modelización de nuestro marco ha resultado una herramienta útil para analizar, en torno a las ideas clave del modelo de energía, cada una de las actividades propuestas en el diseño de la unidad didáctica. Como resultado del análisis realizado hemos evidenciado que la propuesta didáctica contiene un gran número de actividades que promueven la evaluación de las ideas clave del modelo, facilitando la obtención de pruebas o profundizando en la exploración del fenómeno. En cambio, no son tan frecuentes las actividades de estructuración de ideas de los estudiantes ya que son escasas las que incentivan la expresión y el consenso de un modelo final.
Resumen: In this research we reflect on how the modelling cycle proposed by Couso and Garrido-Espeja (2017) for the design of teaching sequences can be used to analyse how a teaching and learning sequence tries to promote modelling. The chosen teaching sequence “Energy and emotions” is addressed to the energy model (transfer, conservation and degradation of energy) and is part of a larger curricular project titled ‘Scientific thinking competencies. Science 12-15’. This teaching and learning sequence was designed with the aim of promoting modelling in a contextualized teaching approach. However, there are several ways to conceptualise and promote modelling as a scientific practice in the science class. In this sense, the modelling cycle of our framework has been a useful tool for analysing the activities around key ideas of the energy model proposed in the design of the teaching and learning sequence. As a result of this analysis, we have found that the teaching sequence contains a large number of activities that promote the evaluation of key ideas of the model among students by obtaining further evidence or deepening in the exploration of the phenomena. Instead, activities promoting structuring ideas are not so frequent since there are few ones that motivate the expression and consensus of a final model.
Nota: Número d'acord de subvenció AGAUR/2017/SGR1399
Nota: Número d'acord de subvenció MINECO/EDU2015-66643-C2-1-P
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Lengua: Català.
Documento: article ; recerca ; publishedVersion
Materia: Models científics escolars ; Modelització ; Energia ; Educació secundària ; Disseny d’unitats didàctiques ; Modelos científicos escolares ; Modelización ; Energía ; Educación secundaria ; Diseño de unidades didácticas ; School scientific models ; Modelling ; Energy ; Secondary education ; Design of teaching sequences
Publicado en: Didacticae, Núm. 5 (2019) , p. 43-56, ISSN 2462-2737

DOI: 10.1344/did.2019.5.43-56


14 p, 580.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2019-05-23, última modificación el 2019-07-08



   Favorit i Compartir