Web of Science: 14 citas, Scopus: 16 citas, Google Scholar: citas,
Warning signs of preschool victimization using the strengths and difficulties questionnaire : prevalence and individual and family risk factors
Navarro, J. B.. (José Blas) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Fernández, Meritxell (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Osa, Nuria de la (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)

Fecha: 2019
Resumen: Introduction: School victimization by peers is an important social problem with serious short- and longterm consequences poorly studied at preschool ages, which can lead to school bullying without timely intervention. Longitudinal data was used to determine the prevalence of warning signs of preschool peer victimization and its individual and family risk factors. Methods: Data was obtained from 577 community preschoolers. School victimization was measured using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) administered to parents and teachers of children at ages 4 and 5. Risk factors for the child (demographics, conduct and emotional problems, aggressiveness) and the family (maternal problems during pregnancy and early development, parenting styles, adaptive functioning and parents' problems) were previously recorded at 3 years old. Results: Combined information from parents and teachers showed that 4. 2% of preschoolers presented warning signs of victimization at ages 4 and 5. Low socioeconomic status, poor emotional control, early problems making friends and low level of parenting education in social norms at age 3 predicted later victimization at ages 4 and 5 (AUC = . 78). Conclusion: Peer victimization affects a considerable percentage of preschoolers. Early detection may help to reduce the risk of escalation.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Anglès
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Publicado en: PloS one, Vol. 14, núm. 8 (2019) , p. e0221580, ISSN 1932-6203

DOI: 10.1371/journal.pone.0221580
PMID: 31442263


19 p, 1.3 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Documentos de los grupos de investigación de la UAB > Centros y grupos de investigación (producción científica) > Ciencias de la salud y biociencias > Grupo de Investigación Epidemiología y Diagnóstico en Psicopatología del Desarrollo (UED)
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2019-08-26, última modificación el 2023-05-11



   Favorit i Compartir