Scopus: 3 citations, Google Scholar: citations,
Metáforas del rol docente en una intervención sobre acoso escolar
Podestá González, Sonia Pía (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Metaphors for teachers' roles in a bullying at school intervention
Date: 2019
Abstract: Diferentes perspectivas han abordado el fenómeno del bullying o acoso escolar: centradas en el individuo, en las interacciones y el contexto en general. Las miradas actuales abordan el contexto en el que surge esta problemática, centrando la mirada en los procesos de socialización y con ello, en los diferentes actores involucrados. Estas perspectivas se traducen en cambios sobre la comprensión del rol docente y sus funciones dentro de la intervención escolar. El artículo tiene como objetivo presentar un análisis del rol docente y la participación en proyectos de intervención escolar a partir de la campaña de sensibilización «Stop Bullying» realizada en el año 2017 en Sant Boi de Llobregat, Barcelona, España. Se realiza un análisis cualitativo de carácter metafórico, a partir la observación participante. Se construyen 5 metáforas sobre el rol docente en proyectos de intervención, como recursos metodológicos que nos permiten comprender y conceptualizar su participación en este tipo de experiencias.
Abstract: Bullying has been studied from various viewpoints: individual-, interactions-, and general context-centered perspectives. Present views address the context in which this problematic issue arises, with a focus on socialization processes and, therefore, on the various social actors involved. These new perspectives bring forth changes in the ways of understanding teaching functions and teachers' roles in the context of interventions about bullying at school. The purpose of this paper is to present an analysis of teachers' roles and their involvement in educational intervention projects that made part of the «Stop Bullying» awareness campaign that took place in Sant Boi de Llobregat, Barcelona, Spain, during 2017. A qualitative metaphoric analysis of information gathered through participant observation is presented. The author proposes five metaphors for various teachers' roles in this kind of intervention projects, aimed as methodological resources to comprehend and conceptualize different ways in which teachers take part in such experiences.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Acoso escolar ; Análisis metafórico ; Rol docente ; Bullying ; Teachers' roles ; Metaphoric analysis
Published in: Psicoperspectivas. Individuo y sociedad, Vol. 18, núm. 1 (2019) , ISSN 0717-7798

DOI: 10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1451


11 p, 291.1 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2020-06-03, last modified 2023-03-02



   Favorit i Compartir