Additional title: |
Estudio de los "tabernacula" de la Italia Central |
Date: |
2020 |
Abstract: |
This paper aims to provide an in-depth survey of grand-scale medieval Italian tabernacles and other types of closing altarpieces with all of their wings - or substantial parts thereof - still preserved (1200-1435). Most such altarpieces, enclosing a statue of the Virgin Mary or a Saint, come from the culturally homogeneous and generally conservative regions of the Central Apennines, in particular from Abruzzo. Structure, provenance, original location, function, patronage, iconography are only a few of the many questions raised by the surviving examples here discussed within a broader European frame. Notwithstanding the great variety and composite character of medieval altar furnishings, three major types of medieval Italian closing retables will be here described - according to Claude Lapaire's formal classification (1969 and 1972): the tabernacle-altarpiece in the strict sense of the word, i. e. an open ciborium with the pedestal, rear wall, and canopy, equipped with carved or painted bi-fold wings; the polygonal tabernacle-altarpiece ("le retable à tabernacle polygonal"); and the cupboard-altarpiece ("le retable en forme d'armoire"). In Central Apennine regions all of these types coexisted throughout the fourteenth century at least, resisting the spread of Tuscan polyptychs. |
Abstract: |
Este trabajo pretende ofrecer un estudio en profundidad de los retablos-tabernáculo medievales italianos de gran tamaño y de otro tipo de retablos cerraderos que aún conservan todos sus paneles o partes sustanciales de los mismos (1200-1435). La mayor parte de estos retablos, que albergaban una imagen de la Virgen María o de algún santo, proceden de las regiones culturalmente homogéneas y, por lo general, conservadoras de los Apeninos Centrales, en particular de los Abruzos. Estructura, procedencia, localización original, función, promoción, iconografía. . . son solo algunas de las muchas cuestiones que suscitan los ejemplos conservados, que aquí se planterán en un contexto europeo más amplio. A pesar de la gran variedad y del carácter compuesto del mobiliario de altar medieval, aquí se describirán tres tipos principales de retablos medievales italianos cerraderos, de acuerdo con la clasificación formal de Claude Lapaire (1969 y 1972): el retablo-tabernáculo en el sentido estricto de la expresión (esto es, un baldaquino abierto con pedestal, panel posterior y dosel que está dotado de alas abatibles talladas o pintadas); el retablo-tabernáculo poligonal ("le retable à tabernacle polygonal"); y el retablo en forma de armario ("le retable en forme d'armoire"). En las regiones de los Apeninos Centrales todos estos tipos coexistieron al menos a lo largo del siglo XIV, resistiendo frente a la difusión de los polípticos toscanos. |
Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Language: |
Anglès |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Subject: |
History of medieval art ;
Tabernacle-altarpieces ;
Polygonal tabernacle-altarpieces ;
Cupboard-altarpieces ;
Medieval Italy ;
Central Apennine ;
Abruzzo ;
Umbria ;
Sculpture ;
Painting ;
Historia del arte ;
Escultura ;
Liturgia ;
Pintura ;
Retablo-tabernáculo ;
Retablo-tabernáculo poligonal ;
Retablo en forma de armario ;
Italia medieval ;
Apeninos centrales ;
Abruzos ;
Umbría |
Published in: |
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 183-230, ISSN 2014-8410 |