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Central Italian "Tabernacula" : a Survey
Pasqualetti, Cristiana (Università degli Studi dell'Aquila)

Additional title: Estudio de los "tabernacula" de la Italia Central
Date: 2020
Abstract: This paper aims to provide an in-depth survey of grand-scale medieval Italian tabernacles and other types of closing altarpieces with all of their wings - or substantial parts thereof - still preserved (1200-1435). Most such altarpieces, enclosing a statue of the Virgin Mary or a Saint, come from the culturally homogeneous and generally conservative regions of the Central Apennines, in particular from Abruzzo. Structure, provenance, original location, function, patronage, iconography are only a few of the many questions raised by the surviving examples here discussed within a broader European frame. Notwithstanding the great variety and composite character of medieval altar furnishings, three major types of medieval Italian closing retables will be here described - according to Claude Lapaire's formal classification (1969 and 1972): the tabernacle-altarpiece in the strict sense of the word, i. e. an open ciborium with the pedestal, rear wall, and canopy, equipped with carved or painted bi-fold wings; the polygonal tabernacle-altarpiece ("le retable à tabernacle polygonal"); and the cupboard-altarpiece ("le retable en forme d'armoire"). In Central Apennine regions all of these types coexisted throughout the fourteenth century at least, resisting the spread of Tuscan polyptychs.
Abstract: Este trabajo pretende ofrecer un estudio en profundidad de los retablos-tabernáculo medievales italianos de gran tamaño y de otro tipo de retablos cerraderos que aún conservan todos sus paneles o partes sustanciales de los mismos (1200-1435). La mayor parte de estos retablos, que albergaban una imagen de la Virgen María o de algún santo, proceden de las regiones culturalmente homogéneas y, por lo general, conservadoras de los Apeninos Centrales, en particular de los Abruzos. Estructura, procedencia, localización original, función, promoción, iconografía. . . son solo algunas de las muchas cuestiones que suscitan los ejemplos conservados, que aquí se planterán en un contexto europeo más amplio. A pesar de la gran variedad y del carácter compuesto del mobiliario de altar medieval, aquí se describirán tres tipos principales de retablos medievales italianos cerraderos, de acuerdo con la clasificación formal de Claude Lapaire (1969 y 1972): el retablo-tabernáculo en el sentido estricto de la expresión (esto es, un baldaquino abierto con pedestal, panel posterior y dosel que está dotado de alas abatibles talladas o pintadas); el retablo-tabernáculo poligonal ("le retable à tabernacle polygonal"); y el retablo en forma de armario ("le retable en forme d'armoire"). En las regiones de los Apeninos Centrales todos estos tipos coexistieron al menos a lo largo del siglo XIV, resistiendo frente a la difusión de los polípticos toscanos.
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Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: History of medieval art ; Tabernacle-altarpieces ; Polygonal tabernacle-altarpieces ; Cupboard-altarpieces ; Medieval Italy ; Central Apennine ; Abruzzo ; Umbria ; Sculpture ; Painting ; Historia del arte ; Escultura ; Liturgia ; Pintura ; Retablo-tabernáculo ; Retablo-tabernáculo poligonal ; Retablo en forma de armario ; Italia medieval ; Apeninos centrales ; Abruzos ; Umbría
Published in: Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 183-230, ISSN 2014-8410

Adreça original: https://revistes.uab.cat/medievalia/article/view/v23-n1-pasqualetti
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Medievalia/article/view/374078
DOI: 10.5565/rev/medievalia.515


48 p, 4.5 MB

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 Record created 2020-06-04, last modified 2021-12-11



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