Nous fenòmens de micromobilitat. Oportunitat o amenaça? El cas dels VMP a Barcelona
Martinez Garcia, David
Marquet Sardà, Oriol, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Nuevos fenómenos de micromovilidad. ¿Oportunidad o amenaza? El caso de los VMP en Barcelona
Títol variant: New phenomena of micromobility. Opportunity or threat? The case of VMPs in Barcelona
Publicació: Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2020
Descripció: 6 pàg.
Resum: La necessitat de canvi de model de mobilitat ha creat una demanda de noves estratègies de desenvolupament, d'innovacions tecnològiques i d'educació en la cultura de la sostenibilitat. En aquest context apareixen nous vehicles que podrien canviar la mobilitat dins de les nostres ciutats, en concret parlem dels nous vehicles de mobilitat personal (VMP). En un món globalitzat, on els productes i les noves formes de negoci s'estenen ràpidament a les grans ciutats, els VMP es multipliquen de forma sobtada. Com a conseqüència, les administracions tenen poques referències alhora de legislar i gestionar els VMP. La introducció d'un vehicle allà on abans no existia pot comportar una sèrie de conflictes, l'espai públic és finit, i els vehicles motoritzats, VMP, bicicletes, vianants tots competeixen al mateix territori. Les característiques pròpies dels modes de desplaçaments fan que uns individus siguin més vulnerables que altres, més encara si tenim en compte les conseqüències de l'hegemonia dels vehicles de combustió en la planificació territorial, encara evidents. Per tant, ens trobem en un període on les administracions públiques necessiten dades per valorar i gestionar adequadament la irrupció dels VMP. L'objectiu d'aquest treball és fer una primera aproximació a la realitat dels VMP a Barcelona, valorar la seguretat d'aquests vehicles, i comparar les dades amb altres estudis realitzats a ciutats europees i americanes. La metodologia consistirà en la interpretació i relació de les dades d'accidentalitat del 2018, del nombre de desplaçaments de l'EMEF 2018 i de dues enquestes a usuaris de patinets elèctrics i bicicletes de l'ATM del 2019. Els resultats mostren l'existència d'una dissimilitud, de les característiques del desplaçament i de les externalitats negatives, entre patinets elèctrics compartits i particulars. I també es demostra que la taxa d'accidentalitat dels patinets és lleugerament menor que el cas de les bicicletes.
Resum: La necesidad de cambio de modelo de movilidad ha creado una demanda de nuevas estrategias de desarrollo, de innovaciones tecnológicas y de educación en la cultura de la sostenibilidad. En este contexto aparecen nuevos vehículos que podrían cambiar la movilidad dentro de nuestras ciudades, en concreto hablamos de los nuevos vehículos de movilidad personal (VMP). En un mundo globalizado, donde los productos i las nuevas formas de negocio se propagan rápidamente en las grandes ciudades, los VMP se multiplican de forma repentina. Como consecuencia, las administraciones tienen pocas referencias para legislar y gestionar los VMP. La introducción de un vehículo allí donde antes no existía puede comportar una serie de conflictos, el espacio público es finito, y los vehículos motorizados, VMP, bicicletas, peatones. . . todos compiten en el mismo territorio. Las características propias de los modos de desplazamiento hacen que unos individuos sean más vulnerables que otros, más aún si tenemos en cuenta las consecuencias de la hegemonía de los vehículos de combustión en la planificación territorial, aún evidentes. Por lo tanto, nos encontramos en un periodo en el que las administraciones públicas necesitan datos para valorar y gestionar adecuadamente la irrupción de los VMP. El objetivo de este trabajo es hacer una primera aproximación a la realidad de los VMP en Barcelona, valorar la seguridad de estos vehículos i comparar los datos con otros estudios realizados en ciudades europeas i americanas. La metodología consistirá en la interpretación y relación de los datos de accidentalidad del 2018, del número de desplazamientos de la EMEF 2018 i de dos encuestas a usuarios de patinetes eléctricos y bicicletas de la ATM del 2019. Los resultados muestran la existencia de una disimilitud, de las características de desplazamiento i de las externalidades negativas, entre patinetes eléctricos compartidos y particulares. También se demuestra que la tasa de accidentalidad de los patinetes es ligeramente menor que el caso de las bicicletas.
Resum: The need to change the mobility model has created a demand for new development strategies, technological innovations and education in the culture of sustainability. In this context, new vehicles are appearing that could change mobility within our cities, specifically we are talking about new personal mobility vehicles (VMP). In a globalized world, where products and new forms of business are spreading rapidly to big cities, VMPs are suddenly multiplying. As a result, administrations have few references when it comes to legislating and managing VMPs. The introduction of a vehicle where it did not exist before can lead to a series of conflicts, the public space is finite, and motor vehicles, VMPs, bicycles, pedestrians all compete in the same territory. The characteristics of the modes of travel make some individuals more vulnerable than others, even more so if we take into account the consequences of the hegemony of combustion vehicles in spatial planning, which are still evident. Therefore, we are in a period where public administrations need data to properly assess and manage the irruption of VMPs. The aim of this work is to make a first approach to the reality of VMPs in Barcelona, ​​assess the safety of these vehicles, and compare the data with other studies carried out in European and American cities. The methodology will consist of the interpretation and relation of the accident data of 2018, the number of trips of the EMEF 2018 and two surveys of users of electric scooters and bicycles of the ATM of 2019. The results show the existence of a dissimilarity, of the characteristics of the displacement and of the negative externalities, between shared and particular electric scooters. And it also shows that the accident rate of scooters is slightly lower than that of bicycles.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Geografia i Ordenació del Territori [824]
Pla d'estudis: Grau en Geografia i Ordenació del Territori [824]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Micromobilitat ; VMP ; E-scooters ; Sharing ; Bicicleta ; Accidentalitat ; Micromovilidad ; Accidentalidad ; Micromobility ; Bicycle ; Accident



36 p, 1.9 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Filosofia i Lletres. TFG

 Registre creat el 2020-07-06, darrera modificació el 2023-01-12



   Favorit i Compartir