Sistemes de Navegació i d'Observació de la Terra [43846]
Gisbert Traveria, Meritxell
Padró Garcia, Joan-Cristian
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Navigation and Earth Observation Systems
Títol variant: Sistemas de Navegación y de Observación de la Tierra
Data: 2020-21
Resum: Els sistemes d'observació de la Terra ofereixen una visió sinòptica del territori. Aquest avantatge que una plataforma a una certa alçada ens pot oferir ha estat explotada des de plataformes aèries, des de fa més d'un segle. Relativament recent però és la utilització de forma operacional dels sistemes satèl·lit, que tenen el seu origen i utilització en extens als anys 70 amb l'inici del programa Landsat. Avui en dia la resolució espectral, la resolució espacial i la temporal representen una equació d'ús i aplicabilitat que recorre des dels sistemes òptics o tèrmics fins als sistemes actius, com els sistemes radar, que ens permeten un millor coneixement del territori, en àmbits mediambientals, de gestió de recursos i de sostenibilitat. El conjunt d'arts i tècniques per anar d'un punt A, a un punt B de forma eficient i segura, és el que coneixem per Navegació. Podem anar d'un punt A, a un punt B, coneixent la velocitat i el rumb que hem de prendre, prenent referències i angles respecte a punts coneguts o coneixent les coordenades del punt A i el punt B, sobre una carta de navegació, en paper o electrònica. A finals del segle XIX i principis del segle XX, amb les radiocomunicacions terrestres, i per diferents mètodes de triangulació, es va poder determinar la posició coneixent les coordenades de punts des dels quals s'emetien senyals de radiocomunicacions. A la dècada dels 70 del segle passat es va pensar què passaria si aquestes estacions emissores en lloc d'estar instal·lades a terra (majoritàriament a la costa) s'embarcaven en 1 aquestes estacions emissores en lloc d'estar instal·lades a terra (majoritàriament a la costa) s'embarcaven en satèl·lits que orbitessin al voltant de la Terra i així sempre hi hauria cobertura. Va néixer així el conceptedels sistemes de radionavegació per satèl·lit, que des del sistema americà GPS (Global Positioning System) fins a l'actual sistema europeu GALILEO, han socialitzat el concepte de posicionament i navegació. En aquest context els objectius específics de l'assignatura són proporcionar: els coneixements bàsics per a la comprensió i ús de les dades que ens proporcionen els sistemes satèl·lit d'observació de la Terra i de navegació i posicionament, en els aspectes claus de precisió i de resolució temporal, espectral i espacial. els coneixements teòrics i pràctics per adquirir un pensament crític sobre quines són les tecnologies i aproximacions més adients per a la resolució de projectes de geoinformació, tant en l'àmbit de l'observació de la terra com del posicionament. les habilitats pràctiques específiques per a l'ús i anàlisi de la informació que ens proporcionen les tecnologies d'observació de la Terra i els sistemes de navegació i posicionament, per a la seva explotació.
Resum: Los sistemas de observación de la Tierra ofrecen una visión sinóptica del territorio. Esta ventaja que una plataforma a una cierta altura nos puede ofrecer ha sido explotada desde plataformas aéreas, desde hace más de un siglo. Relativamente reciente, sin embargo, es la utilización de forma operacional de los sistemas satélite, que tienen su origen y utilización en extenso en los años 70 con el inicio del programa Landsat. Hoy en día la resolución espectral, la resolución espacial y la temporal representan una ecuación de uso y aplicabilidad que recorre desde los sistemas ópticos o térmicos hasta los sistemas activos, como los sistemas radar, que nos permiten un mejor conocimiento del territorio, en ámbitos medioambientales, de gestión de recursos y de sostenibilidad. El conjunto de artes y técnicas para ir de un punto A a un punto B de forma eficiente y segura, es lo que conocemos por Navegación. Podemos ir de un punto A a un punto B, conociendo la velocidad y el rumbo que debemos seguir, tomando referencias y ángulos respecto a puntos conocidos o conociendo las coordenadas del punto A y el punto B, sobre una carta de navegación, en papel o electrónica. 1 A finales del siglo XIX y principios del siglo XX, con las radiocomunicaciones terrestres, y por diferentes métodos de triangulación, se pudo determinar la posición conociendo las coordenadas de puntos desde los que se emitían señales de radiocomunicaciones. En la década de los 70 del siglo pasado se pensó qué pasaría si estas estaciones emisoras en lugar de estar instaladas en el suelo (mayoritariamente en la costa) se embarcaban en satélites que orbitasen alrededor de la Tierra y así siempre habría cobertura. Nacióasí el concepto de los sistemas de radionavegación por satélite, que desde el sistema estadounidense GPS (Global Positioning System) hasta el actual sistema europeo GALILEO, han socializado el concepto de posicionamiento y navegación. En este contexto los objetivos específicos de la asignatura son proporcionar: los conocimientos básicos para la comprensión y uso de los datos que nos proporcionan los sistemas satélite de observación de la Tierra y de navegación y posicionamiento, en los aspectos clave de precisión y de resolución temporal, espectral y espacial. los conocimientos teóricos y prácticos para adquirir un pensamiento crítico sobre cuáles son las tecnologías y aproximaciones más adecuadas para la resolución de proyectos de geoinformación, tanto en el ámbito de la observación de la tierra como del posicionamiento. las habilidades prácticas específicas para el uso y análisis de la información que nos proporcionan las tecnologías de observación de la Tierra y los sistemas de navegación y posicionamiento, para su explotación.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Geoinformació [4315985]
Pla d'estudis: Geoinformació [1373]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 116.4 KB

Anglès
6 p, 113.5 KB

Castellà
6 p, 116.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2020-07-10, darrera modificació el 2023-10-07



   Favorit i Compartir