Els supermercats cooperatius i participatius com a eina per la sobirania alimentària i el mercat social
Cappadona Cappadona, Giulio
Griera Llonch, Eudald, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa

Additional title: Los supermercados cooperativos y participativos como herramienta hacia la soberanía alimentaria y el mercado social
Additional title: Cooperative and participative supermarkets as a tool towards food sovereignty and the social market
Date: 2020
Abstract: El sistema agroalimentari, per com està planejat avui dia, representa la maximització del benefici en contra de la dignitat dels treballadors del sector i de el medi rural en el qual es desplega. El moviment de la sobirania alimentària neix per contrarestar aquest procés i proposar una alternativa, l'agroecologia, que representa la forma més sostenible, ecològicament i socialment, de produir aliments i de redistribuir benestar. En l'informe de l'Aresta (Martin, 2017) s'evidencia la importància del paper dels grups de consum agroecològics com a espais per debatre i crear relacions de confiança entre proveïdors i consumidors. Tot i això, el moviment agroecològic s'ha d'enfrontar a el fet que, actualment, els canals dels grups de consum no permeten cobrir l'oferta existent de producte agroecològic al mercat i que, alhora, els productors agroecològics tenen serioses dificultats per autorganizar-se per falta de temps i recursos. En l'últim lustre han nascut a Europa iniciatives que promouen l'establiment de supermercats cooperatius i participatius, amb l'objectiu de proveir la població amb una alimentació sostenible, assequible, democràtica, justa i de proximitat.
Abstract: El sistema agro-alimentario, por como está planeado hoy en día, representa la maximización del beneficio en contra de la dignidad de los trabajadores del sector y del medio rural en el cual se despliega. El movimiento de la soberanía alimentaria nace para contrarrestar este proceso y proponer una alternativa, la agroecología, que representa la forma más sostenible, ecológicamente y socialmente, de producir alimentos y de redistribuir bienestar. En el informe de la Aresta (Martin, 2017) se evidencia la importancia del rol de los grupos de consumo agroecológicos como espacios para debatir y crear relaciones de confianza entre los proveedores y los consumidores. A pesar de esto, el movimiento agroecológico se tiene que enfrentar al hecho de que, actualmente, los canales de los grupos de consumo no permiten cubrir la oferta existente de producto agroecológico en el mercado y que, a la vez, los productores agroecológicos tienen serias dificultades para autorganizarse por falta de tiempo y recursos. En el último lustro han nacido en Europa iniciativas que promueven el establecimiento de supermercados cooperativos y participativos, con el objetivo de proveer la población con una alimentación sostenible, asequible, democrática, justa y de proximidad.
Abstract: The agro-food system, as planned today, represents the maximization of profit against the dignity of workers in the sector and in the rural environment in which it is deployed. The food sovereignty movement was born to counter this process and propose an alternative, agroecology, which represents the most ecologically and socially sustainable way of producing food and redistributing well-being. The Aresta report (Martin, 2017) shows the importance of the role of agroecological consumer groups as spaces to debate and create relationships of trust between providers and consumers. Despite this, the agroecological movement has to face the fact that, at present, the channels of the consumer groups do not allow to cover the existing offer of agroecological product in the market and that, at the same time, the agroecological producers have serious difficulties to self-organize due to lack of time and resources. In the last five years, initiatives have been born in Europe that promotes the establishment of cooperative and participative supermarkets, with the aim of providing the population with a sustainable, affordable, democratic, fair and local diet.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Studies: Postgrau en Economia Social i Solidària: Desenvolupament Local, Cooperativisme i Transformació Social [3780]
Study plan: Postgrau en Economia Social i Solidària: Desenvolupament Local, Cooperativisme i Transformació Social [3780]
Document: masterThesis ; Text
Subject: Sobirania alimentària ; Mercat social ; Grups de consum ; Xarxes Alimentàries Alternatives (XAA) ; Circuits Curts de Comercialització (CCC) ; Supermercats cooperatius i participatius ; Supermercats cooperatius ; Agroecologia ; Indicadors ; Soberanía alimentaria ; Mercado social ; Grupos de consumo ; Redes alimentarias alternativas (raa) ; Circuitos Cortos de Comercialización (CCC) ; Supermercados cooperativos y participativos ; Supermercados cooperativos ; Agroecología ; Indicadores ; Food sovereignty ; Social market ; Consumer groups ; Alternative food networks (afn) ; Short supply chains (ssc) ; Cooperative and participative supermarkets ; Cooperative supermarkets ; Agroecology ; Indicators



37 p, 628.2 KB

The record appears in these collections:
Research literature > Dissertations

 Record created 2020-09-02, last modified 2020-09-23



   Favorit i Compartir