Caracterización de las prácticas innovadoras mediadas por tic del profesorado de posgrado : estudio de caso de la Universidad de La Sabana
Sánchez Duarte, Mónica Marcela
Navío Gámez, Antonio, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada

Data: 2019
Resum: El present estudi s'ocupa de caracteritzar les pràctiques innovadores amb mediació de TIC a l'una de definir el perfil d'aquests subjectes que es qualifiquen com innovadors en el nivell de postgraus. Emmarcat com un estudi de cas, es desenvolupa a la Universitat de la Sabana localitzada a Colúmbia, al municipi de Chía, Departament de Cundinamarca. La població va incloure sis programes de mestratge amb els seus professors i estudiants, circumscrits a dues unitats que desenvolupen programes vinculats a l'àrea d'educació, pedagogia i TIC. Entre els propúsits, es va buscar identificar les percepcions al respecte de l'ocupació de TIC, descriure les pràctiques pedagúgiques intervingudes per TIC i definir el perfil dels innovadors en els programes de postgrau participants. A partir d'identificar a 10 innovadors seleccionats pels maestrantes, es van determinar el tipus de recursos i estratègies empleats, les postures d'aquests innovadors en relació amb la incorporació de les TIC a la praxi, els tipus d'innovació educativa que emergeixen de la pràctica i seus nivells d'apropiació de TIC. La semblança del perfil de l'innovador que empra les TIC, revela que són propers als seus estudiants, compromesos amb el seu quefer, grans motivadors i comunicadors que propicien l'autonomia i en raó a aixú escullen els recursos i eines TIC. Es detecten algunes discrepàncies en l'ocupació que fan de les TIC i la importància que els assignen, originats en la unitat a la qual es troben vinculats i la seva formació de base. Finalment es defineixen tres dimensions que idealment han d'exhibir els professors que apalanquen la IE i on s'inclou l'ús de TIC: social, docència i innovació. Basats en aquestes dimensions s'estableix una relació entre les competències docents, digitals i les qualitats del professor que es catalogui com a innovador.
Resum: El presente estudio se ocupa de caracterizar las prácticas innovadoras con mediación de TIC a la par de definir el perfil de esos sujetos que se califican como innovadores en el nivel de posgrados. Enmarcado como un estudio de caso, se desarrolla en la Universidad de La Sabana localizada en Colombia, en el municipio de Chía, Departamento de Cundinamarca. La población incluyó seis programas de maestría con sus profesores y estudiantes, circunscritos a dos unidades que desarrollan programas vinculados al área de educación, pedagogía y TIC. Entre los propósitos, se buscó identificar las percepciones al respecto del empleo de TIC , describir las prácticas pedagógicas mediadas por TIC y definir el perfil de los innovadores en los programas de posgrado participantes. A partir de identificar a 10 innovadores seleccionados por los maestrantes, se determinaron el tipo de recursos y estrategias empleados, las posturas de esos innovadores en relación con la incorporación de las TIC a la praxis, los tipos de innovación educativa que emergen de la práctica y sus niveles de apropiación de TIC. La semblanza del perfil del innovador que emplea las TIC, revela que son cercanos a sus estudiantes, comprometidos con su quehacer, grandes motivadores y comunicadores que propician la autonomía y en razón a ello escogen los recursos y herramientas TIC. Se detectan algunas discrepancias en el empleo que hacen de las TIC y la importancia que les asignan, originados en la unidad a la que se encuentran vinculados y su formación de base. Por último se definen tres dimensiones que idealmente deben exhibir los profesores que apalanquen la IE y en donde se incluye el empleo de TIC: social, docencia e innovación. Basados en esas dimensiones se establece una relación entre las competencias docentes, digitales y las cualidades del profesor que se catalogue como innovador.
Resum: The following study wishes to characterize de innovative practices that use Information and Communication Technologies at the same time that define the profile of the subject being considered as innovative among postgraduates. Framed as a study case, it takes place in La Universidad de la Sabana, in Chía, Colombia. The population sample for this investigation included six masters programs with their teachers and students, circumbscribed to two units that develop Education, Pedagogy and ICT programs. Among many purposes, there was a need to identify all perceptions on ICT use, describe the pedagogical practices they promote and define the postgraduate program teachers innovative profiles. Once identified 10 candidates with an innovative profile, it was possible to determinate several elements: the use of resources and strategies, the stance of these characters related to ICT incorporation into their praxis, the type of innovation they propose during their practice and the level of appropriation on the different tools. The nature of the innovative profile teachers that use ICT, shows that they can be close to their students, commited to their tasks, great motivators and communicative self-independent people that understand the power of ICT and its resources. Also, it is found that different uses, contradictions, debates and breakthrough methods to implement ICT, depend on the various disciplines they are and departments they belong to. Finally, it is understood that teachers that want to consider themselves as innovative and ICT users must exhibit three dimensions: social, teaching and innovation. Based on these dimensions it can be established a relationship between the teaching skills, the digital skills and the characteristics that make a teacher innovative.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Castellà
Col·lecció: Departament de Pedagogia Aplicada
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Matèria: Innovació educativa ; Innovación educativa ; Innovative education ; Tecnologíes educatives ; Tecnologías educativa ; Education technologies ; Educació superior ; Educacion superior ; Higher education ; Ciències Socials
ISBN: 9788449093036

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/669529


301 p, 9.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2021-05-15, darrera modificació el 2024-03-12



   Favorit i Compartir