Contrarelats de l'odi a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials. Una recerca interpretativa i crítica a l'educació secundària
Izquierdo Grau, Albert
Santisteban, Antoni, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials

Fecha: 2019
Resumen: La present tesi doctoral és una recerca interpretativa i crítica amb l'objectiu de millorar l'ensenyament i facilitar l'aprenentatge de les ciències socials. L'estudi analitza la capacitat crítica que té l'alumnat enfront un problema social rellevant, com són els relats de l'odi. Es tracta d'una investigació qualitativa, que vol aportar eines per poder treballar a les classes de ciències socials, els relats de l'odi que apareixen a les xarxes socials i als mitjans de comunicació. Es planteja un model conceptual per tal de construir contrarelats de l'odi a l'Educació Secundària, amb la finalitat que l'alumnat i el professorat interpreti aquest tipus de relats i prengui decisions socials i polítiques pel canvi social i polític. Per fer-ho, es treballa a partir de diferents aspectes de literacitat crítica aplicables a la informació sobre un problema social. La mostra utilitzada en aquest estudi prové de l'alumnat i professorat de segon cicle d'Educació Secundària Obligatòria, de tres escoles de Catalunya, situades a les comarques del Bages, Osona i Vallès Oriental. La intenció de la recerca és que els professors i les professores incorporin temàtiques controvertides, com la que s'estudia en aquesta tesi, a les seves classes de ciències socials, i així contribuir en una educació cívica basada amb la justícia social.
Resumen: This doctoral thesis is an interpretative and critical research aimed at improving teaching and facilitating the learning of Social Sciences. The study analyses the critical capacity that students show when facing a relevant social problem, for example, instances of Hate speech. It is a qualitative research that wants to provide tools to work on the hate speech that appears on social networks and the media in the Social Sciences lessons. A conceptual model is proposed to build counter-narratives of hate in Secondary Education. The purpose is that students and teaching staff interpret this type of stories, and take social and political decisions to achieve social and political change. In order to do this, we work from different critical literacy aspects applicable to the information about a social problem. The sample used in this study comes from students and teaching staff from the second cycle of Compulsory Secondary Education (2nd ESO), in particular from three schools in Catalonia located in the counties of Bages, Osona and Vallès Oriental. The aim of this research is that teachers incorporate controversial topics, such as the one studied in this thesis, in their social sciences lessons, and hence contribute to a civic education based on social justice.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Colección: Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials
Documento: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Materia: Discurs de l'odi ; Discurso del odio ; Hate speech ; Contrarelat de l'odi ; Contrarelato del odio ; Counter-narrative of hate ; Literacitat crítica ; Literacidad crítica ; Critical literacy ; Ciències Socials
ISBN: 9788449092633

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/669789


220 p, 2.0 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Tesis doctorales

 Registro creado el 2021-05-22, última modificación el 2022-11-20



   Favorit i Compartir