Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Prácticas de aula de los profesionales de pedagogía terapéutica para atender a la diversidad : hacia un enfoque inclusivo
García Prieto, Francisco Javier (Universidad de Huelva)
Delgado-García, Manuel (Universidad de Huelva)
Gómez-Hurtado, Inmaculada (Universidad de Huelva)
Moya Maya, Asunción (Universidad de Huelva)

Additional title: Pràctiques d'aula dels professionals de Pedagogia Terapèutica per atendre la diversitat : cap a un enfocament inclusiu
Additional title: Classroom practices of therapeutic pedagogy professionals to attend to diversity : Toward an inclusive approach
Date: 2021
Abstract: En el presente estudio se analizan las prácticas de aula del especialista de atención a la diversidad en los centros de educación infantil y primaria (CEIP) de Andalucía. Mediante un diseño de naturaleza cualitativa de carácter transversal, se obtienen los datos con dos fuentes principales de información (entrevista semiestructurada diseñada ad hoc y observación directa y no participante) sobre una muestra de 142 especialistas. Los resultados revelan el desarrollo de prácticas inclusivas respecto al uso de estrategias didácticas y metodologías activas; la importancia de recursos plurales y funcionales; la puesta en práctica de un apoyo pedagógico coordinado o colaborativo, y la flexibilización en la dinámica y la organización de aula. También se identifican posibilidades, dificultades y limitaciones. Las conclusiones apuntan que las prácticas que están desarrollando los especialistas pretenden contribuir a la mejora de las escuelas en relación con la atención a la diversidad, siendo el apoyo colaborativo a la comunidad educativa la función principal para la promoción de una escuela inclusiva que atienda a todo el alumnado.
Abstract: En el present estudi s'hi analitzen les pràctiques d'aula de l'especialista d'atenció a la diversitat als centres d'educació infantil i primària (CEIP) d'Andalusia. Mitjançant un disseny de naturalesa qualitativa de caràcter transversal, s'obtenen les dades a partir de dues fonts principals d'informació (entrevista semiestructurada dissenyada ad hoc i observació directa i no participant) sobre una mostra de 142 especialistes. Els resultats revelen el desenvolupament de pràctiques inclusives respecte a l'ús d'estratègies didàctiques i metodologies actives; la importància de recursos plurals i funcionals; la posada en pràctica d'un suport pedagògic coordinat o col·laboratiu, i la flexibilització en la dinàmica i l'organització d'aula. També s'hi identifiquen possibilitats, dificultats i limitacions. Les conclusions apunten al fet que les pràctiques que estan desenvolupant els especialistes pretenen contribuir a millorar les escoles en relació amb l'atenció a la diversitat, de manera que el suport col·laboratiu a la comunitat educativa esdevé la funció principal per promoure una escola inclusiva que atengui tot l'alumnat.
Abstract: This research analyzes the classroom practices of diversity care specialists in early childhood and primary education schools of Andalusia. A cross-sectional qualitative design was used to obtain data from two main sources: a semi-structured interview designed ad hoc and direct and non-participant observation with a sample of 142 participants. The results reveal the development of inclusive practices regarding the use of didactic strategies and active methodologies, the importance of plural and functional resources, the implementation of coordinated or collaborative pedagogical support, and flexibility in the dynamics and organization of the classroom. Opportunities, difficulties, and limitations are also identified. The conclusions indicate that the practices being developed by these specialists aim to contribute to improving schools in relation to attention to diversity, with collaborative support for the educational community being the main function for the promotion of an inclusive school that attends to all students.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Atención a la diversidad ; Inclusión escolar ; Práctica educativa ; Apoyo y metodologías activas ; Atenció a la diversitat ; Inclusió escolar ; Pràctica pedagògica ; Suport educatiu i metodologies didàctiques actives ; Attention to diversity ; Inclusive education ; Pedagogical practice ; Educational support ; Active teaching methodologies
Published in: Educar, Vol. 57 Núm. 2 (2021) , p. 289-304 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v57-n2-garcia-etal
DOI: 10.5565/rev/educar.1299


16 p, 127.7 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2021-07-06, last modified 2021-10-07



   Favorit i Compartir