Energia i Societat [102832]
Checa Rius, Joan
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Additional title: Energy and Society
Additional title: Energía y Sociedad
Date: 2021-22
Abstract: Contextualització 1 Aquesta és una assignatura optativa de 6 crèdits ECTS del Grau en Ciències Ambientals. Està programada per al segon semestre del quart curs i forma part de la menció de Governança Ambiental. Com a tal, es centra en l'anàlisi i la gestió de les formes de govern i d'intervenció sobre el medi ambient. Concretament pren com a àmbit d'estudi i d'intervenció un vector ambiental de gran rellevància en els temps actuals: l'energia. L'assignatura estudia les relacions entre el medi natural i la societat, tot adoptant un enfocament de caràcter socioeconòmic. Tanmateix, l'assignatura té un perfil interdisciplinar i està estretament relacionada amb moltes altres matèries del Grau com són la Geografia, els Instruments Jurídics per a Ciències Ambientals, la Ciència Política per a Ciències Ambientals i l'Economia per a Ciències Ambientals. En l'actualitat el rol de l'energia ha assolit una importància sense precedents, tant per la seva dimensió ambiental com per la seva dimensió econòmica (evolució dels preus), social (situacions de pobresa energètica), política (el control sobre els recursos energètics està en mans de pocs actors) i democràtica (manca de transparència i de participació en la presa de decisions relatives a l'energia). En aquest context, l'assignatura mira d'identificar i respondre aquelles qüestions que expliquen les característiques dels diversos sistemes energètics: Quins són els impactes sòcio-ambientals dels sistemes energètics dominants? Quines desigualtats generen aquests sistemes? Quinsactors intervenen en la producció, la distribució i la comercialització energètica? Quins interessos tenen aquests actors i quinsrecursos mobilitzen? És possible pensar en sistemes energètics alternatius en termes de localització, gestió o ús? Quines polítiques energètiques s'estan implementant des dels diferents nivells de govern? És possible pensar en altres formes d'intervenció pública sobre l'accés i la gestió de l'energia? Què està fent la societat civil per fer front a la situació de crisi energètica? Es parteix de la premissa que els diversos sistemes energètics responen a uns determinats interessos, depenen d'unes relacions de poder entre diferents actors i tenen uns impactes socials, ambientals i econòmics diversos. En la mesura en que no hi ha un únic sistema energètic possible i en que l'hegemonia d'un o altre sistema és resultat d'un joc de forces actuants, l'assignatura s'interessa per analitzar els avantatges i els inconvenients tant dels sistemes dominants com dels alternatius. L'assignatura pretén, així, descobrir els interessos i les relacions de poder que s'amaguen al darrere de cada sistema energètic, tot posant l'atenció en els seus impactes ambientals i socials. I vol descobrir, al mateix temps, quins són els fonaments de la transició energètica ja iniciada a la major part de societats occidentals, de quina manera representarà una evolució o un canvi radical amb el sistema actual, quins actors protagonitzaran aquesta transició i quins són els requeriments per al seu desenvolupament. Per les pròpies característiques de la matèria tractada i la seva naturalesa multiescalar, s'analitzaran les relacions entre energia i societat per als diversos nivellsterritorials, des del local fins al mundial, tot situant el centre de referència d'aquesta anàlisi en la nostra realitat més propera, i cobrint d'aquesta manera un àmbit que va des dels municipis catalans a la Unió Europea tot passant pel context administratiu i social català i espanyol. Objectius formatius El principal objectiu d'aquesta assignatura és analitzar la relació entre la societat i els sistemes energètics, entesos com el conjunt de tecnologies i processos sòcio-ambientals que s'utilitzen per transformar l'energia primària en els serveis energètics que la societat demanda. a partir d'aquest objectiu general l'assignatura s'interessa especialment pels factors explicatius de la situació actual, els impactes i les possibles alternatives. En finalitzar el curs l'alumne haurà de ser capaç de: Identificar i caracteritzar els diferents models de gestió de l'energia Utilitzar i convertir les diferents unitats de mesura de l'energia Explicar l'evolució històrica i geogràfica de la problemàtica energètica Caracteritzar els diferents sistemes energètics i els usos socials de l'energia Conèixer les diferents fonts energètiques, les seves característiques i els seus impactes Conèixer els diferents sistemes d'aprofitament de l'energia Analitzar les causes socials i polítiques dels conflictes derivats de l'ús i l'accés als recursos energètics Utilitzar i relacionar les diferents escales per analitzarles problemàtiques energètiques Identificar els actors dels sistemes energètics, els seus interessos i els seus recursos Descriure i interpretar el marc legal i administratiu de les polítiques energètiques 2 Descriure i interpretar el marc legal i administratiu de les polítiques energètiques Aplicar l'enfocament de l'Anàlisi de Polítiques Públiques a les polítiques energètiques Criticar de forma raonada les polítiques energètiques dels diferents nivellsd'administració pública Proposar mesures alternatives per a una gestió energètica sostenible Proposar solucions creatives, adequades i viables per a la resolució de problemàtiques energètiques diverses Presentar informació de forma sintètica i atractiva amb suport cartogràfic.
Abstract: Contextualization This is an optional subject of 6 ECTS credits of the Degree in Environmental Sciences. It is scheduled for the second semester of the fourth year and forms part of the mention of Environmental Governance. As such, it focuses on the analysis and management of the forms of government and intervention on the environment. Specifically it takes as field intervention study and an environmental vector of great relevance in modern times: energy. 1 The subject studies the relations between the natural environment and society, adopting an approach of character socioeconomic. However, the subject has a profile interdisciplinary and is closely related to many other subjects of the Degree such as Geography, Legal Instruments for Environmental Sciences, Political Science for Environmental Sciences and Economics for Environmental Sciences. Currently the role of energy has achieved an important never seen, both for its environmental dimension as for its economic dimension (price evolution), social (energy poverty situations), political (control over energy resources is in hands of few actors) and democratic (lack of transparency and participation in decision-making related to energy). In this context, the subject tries to identify and answer those questions that explain the characteristics of the different energy systems: What are the socio-environmental impacts of the dominant energy systems? What inequalities do these systems generate? What actors are involved in the production, distribution and marketing energetic what interests do these actors have and what resources do they mobilize? Is it possible to think of alternative energy systems in terms of location, management or us? What energy policies are being implemented from the different levels of government? Is it possible to think of other forms of public intervention on access and energy management? What is civil society doing to face the energy crisis situation? It is based on the premise that the different energy systems respond to certain interests, depend on power relations between different actors and have different social, environmental and economic impacts. Insofar as there is not a single possible energy system and in which the hegemony of one system or another is the result of a set of acting forces, the subject is interested in analyzing the advantages and disadvantages of both the dominant systems and the alternative. The subject aims to discover the interests and power relations that hide behind each energy system, paying attention to its environmental and social impacts. And wants to discover, at the same time, what are the foundations of the energy transition already started in most Western societies, in what way will it represent an evolution or a radical change with the current system, what actors will play this transition and what are the requirements for its development. Due to the characteristics of the treated material and its nature multiscalar, the relations between energy and society will be analyzed for the different territorial levels, from the local to the global, situating the reference center of this analysis in our closest reality, and thus covering a scope that goes from the Catalan municipalities in the European Union passing through the Catalan and Spanish administrative and social context. Formative objectives The main objective of this subject is to analyse the relationship between society and energy systems, understood as the set of technologies and socio-environmental processes that are used to transform primary energy into the energy services that society demands. Based on this general objective, the subject is especially interested in the explanatory factors of the current situation, the impacts and possible alternatives. At the end of the course the student should be able to: Identify and characterize the different models of energy management Use and convert the different units of energy measurement Explain the historical and geographical evolution of the energy problem Characterize the different energy systems and the social uses of energy Know the different energy sources, their characteristics and their impacts Know the different systems of energy use Analyse the social and political causes of conflicts arising from the use and access to energy resources Use and relate the different scales to analyse the energy problems Identify the actors of the energy systems, their interests and their resources Describe and interpret the legal and administrative framework of energy policies Apply the Public Policy Analysis approach to energy policies Critically criticize the energy policies of the different levels of public administration Propose alternative measures for sustainable energy management Propose creative, adequate and viable solutions for the resolution of diverse energy problems Present information in a synthetic and attractive way with cartographic support 2.
Abstract: Contextualización 1 Esta es una asignatura optativa de 6 créditos ECTS del Grado en Ciencias Ambientales. Está programada para el segundo semestre del cuarto curso y forma parte de la mención de Gobernanza Ambiental. Como tal, se centra en el análisis y la gestión de las formas de gobierno y de intervención sobre el medio ambiente. Concretamente toma como ámbito de estudio y de intervención un vector ambiental de gran relevancia en los tiempos actuales: la energía. La asignatura estudia las relaciones entre el medio natural y la sociedad, adoptando un enfoque de carácter socioeconómico. Sin embargo, la asignatura tiene un perfil interdisciplinar y está estrechamente relacionada con muchas otras materias del Grado como son la Geografía, los Instrumentos Jurídicos para Ciencias Ambientales, la Ciencia Política para Ciencias Ambientales y la Economía para Ciencias Ambientales. En la actualidad el rol de la energía ha alcanzado una importancia sin precedentes, tanto por su dimensión ambiental como por su dimensión económica (evolución de los precios), social (situaciones de pobreza energética), política (el control sobre los recursos energéticos está en manos de pocos actores) y democrática (falta de transparencia y de participación en la toma de decisiones relativas a la energía). En este contexto, la asignatura trata de identificar y responder aquellas cuestiones que explican las características de los diversos sistemas energéticos: ¿Cuáles son los impactos socio-ambientales de los sistemas energéticos dominantes? ¿Qué desigualdades generan estos sistemas? ¿Qué actores intervienen en la producción, la distribución y la comercialización energética? ¿Qué intereses tienen estos actores y qué recursos movilizan? Es posible pensar en sistemas energéticos alternativos en términos de localización, gestión o uso? ¿Qué políticas energéticas se están implementando desde los diferentes niveles de gobierno? ¿Es posible pensar en otras formas de intervención pública sobre el acceso y la gestión de la energía? ¿Qué está haciendo la sociedad civil para hacer frente a la situación de crisis energética? Se parte de la premisa que los diversos sistemas energéticos responden a unos determinados intereses, dependen de unas relaciones de poder entre diferentes actores y tienen unos impactos sociales, ambientales y económicos diversos. En la medida en que no hay un único sistema energético posible y en que la hegemonía de uno u otro sistema es resultado de un juego de fuerzas actuantes, la asignatura se interesa por analizar las ventajas y los inconvenientes tanto de los sistemas dominantes como de los alternativos. La asignatura pretende, así, descubrir los intereses y las relaciones de poder que se esconden detrás de cada sistema energético, poniendo la atención en sus impactos ambientales y sociales. Y quiere descubrir, al mismo tiempo, cuáles son los fundamentos de la transición energética ya iniciada en la mayor parte de sociedades occidentales, de qué manera representará una evolución o un cambio radical con el sistema actual, qué actores protagonizarán esta transición y cuáles son los requerimientos para su desarrollo. Por las propias características de la materia tratada y su naturaleza multiescalar, se analizarán las relaciones entre energía y sociedad para los diversos niveles territoriales, desde el local hasta el mundial, situando el centro de referencia de este análisis en nuestra realidad más cercana, y cubriendo de esta manera un ámbito que va desde los municipios catalanes en la Unión Europea pasando por el contexto administrativo y social catalán y español. Objetivos formativos El principal objetivo de esta asignatura es analizar la relación entre la sociedad y los sistemas energéticos, entendidos como el conjunto de tecnologías y procesos socio-ambientales que se utilizan para transformar la energía primaria en los servicios energéticos que la sociedad demanda. En base a este objetivo general la asignatura se interesa especialmente por los factores explicativos de la situación actual, los impactos y las posibles alternativas. Al finalizar el curso el alumno deberá ser capaz de: Identificar y caracterizar los diferentes modelos de gestión de la energía Utilizar y convertir las diferentes unidades de medida de la energía Explicar la evolución histórica y geográfica de la problemática energética Caracterizar los diferentes sistemas energéticos y los usos sociales de la energía Conocer las diferentes fuentes energéticas, sus características y sus impactos Conocer los diferentes sistemas de aprovechamiento de la energía Analizar las causas sociales y políticas de los conflictos derivados del uso y el acceso a los recursos 2 Analizar las causas sociales y políticas de los conflictos derivados del uso y el acceso a los recursos energéticos Utilizar y relacionar las diferentes escalas para analizar las problemáticas energéticas Identificar los actores de los sistemas energéticos, sus intereses y sus recursos Describir e interpretar el marco legal y administrativo de las políticas energéticas Aplicar el enfoque del Análisis de Políticas Públicas a las políticas energéticas Criticar de forma razonada las políticas energéticas de los diferentes niveles de administración pública Proponer medidas alternativas para una gestión energética sostenible Proponer soluciones creativas, adecuadas y viables para la resolución de problemáticas energéticas diversas Presentar información de forma sintética y atractiva con soporte cartográfico.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Ciències Ambientals [2501915]
Study plan: Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1208] ; Grau en Ciències Ambientals [1435] ; Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1436] ; Grau en Ciències Ambientals [959]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
7 p, 115.3 KB

Anglès
7 p, 117.6 KB

Castellà
8 p, 120.5 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2021-07-16, last modified 2023-01-21



   Favorit i Compartir