Promover la igualdad mediante el uso de storytelling : aproximación al estado de la cuestión a través del palmarés del festival publicitario El Sol (2018-2019)
Menéndez Menéndez, María Isabel (Universidad de Burgos)

Additional title: Promoting Equality through Storytelling : Approaching the State of the Question through the Winners' List of the 'El Sol' Advertising Festival (2018-19)
Date: 2021
Abstract: El uso del storytelling en publicidad se está imponiendo en la creatividad contemporánea por su capacidad para conectar emocionalmente con los públicos y su potencial para provocar la empatía. Es por ello que este artículo se interesa por el papel de estas estrategias creativas en la transmisión de valores relacionados con la igualdad entre sexos. Se analiza una muestra del palmarés del festival El Sol para descubrir si la publicidad narrativa más reciente ha dejado atrás el tradicional sexismo publicitario y adopta propuestas explícitas sobre igualdad y/o empoderamiento de las mujeres.
Abstract: The use of storytelling in advertising is becoming dominant in contemporary creativity due to its capacity to connect emotionally with audiences and its potential to promote empathy. That is why this paper tackles the role of these creative strategies in the transmission of values related to equality between the sexes. A sample of the winners' list of the 'El Sol' festival is analyzed with the aim of finding out whether recent narrative advertising has overcome traditional sexism and is now adopting explicit proposals about equality and/or women's empowerment.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Storytelling ; Sexismo ; Femvertising ; Festival publicitario el sol ; Sexism ; El sol advertising festival
Published in: Questiones publicitarias, Vol. 4 Núm. 28 (2021) , p. 63-72 (Artículos de investigación) , ISSN 1988-8732

Adreça original: https://questionespublicitarias.es/article/view/v4-n28-menendez


10 p, 303.1 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Questiones Publicitarias
Articles > Research articles

 Record created 2021-07-23, last modified 2021-07-31



   Favorit i Compartir