Questiones publicitarias

Questiones Publicitarias is an international (especially Ibero-American) journal whose purpose is to publish scientific research on communication and advertising. Its thematic coverage fits the issues related to the area of knowledge of audiovisual communication and advertising. The target audience is the academics, researchers and professionals in that area. Accepted languages for the contributions are Spanish, Portuguese and English.

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2024-07-29
05:47
16 p, 730.6 KB Ús de la identitat visual corporativa en la comunicació de marca de les universitats privades espanyoles a través dels seus perfils d'Instagram / Mayorga Escalada, Santiago (Universidad Isabel I)
Este artículo estudia el uso de la identidad visual corporativa (nomenclatura, icono y color) en la comunicación de marca que proyectan las universidades privadas españolas a través de los perfiles de sus cuentas oficiales de Instagram. [...]
Aquest article estudia l'ús de la identitat visual corporativa (nomenclatura, icona i color) en la comunicació de marca que projecten les universitats privades espanyoles a través dels perfils dels seus comptes oficials d'Instagram. [...]
This article studies the use of corporate visual identity (nomenclature, icon and color) in the brand communication projected by Spanish private univer-sities through the profiles of their official Instagram accounts. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.396
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 34 (2024) , p. 51-65 (Investigación)  
2024-07-29
05:47
16 p, 381.4 KB La promoció de marques hospitalàries a través de les tecnologies intel·ligents / Medina Aguerrebere, Pablo (Canadian University Dubai) ; Medina, Eva ; Gonzalez Pacanowski, Toni
Hospitals use corporate communications to strengthen their relationships with their audiences and build a reputable brand. We analyse how these organisations use smart technologies to promote their brand. [...]
Els hospitals recorren a la comunicació corporativa per a enfortir les relacions amb els públics i construir una marca prestigiosa. S'analitza com aquestes organitzacions usen les tecnologies intel·ligents per a promocionar la seva marca. [...]
Los hospitales recurren a la comunicación corporativa para fortalecer sus relaciones con los públicos y construir una marca reputada. Se analiza cómo estas organizaciones usan las tecnologías inteligentes para promocionar su marca. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.398
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 34 (2024) , p. 67-82 (Investigación)  
2024-07-29
05:47
10 p, 3.2 MB Els colors de la Universitat / Tena Parera, Daniel
Superando las implicaciones comunicativas propias de cada color, el uso de los colores en las togas universitarias, un elemento ya de por sí cargado de sentido, hace que sea un mensaje no siempre decodificado ni utilizado. [...]
Superant les implicacions comunicatives pròpies de cada color, l'ús dels colors a les togues universitàries, un element ja de per si mateix carregat de sentit, fa que sigui un missatge no sempre descodificat ni utilitzat. [...]
Overcoming the communicative implications of each color, the use of colors in university robes, an element already loaded with meaning, which makes it a message that is not always decoded or used. This text shows the specific regulations that exist on the use of university togas, their origin (Egyptian and Roman) and the due communication protocol that this implies in universities. [...]
Superando las implicaciones comunicativas propias de cada color, el uso de los colores en las togas universitarias, un elemento ya de por sí cargado de sentido, hace que sea un mensaje no siempre decodificado ni utilizado. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.405
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 34 (2024) , p. 41-50 (Editorial)  
2024-07-29
05:47
12 p, 1.3 MB Blockchain, NFT i producció sota demanda en el sector de la moda / Martín-Guart, Ramon Francisco (Universitat de Girona) ; Fondevila-Gascón, Joan-Francesc (Universitat Ramon Llull. Blanquerna) ; Lladós, Josep (Universitat de Girona) ; Paitiví, Imma (Universitat de Girona)
El objeto de estudio investiga la disposición de los consumidores hacia productos bajo demanda y tokens no fungibles (NFTs), centrándose en la marca Laagam, e-commerce especializado en moda, como estudio de caso. [...]
L'objecte d'estudi investiga la disposició dels consumidors cap a productes sota demanda i tokens no fungibles (NFTs), centrant-se en la marca Laagam, comerç electrònic especialitzat en moda, com a estudi de cas. [...]
The object of study investigates the disposition of consumers towards products on demand and non-fungible tokens (NFTs), focusing on the Laagam brand, e-commerce specialized in fashion, as a case study. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.401
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 34 (2024) , p. 83-93 (Investigación)  
2024-07-29
05:47
4 p, 499.5 KB De l' elecció lingüística en la publicitat / van Hooft, Andreu (Communication and Information Studies (CIW)Radboud University Nijmegen - The Netherlands)
El artículo publicado recientemente en la revista Folia Linguistica titulado "First language as a determinant of implicit and explicit languages attitudes. Catalan/Spanish bilinguals' general language attitudes and response to language choice in a COVID-19 vaccination advertisement" (van Hooft et al. [...]
L'article publicat recentment a la revista Folia Linguistica titulat "First language as a determinant of implicit and explicit languages attitudes. Catalan/Spanish bilinguals' general language attitudes and response to language choice in a COVID-19 vaccination advertisement" (van Hooft et al. [...]
The article recently published in Folia Linguistica entitled "First language as a determinant of implicit and explicit languages attitudes. Catalan/Spanish bilinguals' general language attitudes and response to language choice in a COVID-19 vaccination advertisement" (van Hooft et al. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.404
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 34 (2024) , p. 95-98 (Reseñas)  
2024-01-12
05:33
4 p, 432.3 KB Evolución de la publicidad en el lugar de venta en la historia / López Iglesias, Matías (Universidad Europea Miguel de Cervantes) ; Luque-Ortiz, Sergio (Universidad Europea Miguel de Cervantes)
La investigación muestra una revisión de la publicidad en lugar de venta a lo largo de las diferentes etapas de la historia, incluyendo referencias a la Edad Antigua, la Edad Media y la Edad Moderna, entre otras. [...]
Research shows a review of point-of-purchase advertising through out the different stages of history, including references to the Ancient, Middle Ages, and Modern Ages, among others. The work presented shows findings and evidence in relation to merchandising, distribution to the minor and the use that is given to advertising in contact with the direct consumer. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.397
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 33 (2024) , p. 21-33 (Ensayos)  
2024-01-12
05:33
4 p, 432.3 KB Club de Directores Creativos de Europa / Tena Parera, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Es dona notícia de la celebració a Barcelona de la 32ª edició dels Premis Art Directors Club of Europe · ADCE. Aquesta organització treballa en el camp de la creativitat, la direcció d'art, el disseny i la publicitat. [...]
News is given of the celebration in Barcelona of the 32nd edition of the Art Directors Club of Europe · ADCE Awards. This organization works in the field of creativity, art direction, design and advertising. [...]
Se da noticia de la celebración en Barcelona de la 32ª edición de los Premios Art Directors Club of Europe · ADCE. Esta organización trabaja en el campo de la creatividad, la dirección de arte, el diseño y la publicidad. [...]
News is given of the celebration in Barcelona of the 32nd edition of the Art Directors Club of Europe · ADCE Awards. This organization works in the field of creativity, art direction, design and advertising. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.399
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 33 (2024) , p. 37-39 (Reseñas)  
2024-01-12
05:33
10 p, 362.6 KB Escolas de Design como sistemas sociais e culturais de criatividade e inovação / Maia, Manuela (Instituto Superior de Educação e Cièncias-ISEC (Lisboa, Portugal))
A resolução de problemas complexos, a flexibilidade e a criação de ideias são identificadas como competências profissionais para 2025. A criatividade é sobretudo um acontecimento cultural e social. [...]
Solving complex problems, flexibility and creating ideas are identified as professional skills for 2025. Creativity is above all a cultural and a social event. For Csikszentmihalyi (2004), creativity arises from the interaction of three components: culture, the individual and the experts who recognize this creativity. [...]
La resolución de problemas complejos, la flexibilidad y la creación de ideas se identifican como competencias profesionales para 2025. La creatividad es ante todo un hecho cultural y social. Para Csikszentmihalyi (2004), la creatividad surge de la interacción de tres componentes: la cultura, el individuo y los expertos que reconocen esta creatividad. [...]
São reais as perdas para a automação, paralelamente a resolução de problemas complexos, a flexibilidade e a criação de ideias são competências profissionais para 2025. A cognição integral humana é determinante num futuro dominado pelo artificial com uma educação apostada no mundo das vivências reais. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.391
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 33 (2024) , p. 11-20 (Ensayos)  
2024-01-12
05:33
6 p, 242.4 KB Comunicación en colores / Tena Parera, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
El uso del color puede ser intencionado o no serlo. Esto produce distintos grados de comunicación posible a través de los colores que son usados en los elementos de un mensaje visual, gráfico o audiovisual. [...]
The use of color may or may not be intentional. This produces different degrees of communication possible through the colors that are used in the elements of a visual, graphic or audiovisual message. [...]

2024 - 10.5565/rev/qp.400
Questiones publicitarias, Vol. 7 Núm. 33 (2024) , p. 5-10 (Editorial)  
2023-07-14
04:48
8 p, 302.1 KB De la investigación al "paper" / Tena Parera, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Este texto pretende exponer de manera precisa los requisitos que debe tener un artículo científico de investigación, lo que al nuestro entender se denomina "Paper" en el vocabulario anglosajón. No es fácil realizar una investigación que siga el método científico desde perspectivas científicas y exponerlas de manera precisa en un documento que permita la difusión. [...]
This text intends to expose precisely the requirements that a paper must have. What we understand is called "Paper" in the Anglo-Saxon vocabulary. It is not easy to carry out research that follows the scientific method from scientific perspectives and expose them precisely in a document that allows dissemination. [...]
Este texto pretende exponer de manera precisa los requisitos que debe tener un artículo científico de investigación, lo que al nuestro entender se denomina "Paper" en el vocabulario anglosajón. No es fácil realizar una investigación que siga el método científico desde perspectivas científicas y exponerlas de manera precisa en un documento que permita la difusión. [...]

2023 - 10.5565/rev/qp.395
Questiones publicitarias, Vol. 6 Núm. 32 (2023) , p. 33-40 (Editorial)