Questiones Publicitarias

Questiones Publicitarias és una revista universitària de caràcter internacional (especialment iberoamericana), que té com a objectiu donar a conèixer les investigacions científiques sobre comunicació i publicitat. La seva cobertura temàtica es centra en les qüestions relacionades amb l'àrea de coneixement de comunicació audiovisual i publicitat. El públic al que es dirigeix són els acadèmics, els investigadors i els professionals d'aquesta àrea. 

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2025-07-17
05:40
6 p, 802.2 KB Alcohol advertising and hegemonic masculinities in Ghana : a public relations perspective : [review] / Montoya Ortega, Yulmar Runel (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ressenya de: Bonsu-Owu, Henry Kojo; Roca, David, dir. Alcohol Advertising : Unveiling the Associations between Hegemonic Masculinity Traits, Advertising Message Strategies, and Types of Alcoholic Beverages. [...]
Henry Kojo Bonsu-Owu's doctoral thesis, which analyses 182 beer and bitters advertisements in Ghana, combines Taylor's messaging strategies with Connell's theory of hegemonic masculinity. He examines how advertising links characteristic elements of friendship, dominance and sexuality with the implication of different types of beverages, which reinforce masculine stereotypes. [...]
La tesi doctoral d'Henry Kojo Bonsu-Owu, que analitza 182 anuncis de cervesa i bitters a Ghana, en la qual combina estratègies de missatges de Taylor amb la teoria de la masculinitat hegemònica de Connell. [...]
La tesis doctoral de Henry Kojo Bonsu-Owu, que analiza 182 anuncios de cerveza y bitters en Ghana, en la que combina estrategias de mensajes de Taylor con la teoría de la masculinidad hegemónica de Connell. [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.420
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 36 (2025) , p. 87-91 (Reseñas)  
2025-07-17
05:40
14 p, 894.8 KB El storyliving en estrategias transmedia : análisis del caso E-nterpreters, de Pilsen Callao / Rodríguez-Ríos, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona)
La narrativa transmedia permite a las marcas expandir su storytelling por múltiples plataformas, involucrando al público en la creación del relato (Scolari, 2013). Un enfoque que se distingue por ofrecer diversos puntos de entrada a la historia, entre los que destaca la realidad virtual (Tacgin, 2020). [...]
La narrativa transmèdia permet a les marques expandir la seva storytelling per múltiples plataformes, involucrant al públic en la creació del relat (Scolari, 2013). Un enfocament que es distingeix per oferir diversos punts d'entrada a la història, entre els quals destaca la realitat virtual (Tacgin, 2020). [...]
Transmedia storytelling allows brands to expand their storytelling across multiple platforms, involving the audience in the creation of the story (Scolari, 2013). An approach that stands out for offering different entry points to the story, among which virtual reality is one of the most prominent (Tacgin, 2020). [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.410
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 36 (2025) , p. 61-73 (Investigación)  
2025-07-17
05:40
4 p, 402.0 KB Creatividad en tiempos de IA : una mirada crítica inspirada en Mark A. Runco : [ressenya] / Meléndez-Rodríguez, Sarai (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ressenya de: Mark A. Runco. (2023). AI can only produce artificial creativity. Journal of Creativity, 33(3), https://doi. org/10. 1016/j. yjoc. 2023. 100063.
Este escrito presenta una reseña del artículo "AI can only produce artificial creativity" de Mark A. Runco (2023), publicado en Psychology Today. Analizamos sus principales contribuciones para separar la creatividad humana de la generada por plataformas de inteligencia artificial y reflexionamos sobre sus implicaciones en el campo de la investigación publicitaria. [...]
Aquest escrit presenta una ressenya de l'article "AI can only produce artificial creativity" de Mark A. Runco (2023), publicat en Psychology Today. Analitzem les seves principals contribucions per a separar la creativitat humana de la generada per plataformes d'intel·ligència artificial i reflexionem sobre les seves implicacions en el camp de la recerca publicitària. [...]
This manuscript presents a review of the article "AI can only produce artificial creativity" by Mark A. Runco (2023), published in Psychology Today. We analyze its main contributions to distinguishing human creativity from that generated by artificial intelligence platforms, and we reflect on its implications for advertising research. [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.422
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 36 (2025) , p. 93-96 (Reseñas)  
2025-07-17
05:40
7 p, 279.3 KB Publicidad en abierto : el rol de las revistas diamante para una investigación transparente y accesible / González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona)
En los últimos años, la ciencia abierta se ha consolidado como un nuevo paradigma que promueve la transparencia, el acceso libre al conocimiento y la participación ciudadana, especialmente en investigaciones financiadas con fondos públicos. [...]
En els darrers anys, la ciència oberta s'ha consolidat com un nou paradigma que promou la transparència, l'accés lliure al coneixement i la participació ciutadana, especialment en investigacions finançades amb fons públics. [...]
In recent years, open science has emerged as a new paradigm promoting transparency, free access to knowledge, and public engagement, especially in research funded with public resources. Diamond journals embody this approach through non-profit, community-driven publishing models with no fees for authors or readers. [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.423
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 36 (2025) , p. 53-59 (Editorial)  
2025-07-17
05:40
12 p, 305.3 KB Espejismos en la profesionalización del fútbol femenino mexicano / Hernández Rodríguez, Tania Marcela (Universidad de Guadalajara (Mèxic)) ; Gutiérrez Barraza, Katia Elena (Universidad de Guadalajara (Mèxic))
Se profundiza en la brecha salarial y retos en el fútbol femenino mexicano. Se utilizan entrevistas a profundidad con jugadoras y patrocinadores para identificar los desafíos que enfrentan las futbolistas en un contexto marcado por la desigualdad de género. [...]
S'aprofundeix en la bretxa salarial i reptes en el futbol femení mexicà. S'utilitzen entrevistes a profunditat amb jugadores i patrocinadors per a identificar els desafiaments que enfronten les futbolistes en un context marcat per la desigualtat de gènere. [...]
The gender pay gap and challenges in Mexican women's soccer are explored in depth. In-depth interviews with players and sponsors are used to identify the challenges faced by female soccer players in a context marked by gender inequality. [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.419
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 36 (2025) , p. 75-86 (Investigación)  
2025-01-26
03:19
8 p, 249.8 KB Las Franquicias, estrategia publicitaria de una sola vía / Baskin Totesaut, Roberto José (Universidad Simón Bolívar (Veneçuela))
Este ensayo se centró en analizar considerando algunas variables relevantes el modelo de negocio de franquicias, prestando especial atención a factores que suelen pasarse por alto, como el impacto de la acelerada transformación digital post-pandemia y las limitantes en cuanto a la participación en la toma de decisiones o diseño e implementación de estrategias como la publicitaria. [...]
Aquest assaig es va centrar en analitzar considerant algunes variables rellevants el model de negoci de franquícies, prestant especial atenció a factors que solen passar-se per alt, com l'impacte de l'accelerada transformació digital post-pandèmia i les limitants quant a la participació en la presa de decisions o disseny i implementació d'estratègies com la publicitària. [...]
This essay focused on analyzing the franchise business model considering some relevant variables, paying special attention to factors that are often overlooked, such as the impact of the accelerated post-pandemic digital transformation and the limitations in terms of participation in decision making or design and implementation of advertising strategies. [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.406
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 35 (2025) , p. 21-28 (Ensayos)  
2025-01-26
03:19
10 p, 288.7 KB La clase creativa generadora de identidad de lugar / Gené Cuairan, Maria del Mar (Elisava, Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona) ; Sànchez Rivas, Eloi (Elisava, Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona)
Este ensayo explora el papel de la clase creativa como fuerza socioeconómica clave en el desarrollo postindustrial de las ciudades, cuestionando teorías de Richard Florida. Estudia la transformación de L'Hospitalet de Llobregat, analizando las estrategias institucionales para atraer a la clase creativa, y su impacto en el desarrollo económico, cultural y urbano generando identidad de lugar. [...]
Aquest assaig explora el paper de la classe creativa com a força socioeconòmica clau en el desenvolupament postindustrial de les ciutats, qüestionant teories de Richard Florida. Estudia la transformació de L'Hospitalet de Llobregat, analitzant les estratègies institucionals per a atreure a la classe creativa, i el seu impacte en el desenvolupament econòmic, cultural i urbà generant identitat de lloc. [...]
This paper explores the role of the creative class as a key socioeconomic force in the post-industrial development of cities. While dissecting Richard Florida's theories, it focuses on the transformation of L'Hospitalet into a cultural epicenter, examining the institutional strategies to attract the creative class, investigating its impact on economic, cultural, and urban development generating identity of place branding. [...]
Este ensayo explora el papel de la clase creativa como fuerzasocioeconómica clave en el desarrollo postindustrial de las ciudades, cuestionando teorías de Richard Florida. Estudia la transformación de L'Hospitalet de Llobregat, analizando las estrategias institucionales para atraer a la clase creativa, y su impacto en el desarrollo económico, cultural y urbano generando identidad de lugar. [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.403
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 35 (2025) , p. 11-20 (Ensayos)  
2025-01-26
03:19
8 p, 469.2 KB Ritme en la Publicitat gràfica / Tena Parera, Daniel (Universitat Europea (Andorra))
El text proposa l'estudi de la variable ritme en els missatges gràfics publicitaris. Es diserta sobre el ritme i un cop explicada des de diferents àmbits i/o diferents autors, es planteja l'estudi com a variable crítica per l'estudi de variables dependents com poden ser l'agradabilitat del missatge, la intenció de compra o altres possibles variables dels anuncis gràfics publicitaris. [...]
The text proposes the study of the rhythm variable in advertising graphic messages. The rhythm is discussed and once it has been explained in different areas and/or different authors, the study is considered as a critical variable for the study of dependent variables such as the pleasantness of the message, the purchase intention or other possible variables of graphic advertisements. [...]
El texto propone el estudio de la variable ritmo en los mensajes gráficos publicitarios. Se diserta sobre el ritmo y una vez explicada desde diferentes ámbitos y/o diferentes autores, se plantea el estudio como variable crítica por el estudio de variables dependientes como pueden ser la agradabilidad del mensaje, la intención de compra u otras posibles variables de los anuncios gráficos publicitarios. [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.408
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 35 (2025) , p. 29-36 (Ensayos)  
2025-01-26
03:19
12 p, 2.0 MB La evaluación de la creatividad publicitaria desde la perspectiva docente : metodología, objetivos y retos / Balbuena Palacios, Leonor (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Longhi, Ludovico (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Alegre Rodríguez, Isam (Universitat Politècnica de Catalunya)
La presente investigación tiene como objetivo explorar cómo se evalúa la creatividad en el ámbito universitario, específicamente en la enseñanza en la titulación de publicidad. Debido a la naturaleza subjetiva de la creatividad, los docentes enfrentan el reto de establecer criterios que permitan evaluarla de manera objetiva y justa. [...]
Aquesta recerca té com a objectiu explorar com s'avalua la creativitat en l'àmbit universitari, específicament en l'ensenyament de la titulació de publicitat. S'utilitza una metodologia qualitativa basada en entrevistes amb professors universitaris que imparteixen assignatures relacionades amb la creativitat publicitària. [...]
The present research aims to explore how creativity is evaluated in the university environment, specifically in the teaching of advertising. Due to the subjective nature of creativity, teachers face the challenge of establishing criteria to evaluate it objectively and fairly. [...]
Esta pesquisa tem como objetivo explorar como a criatividade é avaliada no ensino superior, especificamente no ensino de cursos de publicidade. Utiliza-se uma metodologia qualitativa baseada em entrevistas com professores universitários que lecionam disciplinas relacionadas à criatividade publicitária. [...]

2025 - 10.5565/rev/qp.409
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 35 (2025) , p. 37-48 (Investigación)  
2025-01-26
03:19
6 p, 257.7 KB Intel·ligència artificial : reptes, riscos i oportunitats per a l'ecosistema publicitari / González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona)
La intel·ligència artificial ha irromput amb força a les nostres vides, també en el panorama creatiu i estratègic de marques i anunciants. L'editorial apunta algunes reflexions sobre les oportunitats, reptes i riscos de l'adopció de la IA generativa en el món de la publicitat, sense oblidar com s'ha d'integrar en l'àmbit formatiu universitari.
Artificial Intelligence has burst into our lives, also into the creative and strategic landscape of brands and advertisers. This editorial reflects on the opportunities, challenges and risks of adopting generative AI in the world of advertising, without forgetting how it should be integrated into the university training environment.
La inteligencia artificial ha irrumpido fuertemente en nuestras vidas, también en el panorama creativo y estratégico de marcas y anunciantes. El editorial apunta algunas reflexiones sobre las oportunidades, retos y riesgos de la adopción de la IA generativa en el mundo de la publicidad, sin olvidar cómo debe ser integrada en el ámbito formativo universitario.

2025 - 10.5565/rev/qp.412
Questiones publicitarias, Vol. 8 Núm. 35 (2025) , p. 5-10 (Editorial)