Història del col·leccionisme [100556]
Bassegoda i Hugas, Bonaventura 1954-
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Additional title: History of Art Collecting
Additional title: Historia del coleccionismo
Date: 2022-23
Abstract: La finalitat essencial d'aquesta assignatura és introduir l'alumnat en el coneixement del fenomen del col·leccionisme dels objectes artístics a partir de la seva evolució històrica. L'assignatura intenta presentar una nova manera d'acostar-se al fet artístic. No s'ocupa de l'estudi formal i iconogràfic de les obres, sinó que analitza les diverses tipologies i estructures de recepció, valoració i presentació en espais específics de les obres d'art. Cada època s'expressa mitjançant unes formes arquitectòniques i artístiques pròpies, el que per convenció anomenem estils artístics, però també cada època fa una lectura i apropiació de les cultures i les obres d'art del passat. És aquest segon aspecte el que es vol presentar, amb un ventall cronològic que arrenca a partir del Renaixement -que es quan es perfila clarament el fet col·leccionista- i que arriba fins al segle XX. Es tracta de donar una visió complementària de l'habitual en els estudis d'història de l'art, però que creiem de gran utilitat per obtenir una percepció total de la cultura de les arts, i d'una manera especial per aquells que orientaran el seu futur professional en la gestió patrimonial i dels museus. D'aquí el seu caràcter de matèria obligatòria per obtenir la menció d'art i gestió dins el grau. En conseqüència, els objectius formatius són que l'alumnat adquireixi coneixements sòlids relatius a la història i evolució del fenomen col·leccionista en el camp de l'art; que sigui capaç d'identificar, i analitzar les diverses tipologies més habituals d'acumulació i presentació de les obres d'art, valorant-ne els paràmetres tècnics, formals i simbòlics, i situant aquestes tipologies en el seu context cultural, de manera que es pugui definir un marc històric global del desenvolupament del fenomen; que es familiaritzi amb la bibliografia específica; que conegui les principals línies historiogràfiques i els diferents enfocaments metodològics que han centrat el debat entorn de la disciplina; que sigui capaç de comprendre la relació del col·leccionisme artístic amb altres fenòmens culturals contemporanis i/o d'altres èpoques; i, finalment, que pugui elaborar un judici autònom i crític del fet col·leccionista, i sobre els seus valors intrínsecs amb relació al context en que s'esdevenen o a altres etapes històriques.
Abstract: The main purpose of this subject is to introduce students to the knowledge of the phenomenon of collecting artistic objects based on their historical evolution. The subject tries to present a new way of approaching the artistic event. He does not deal with the formal and iconographic study of the works, but analyzes the different types and structures of reception, valuation and presentation in specific spaces of works of art. Each time it is expressed through its own architectural and artistic forms, which by convention call artistic styles, but also every time it reads and appropriates the cultures and works of art of the past. It is this second aspect that one wants to present, with a chronological fan that starts from the Renaissance - which is when the collector's perspective is clearly outlined - and that it reaches the twentieth century. It is a question of giving a complementary vision of the usual in the studies of history of the art, but that we think of great utility to obtain a total perception of the culture of the arts, and of a special way for those that will orientate His future professional in heritage management and museums. Hence its obligatory nature to obtain the mention of art and management within the degree. Consequently, the training objectives are for students to acquire solid knowledge related to the history and evolution of the collecting phenomenon in the field of art; to be able to identify, and analyze the most common types of accumulation and presentation of works of art, valuing the technical, formal and symbolic parameters, and placing these types in their cultural context, so that a global historical framework of the development of the phenomenon can be defined; to familiarize yourself with the specific bibliography; that he knows the main historiographical lines and the different methodological approaches that have centered the debate around the discipline; to be able to understand the relationship of artistic collecting with other contemporary cultural phenomena and / or other periods; and, finally, to be able to develop an autonomous and critical judgment of the collector's fact, and its intrinsic values in relation to the context in which they occur or to other historical stages.
Abstract: La finalidad esencial de esta asignatura es introducir al alumnado en el conocimiento del fenómeno del coleccionismo de los objetos artísticos a partir de su evolución histórica. La asignatura intenta presentar una nueva manera de acercarse al hecho artístico. No se ocupa del estudio formal e iconográfico de las obras, sino que analiza las diversas tipologías y estructuras de recepción, valoración y presentación en espacios específicos de las obras de arte. Cada época se expresa mediante unas formas arquitectónicas y artísticas propias, lo que por convención llamamos estilos artísticos, pero también cada época hace una lectura y apropiación de las culturas y las obras de arte del pasado. Es este segundo aspecto el que se quiere presentar, con un abanico cronológico que arranca a partir del Renacimiento -que es cuando se perfila claramente el hecho coleccionista-y que llega hasta el siglo XX. Se trata de dar una visión complementaria de lo habitual en los estudios de historia del arte, pero que creemos de gran utilidad para obtener una percepción total de la cultura de las artes, y de una manera especial para aquellos que orientarán su futuro profesional en la gestión patrimonial y de los museos. De ahí su carácter de materia obligatoria para obtener la mención de Arte y Gestión dentro del grado. En consecuencia, los objetivos formativos son que los alumnos adquieran conocimientos sólidos relativos a la historia y evolución del fenómeno coleccionista en el campo del arte; que sea capaz de identificar, y analizar las diversas tipologías más habituales de acumulación y presentación de las obras de arte, valorando los parámetros técnicos, formales y simbólicos, y situando estas tipologías en su contexto cultural, por lo que se pueda definir un marco histórico global del desarrollo del fenómeno; que se familiarice con la bibliografía específica; que conozca las principales líneas historiográficas y los diferentes enfoques metodológicos que han centrado el debate en torno a la disciplina; que sea capaz de comprender la relación del coleccionismo artístico con otros fenómenos culturales contemporáneos y / o de otras épocas; y, finalmente, que pueda elaborar un juicio autónomo y crítico del hecho coleccionista, y sobre sus valores intrínsecos con relación al contexto en que ocurren o en otras etapas históricas.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Història de l'art [2500239]
Study plan: Grau en Història de l'Art [807]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 109.5 KB

Anglès
6 p, 108.5 KB

Castellà
6 p, 109.6 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2022-07-08, last modified 2023-06-01



   Favorit i Compartir