Orelles en parelles. La tutoría entre iguales como herramienta para el desarrollo de la educación auditiva y afinación en alumnado de violín y viola de Enseñanzas Elementales
Fernández Barros, Andrea
Duran Gisbert, David, 1963-, dir.
Viladot, Laia, dir.

Data: 2021
Resum: L'objectiu del present estudi és investigar el potencial i les limitacions de la tutoria entre iguals en el desenvolupament de l'educació auditiva i l'afinació en alumnat de violí i viola d'Ensenyaments Elementals. Així, es parteix d'una revisió de la literatura per, posteriorment, dissenyar, dur a la pràctica i analitzar Orelles en Parelles, una proposta didàctica basada en la tutoria entre iguals per al desenvolupament de l'educació auditiva i l'afinació. L'educació auditiva i l'afinació són enteses com dues habilitats clau i transversals en la formació integral del músic. Així, s'evidencia la importància del desenvolupament conjunt de totes dues habilitats amb l'objectiu de donar sentit i contextualitzar elements del llenguatge musical i de la pràctica instrumental tradicionalment distanciats. La revisió de la literatura existent evidencia la necessitat de continuar investigant sobre línies constructivistes que fomentin un aprenentatge instrumental competencial en els ensenyaments musicals, incidint en el caràcter cooperatiu inherent i propi de la pràctica instrumental. Enfront d'aquesta idea, la tutoria entre iguals es presenta com una estratègia d'aprenentatge altament beneficiosa, definida com a parelles de discents amb una relació asimètrica, que aprenen ensenyant-se, partint d'un objectiu comú, conegut i compartit i d'un marc d'interacció estructurat prèviament pel docent. Malgrat el limitat nombre d'estudis realitzats en l'àrea d'educació musical, es mostren amplis beneficis de la tutoria entre iguals, així com elements a considerar per tal d'aprofitar al màxim aquesta eina pedagògica. L'absència de projectes de tutoria entre iguals en la pràctica instrumental porta a la creació de la proposta didàctica Orelles en Parelles, dissenyada amb l'objectiu de desenvolupar l'educació auditiva i l'afinació de l'alumnat des de diferents perspectives com l'escolta, l'entonació, la creació i la interpretació. La seva posada en marxa dona lloc a l'estudi presentat en aquesta tesi, dut a terme amb 10 estudiants de violí i de viola d'Ensenyaments Elementals. Amb la finalitat de donar resposta als possibles canvis produïts sobre l'educació auditiva i l'afinació després de la participació en el projecte i evidenciar els moments i actuacions que afavoreixen aquests canvis, s'opta per un disseny seqüencial explicatiu. Així, es combina un estudi quasiexperimental, amb un grup de comparació similar en nivell, amb una anàlisi de la interacció de les sessions de treball. Els resultats quantitatius indiquen millores entre els resultats pretest i postest dels alumnes que van formar part del grup d'intervenció, tant pel que fa a educació auditiva com a afinació. L'anàlisi de la interacció assenyala que aquestes millores se sustenten en les ajudes bastides propiciades entre la parella i les oportunitats d'aprendre ensenyant. Es conclou que la tutoria entre iguals constitueix una eina potent per al desenvolupament de l'educació auditiva i de l'afinació en alumnat de corda, atribuint les millores evidenciades a la proposta didàctica dissenyada, sumada a les accions inherent de l'estructura de tutoria entre iguals.
Resum: El objetivo del presente estudio es investigar el potencial y limitaciones de la tutoría entre iguales en el desarrollo de la educación auditiva y la afinación en alumnado de violín y viola de Enseñanzas Elementales. Para ello, se parte de una revisión de la literatura para, posteriormente, diseñar, llevar a la práctica y analizar Orelles en Parelles, una propuesta didáctica basada en la tutoría entre iguales para el desarrollo de la educación auditiva y la afinación. La educación auditiva y la afinación son entendidas como dos habilidades clave y transversales en la formación integral del músico. Así, se evidencia la importancia del desarrollo conjunto de ambas habilidades, tradicionalmente distanciadas, con el objetivo de dar sentido y contextualizar elementos del lenguaje musical y de la práctica instrumental. La revisión de la literatura existente evidencia la necesidad de continuar investigando sobre líneas constructivistas que fomenten un aprendizaje instrumental competencial en las enseñanzas musicales, así como incidiendo en el carácter cooperativo inherente y propio de la práctica instrumental. Frente a esta idea, se muestra la tutoría entre iguales como una estrategia de aprendizaje altamente beneficiosa, definida como parejas de discentes con una relación asimétrica, que aprenden enseñándose, partiendo de un objetivo común, conocido y compartido y un marco de interacción estructurado previamente por el docente. A pesar del limitado número de estudios realizados en el área de educación musical, se muestran amplios beneficios de la tutoría entre iguales, así como elementos a considerar para aprovechar al máximo esta herramienta pedagógica. De la ausencia de proyectos de tutoría entre iguales en la práctica instrumental surge la propuesta didáctica Orelles en Parelles, diseñada con el objetivo de desarrollar la educación auditiva y la afinación del alumnado desde diferentes perspectivas como la escucha, la entonación, la creación y la interpretación. Su puesta en marcha da lugar al estudio presentado en esta tesis, llevado a cabo con 10 estudiantes de violín y de viola de Enseñanzas Elementales. Con el fin de dar respuesta a los posibles cambios producidos sobre la educación auditiva y la afinación tras la participación en el proyecto y evidenciar los momentos y actuaciones que favorecen tales cambios, se opta por un diseño mixto secuencial explicativo. Así, se combina un estudio cuasiexperimental, con un grupo de comparación similar en nivel, con un análisis de la interacción de las sesiones de trabajo. Los resultados cuantitativos indican mejoras entre los resultados pretest y postest de los alumnos que formaron parte del grupo de intervención, tanto en educación auditiva como en afinación. El análisis de la interacción señala que estas mejoras se sustentan en las ayudas andamiadas propiciadas entre la pareja y las oportunidades de aprender enseñando. Se concluye que la tutoría entre iguales constituye una potente herramienta para el desarrollo de la educación auditiva y de la afinación en alumnado de cuerda, atribuyendo las mejoras evidenciadas a la propuesta didáctica diseñada, sumada a las acciones inherentes de la estructura de tutoría entre iguales.
Resum: The aim of this study is to investigate the potential and limitations of peer tutoring in the development of music audiation and intonation in violin and viola students of Elementary music education. To this effect, a literature review is carried out to afterwards design, implement and analyze Orelles en Parelles, a didactic proposal based on peer tutoring for the development of music audiation and intonation. Music audiation and intonation are understood as two key and transversal skills in the comprehensive training of the musician. In this way, the importance of the joint development of both skills traditionally appearing separately is evidenced and the elements of the musical language and the instrumental practice make sense and are contextualized. The review of the existing literature shows the need to continue researching on constructivist lines which promote a competency instrumental learning in musical teachings and influence the inherent cooperative nature of instrumental practice. In this regard, peer tutoring is shown as a highly beneficial learning strategy, defined as pairs of learners with an asymmetric relationship who learn by teaching, starting from a common, known and shared objective and an interaction framework previously structured by the teacher. Despite the limited number of studies carried out in the area of music education, the potential of peer tutoring is evidenced as well as the elements to consider for leveraging this pedagogical tool. The absence of peer tutoring projects in instrumental practice gives rise to Orelles en Parelles. Such didactic proposal has been designed with the aim of developing music audiation and intonation in students from different perspectives such as listening, creation and interpretation. Its implementation leads to the study presented in this thesis, carried out with 10 violin and viola students from Elementary music education. In order to meet the possible changes produced in music audiation and intonation after the participation in the project and to highlight the moments and actions that favor such changes, a mixed sequential explanatory design is chosen. Thus, a quasi-experimental study is combined with a comparison group similar in level, with an analysis of the interaction in the work sessions. Quantitative results reflect improvements between the pre-test and post-test results of the students who were part of the intervention group, both in music audiation and intonation. The analysis of the interaction shows that these improvements are based on the scaffolding fostered by the pair and the opportunities to learn by teaching. It is concluded that peer tutoring is a powerful tool for the development of music audiation and intonation in string students and the evidenced improvements are attributed to the didactic proposal designed, added to the implicit actions of the peer tutoring structure.
Nota: Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Col·lecció: Programa de Doctorat en Educació
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Matèria: Afinació ; Afinación ; Intonation ; Educació auditiva ; Educación auditiva ; Music audiation ; Tutoria entre iguals ; Tutoría entre iguales ; Peer tutoring ; Ciències Socials

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/675123


278 p, 3.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2022-08-05, darrera modificació el 2022-12-19



   Favorit i Compartir