La cultura tiwanaku y su iconografía sagrada : Medios para llegar a lo divino
Cont, Elisa
Solanilla i Demestre, Victòria, dir.

Date: 2022
Abstract: L'enfocament d'aquest estudi iconogràfic i iconològic va ser considerar l'home de la societat Tiwanaku com un "ésser simbòlic", en constant recerca de el sentit de la seva existència. Els membres d'aquesta antiga cultura andina van crear un sistema simbòlic com a mitjà d'adaptació a la realitat, per conèixer-la i entendre-la; un instrument que els ajudava a crear un ordre en el món i sentir-se part d'ell. Cada representació reflectiria determinats significats, a través dels quals es transmetien els sabers i els principis fonamentals d'aquesta antiga societat andina. Per realitzar un estudi iconogràfic i iconològic sobre la iconografia Tiwanaku vaig desenvolupar una investigació transdisciplinària, que incloïa estudis d'art, arqueologia, semiòtica, antropologia i biologia. Vaig utilitzar un mètode interpretatiu amb contribucions d'anàlisis històriques-culturals. Concentrar el meu estudi en la interpretació de la iconografia present en material ceràmic per comparar-la amb materials lítics i ossis que vaig poder observar durant el meu treball de camp en els Museus Ceràmic i Lític de el Centre Cerimonial de Tiwanaku i al Museu dels Metalls preciosos de la Pau , Bolívia. Vaig complementar l'anàlisi mitjançant un estudi d'obres escrites per uns Cronistes que van esmentar Tiwanaku o que van testificar alguns aspectes sobre les cosmovisions d'algunes cultures andines precolombines. També vaig revisar diversos textos d'arqueòlegs que van investigar i van fer excavacions durant dècades, al Centre Cerimonial, deixant importants informacions arqueològiques sobre les troballes de l'material ritual trobat en el lloc. El propòsit d'aquest estudi va ser entendre, a través de la interpretació de l'arquitectura i de el sistema iconogràfic, els valors i els principis fundacionals d'aquesta antiga civilització, la seva cosmovisió i la seva estructura social. Les obres i les representacions tiwanakotas reflectirien, segons la hipòtesi d'aquest estudi, l'estructura ideològica d'aquesta civilització i un llenguatge visual en el qual els homes de el temps s'identificaven. Els conjunts iconogràfics van contribuir a crear una identitat cultural Tiwanaku, integrant tots els membres procedents de diferents territoris. Mitjançant aquesta escriptura ideogràfica l'home podia conèixer i assumir una visió de món compartida per tota la comunitat. Les imatges incises o pintades en instruments rituals o en monuments lítics mostrarien el paper central que "l'experiència del diví" ocupava en la vida dels tiwanakotas. Durant les cerimònies, els sacerdots, xamans o governants de Tiwanaku utilitzaven instruments portadors de determinats símbols en llocs considerats sagrats, els quals tenien amb els seus actors i públic una relació interactiva que valorizaba la construcció i reconeixement d'una particular concepció de l'món. La utilització de determinats conjunts iconogràfics representats en instruments rituals i / o en obres lítiques, representarien la recerca constant, pels homes tiwanakotas, d'un ordre, un equilibri amb el seu entorn. Es tractaria d'imatges poderoses, que tancaven els principis còsmics-religiosos de l'home tiwanakota, sacralitzant alguns elements de la natura.
Abstract: El enfoque de este estudio iconográfico e iconológico fue considerar el hombre de la sociedad Tiwanaku como un "ser simbólico", en constante búsqueda del sentido de su existencia. Los miembros de esta antigua cultura andina crearon un sistema simbólico como medio de adaptación a la realidad, para conocerla y entenderla; un instrumento que los ayudaba a crear un orden en el mundo y sentirse parte de él. Cada representación reflejaría determinados significados, a través de los cuales se transmitían los saberes y los principios fundamentales de esta antigua sociedad andina. Para realizar un estudio iconográfico e iconológico sobre la iconografía Tiwanaku desarrollé una investigación transdisciplinaria, que incluía estudios de arte, arqueología, semiótica, antropología y biología. Utilicé un método interpretativo con contribuciones de análisis históricos-culturales. Concentré mi estudio en la interpretación de la iconografía presente en material cerámico para compararla con materiales líticos y óseos que pude observar durante mi trabajo de campo en los Museos Cerámico y Lítico del Centro Ceremonial de Tiwanaku y en el Museo de los Metales preciosos de La Paz, Bolivia. Complementé el análisis mediante un estudio de obras escritas por unos Cronistas que mencionaron Tiwanaku o que atestiguaron algunos aspectos sobre las cosmovisiones de algunas culturas andinas precolombinas. También revisé varios textos de arqueólogos que investigaron e hicieron excavaciones durante décadas, en el Centro Ceremonial, dejando importantes informaciones arqueológicas sobre los hallazgos del material ritual encontrado en el sitio. El propósito de este estudio fue entender, a través de la interpretación de la arquitectura y del sistema iconográfico, los valores y los principios fundacionales de esta antigua civilización, su cosmovisión y su estructura social. Las obras y las representaciones tiwanakotas reflejarían, según la hipotesis de este estudio, la estructura ideológica de esta civilización y un lenguaje visual en el cual los hombres del tiempo se identificaban. Los conjuntos iconográficos contribuyeron a crear una identidad cultural Tiwanaku, integrando todos los miembros procedentes de diferentes territorios. Mediante esta escritura ideográfica el hombre podía conocer y asumir una visión del mundo compartida por toda la comunidad. Las imágenes incisas o pintadas en instrumentos rituales o en monumentos líticos mostrarían el rol central que la "experiencia de lo divino" ocupaba en la vida de los tiwanakotas. Durante las ceremonias, los sacerdotes, chamanes o gobernantes de Tiwanaku utilizaban instrumentos portadores de determinados símbolos en lugares considerados sagrados, los cuales tenían con sus actores y publico una relación interactiva que valorizaba la construcción y reconocimiento de una particular concepción del mundo. La utilización de determinados conjuntos iconográficos representados en instrumentos rituales y/o en obras líticas, representarían la búsqueda constante, por los hombres tiwanakotas, de un orden, un equilibrio con su entorno. Se trataría de imágenes poderosas, que encerraban los principios cósmicos-religiosos del hombre tiwanakota, sacralizando algunos elementos de la naturaleza.
Abstract: The focus of this iconographic and iconological study was to consider the man of the Tiwanaku society as a "symbolic being", in constant search of the meaning of his existence. The members of this ancient Andean culture created a symbolic system as a means of adaptation to reality, to know and understand it; an instrument that helped them create an order in the world and feel part of it. Each representation would reflect certain meanings, through which the knowledge and fundamental principles of this ancient Andean society were transmitted. To carry out an iconographic and iconological study on the iconography Tiwanaku I developed a transdisciplinary research, which included studies of art, archaeology, semiotics, anthropology and biology. I used an interpretive method with contributions of historical-cultural analysis. I concentrated my study on the interpretation of the iconography present in ceramic material to compare it with lithic and bone materials that I could observe during my fieldwork in the Ceramic and Lithic Museums of the Ceremonial Center of Tiwanaku and in the Museum of Metals precious of La Paz, Bolivia. I complemented the analysis with a study of works written by some Chroniclers who mentioned Tiwanaku or who testified some aspects about the cosmovisions of some pre-Columbian Andean cultures. I also reviewed several texts by archaeologists who researched and excavated for decades at the Ceremonial Center, leaving important archaeological information on the findings of ritual material found on the site. The purpose of this study was to understand, through the interpretation of architecture and the iconographic system, the foundational values and principles of this ancient civilization, its worldview and its social structure. The Tiwanakota works and representations would, according to the hypothesis of this study, reflect the ideological structure of this civilization and a visual language in which the men of time identified themselves. The iconographic sets contributed to create a Tiwanaku cultural identity, integrating all members from different territories. Through this ideographic writing man could know and assume a vision of the world shared by the whole community. Incised or painted images on ritual instruments or on lithic monuments would show the central role that the "experience of the divine" occupied in the life of the Tiwanakotas. During the ceremonies, the priests, shamans or rulers of Tiwanaku used instruments carrying certain symbols in places considered sacred, which had with their actors and public an interactive relationship that valued the construction and recognition of a particular conception of the world. The use of certain iconographic sets represented in ritual instruments and/or in lithic works, would represent the constant search, by the Tiwanakota men, for an order, a balance with their environment. These would be powerful images, which encapsulated the cosmic-religious principles of Tiwanakota man, sacralizing some elements of nature.
Note: Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Història de l'Art i Musicologia
Rights: ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Language: Castellà
Series: Programa de Doctorat en Història de l'Art i Musicologia
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Subject: Iconografia ; Iconografía ; Iconography ; Tiwanaku ; Ciències Humanes

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/674926


267 p, 11.4 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Doctoral theses

 Record created 2022-09-20, last modified 2023-03-24



   Favorit i Compartir