Percepciones del impacto y la eficacia de la acción tutorial en cuatro universidades públicas chilenas
Huircalaf Díez, Juan Carlos
Rodríguez-Gómez, David, dir.

Date: 2022
Abstract: Aquesta investigació té la seva gènesi en l'observació i la participació de l'investigador en els àmbits personals, acadèmics i professionals dels estudiants a la seva universitat d'origen, la Universitat de Tarapacá, així com en la motivació professional per contribuir al sistema educatiu. xilè. No obstant això, podem dir que l'orientació i l'acció tutorial ha de ser millorada i organitzada de manera que produeixi un impacte més adequat en la retenció dels estudiants i que tributi a millorar la qualitat de l'educació. Es pot destacar, a més, que l'orientació i l'acció tutorial realitzada pels diferents actors que hi participen -acadèmics i tutors parells de la universitat de Tarapacá, a més de l'investigador d'aquesta tesi- han estat fonamentals en el rendiment acadèmic i la motivació dins de les carreres estudiades. Ara bé, sent tal la rellevància de les accions tutorials, hi ha poques investigacions sobre el procés que realitzen els estudiants en ingressar per primera vegada a la universitat, incloent-hi les accions pròpies de la universitat per donar-los suport. En aquest sentit, el propòsit de l'estudi és analitzar la percepció de l'impacte i l'eficàcia de les accions tutorials implementades a universitats públiques xilenes. La metodologia utilitzada consisteix en aplicar un qüestionari a una mostra de 541 participants de quatre universitats públiques xilenes. Els resultats mostren una percepció favorable respecte de la implementació de les accions tutorials a tots els participants de les diferents universitats. Conjuntament, es va trobar la presència de diferències significatives entre els alumnes participants respecte a la percepció de la implementació de les accions tutorials, en funció dels diferents processos d'execució desenvolupats a cada casa d'estudis. Aquests resultats evidencien la importància devaluar l'eficàcia dels processos dació tutorial i orientar noves modalitats d'implementació, que permetin un millor exercici acadèmic dels estudiants en la seva trajectòria universitària. Per a aquesta investigació es va realitzar un estudi mixt convergent paral·lel, amb l'aplicació d'un qüestionari el qual va ser validat per experts/es el qual presenta propietats psicomètriques adequades, claredat dels seus reactius i una apropiada consistència interna en cadascuna de les dimensions amb índexs de fiabilitat que oscil·len entre 0,785 i 0,907, un α de Cronbach -consistència interna- de 0,978 per a l'escala total, a la part qualitativa, es va realitzar una anàlisi documental, entrevistes en profunditat i focus group, que també es van sotmetre a un pilotatge les tècniques de recol·lecció de dades. D'altra banda, el desenvolupament d'aquesta investigació ha permès constatar que les competències -per exemple, les habilitats toves (soft skills) o actitudinals- que han de desenvolupar els estudiants que egressen amb èxit i s'insereixen en el món laboral, també requereixen una millora amb les aportacions oportunes que implica l'orientació i l'acció tutorial en aquest període de finalització del cicle de l'Educació Superior. En conclusió, la importància d'aquest estudi rau que cobreix parcialment un buit en el coneixement, i ho fa incorporant la mirada de tres dels principals actors implicats en el procés de les accions tutorials: acadèmics, tutors i tutorats constituint una primera aproximació a nivell nacional i regional per analitzar la percepció de l'impacte i l'eficàcia de les accions tutorials, a més busca ser una aportació en el problema de l'abandonament, la deserció i el retard dels estudiants que ingressen a l'educació superior, ja sigui a nivell regional nacional com internacional.
Abstract: La presente investigación tiene su génesis en la observación y participación del investigador en los ámbitos personales, académicos y profesionales de los/as estudiantes en su universidad de origen, la Universidad de Tarapacá, así como en la motivación profesional del mismo por contribuir al sistema educativo chileno. Sin embargo, podemos decir que la orientación y acción tutorial ha de ser mejorada y organizada de tal forma que produzca un impacto más adecuado en la retención de los/las estudiantes, y que tribute a mejorar la calidad de la educación. Se puede destacar, además, que la orientación y acción tutorial realizada por los distintos actores que participan -académicos y tutores pares de la universidad de Tarapacá, además del investigador de esta tesis- han sido fundamentales en el rendimiento académico y motivación dentro de las carreras estudiadas. Ahora bien, siendo tal la relevancia de las acciones tutoriales, existen pocas investigaciones sobre el proceso que realizan los estudiantes al ingresar por primera vez a la universidad, incluyendo las acciones propias de la universidad para apoyarles. En este sentido, el propósito del estudio es analizar la percepción del impacto y eficacia de las acciones tutoriales implementadas en universidades públicas chilenas. La metodología utilizada consiste en la aplicación de un cuestionario a una muestra de 541 participantes de cuatro universidades públicas chilenas. Los resultados muestran una percepción favorable respecto de la implementación de las acciones tutoriales en todos los participantes de las distintas universidades. Conjuntamente, se encontró la presencia de diferencias significativas entre los alumnos participantes respecto a la percepción de la implementación de las acciones tutoriales, en función de los distintos procesos de ejecución desarrollados en cada casa de estudios. Estos resultados evidencian la importancia de evaluar la eficacia de los procesos de acción tutorial y orientar nuevas modalidades de implementación, que permitan un mejor desempeño académico de los estudiantes en su trayectoria universitaria. Para esta investigación se realizó un estudio mixto convergente paralelo, con la aplicación de un cuestionario el cual fue validado por expertos/as el cual presenta adecuadas propiedades psicométricas, claridad de sus reactivos y una apropiada consistencia interna en cada una de las dimensiones con índices de fiabilidad que oscilan entre 0,785 y 0,907, un α de Cronbach -consistencia interna- de 0,978 para la escala total, en la parte cualitativa, se realizó un análisis documental, entrevistas en profundidad y focus group, que también se sometieron a un pilotaje las técnicas de recolección de datos. Por otro lado, el desarrollo de esta investigación ha permitido constatar que las competencias -por ejemplo, las habilidades blandas (soft skills) o actitudinales- que deben desarrollar los/las estudiantes que egresan de manera exitosa y se insertan en el mundo laboral, también requieren de una mejora con los oportunos aportes que implica la orientación y acción tutorial en este periodo de finalización del ciclo de la Educación Superior. En conclusión la importancia de este estudio radica en que cubre parcialmente un vacío en el conocimiento, y lo hace incorporando la mirada de tres de los principales actores implicados en el proceso de las acciones tutoriales: académicos, tutores y tutorados constituyendo una primera aproximación a nivel nacional y regional para analizar la percepción del impacto y eficacia de las acciones tutoriales, además busca ser un aporte en el problema del abandono, deserción y rezago de los estudiantes que ingresan a la educación superior, ya sea a nivel regional nacional como internacional.
Abstract: This research has its genesis in the observation and participation of the researcher in the personal, academic and professional environments of the students in his home university, Universidad de Tarapacá, as well as in his professional motivation to contribute to the Chilean educational system. However, we can say that the orientation and tutorial action has to be improved and organized in such a way that it produces a more adequate impact on the retention of the students, and that it contributes to improve the quality of education. It can also be highlighted that the guidance and tutorial action carried out by the different actors involved -academics and peer tutors of the University of Tarapacá, in addition to the researcher of this thesis- have been fundamental in the academic performance and motivation within the careers studied. However, being such the relevance of the tutorial actions, there is little research on the process that students go through when entering the university for the first time, including the university's own actions to support them. In this sense, the purpose of the study is to analyze the perception of the impact and effectiveness of tutorial actions implemented in Chilean public universities. The methodology used consists of the application of a questionnaire to a sample of 541 participants from four Chilean public universities. The results show a favorable perception regarding the implementation of the tutorial actions in all the participants of the different universities. In addition, significant differences were found among the participating students with respect to the perception of the implementation of the tutorial actions, according to the different execution processes developed in each university. These results show the importance of evaluating the effectiveness of the tutorial action processes and orienting new implementation modalities, which allow a better academic performance of the students in their university trajectory. For this research, a parallel convergent mixed study was carried out, with the application of a questionnaire which was validated by experts and which presents adequate psychometric properties, clarity of its items and an appropriate internal consistency in each of the dimensions with reliability indexes ranging between 0, 785 and 0. 907, a Cronbach's α -internal consistency- of 0. 978 for the total scale, in the qualitative part, a documentary analysis, in-depth interviews and focus group, which were also subjected to a pilot data collection techniques. On the other hand, the development of this research has made it possible to confirm that the competencies - for example, the soft skills or attitudinal skills - to be developed by students who successfully graduate and enter the world of work, also require improvement with the timely contributions that guidance and tutorial action imply in this period of completion of the Higher Education cycle. In conclusion, the importance of this study lies in the fact that it partially covers a gap in knowledge, and it does so by incorporating the viewpoint of three of the main actors involved in the process of tutorial actions: academics, tutors and tutored students, constituting a first approximation at national and regional level to analyze the perception of the impact and effectiveness of tutorial actions, and it also seeks to be a contribution to the problem of dropout, desertion and backwardness of students entering higher education, both at national and international regional level.
Note: Premi Extraordinari de Doctorat concedit pels programes de doctorat de la UAB per curs acadèmic 2021-2022
Note: Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Series: Programa de Doctorat en Educació
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Subject: Educació superior ; Educación superior ; Higher education ; Acció tutorial ; Acción tutorial ; Tutorial action ; Ciències Socials

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/675275


300 p, 3.5 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Doctoral theses

 Record created 2022-09-24, last modified 2023-07-30



   Favorit i Compartir