Google Scholar: citations,
News of the end of the world : the essay film as mentality
Català Domènech, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Noticias del fin del mundo. El ensayo fílmico como mentalidad
Date: 2022
Abstract: The contemporary essay film is situated within the deep transformations of cinema that led to post-cinema, just as it arises from the revolution experienced by the classic documentary, now transformed into the post-documentary, whose main axes are subjectivity and thought. Following the ideas of Deleuze and Guattari, the essay film can be considered as a sign of a new image of thought derived from cinema but more complex. The essay mode in general, as a way of thinking, adapts to the complexities of the contemporary world through its fluid, rhizomatic and multidimensional condition. Likewise, based on the hypothesis that the essay form corresponds to a certain mentality anthropologically understood, it results in the existence of a post-subject that is especially evident with the essay film and that confronts the crisis of transcendental subjectivity that has characterized the twentieth-century thought.
Abstract: El film-ensayo contemporáneo se sitúa en el seno de las profundas transformaciones del cinematógrafo que desembocan en el poscine, así como surge de la revolución que ha experimentado el documental clásico, transformado ahora en un posdocumental, cuyos ejes principales son la subjetividad y el pensamiento. Acudiendo a las ideas de Deleuze y Guattari, se puede considerar que el film-ensayo es un indicio de una nueva imagen del pensamiento derivada del cine, pero más compleja. El modo ensayo en general, como forma de pensamiento, se adecúa a las complejidades del mundo contemporáneo, a través de su condición fluida, rizomática y multidimensional. Asimismo, a partir de la hipótesis de que la forma ensayo corresponde a una determinada mentalidad entendida antropológicamente, se deriva la existencia de un postsujeto que se evidencia especialmente con el film-ensayo y que confronta la crisis de la subjetividad trascendental que ha caracterizado el pensamiento del siglo XX.
Note: A les pàgines 11-31 està el text en anglès i a les pàgines 117-138 el text en castellà
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra, i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès i castellà
Document: Article ; Versió publicada
Subject: Essay film ; Essayistic mentality ; Image of thought ; Rhizome ; Visual thinking ; Post-subject ; Complexity ; Film-ensayo ; Mentalidad ensayística ; Imagen del pensamiento ; Rizoma ; Pensamiento visual ; Postsujeto ; Complejidad
Published in: Comparative Cinema, Vol. 10 Núm. 18 (2022) , p. 11-31, 117-138, ISSN 2604-9821

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Comparativecinema/article/view/388332
DOI: 10.31009/cc.2022.v10.i18.02


43 p, 491.1 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles

 Record created 2022-10-13, last modified 2022-10-15



   Favorit i Compartir