Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Las Independencias devinieron en Emancipaciones : los textos escolares del franquismo y la Historia de América, 1939-1975
Chust Calero, Manuel (Universitat Jaume I)
Silva Guijarro, Víctor H. (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))

Títol variant: Les Independències esdevingueren Emancipacions : els texts escolars del franquisme i la Història d'Amèrica, 1939-1975
Títol variant: Independence became Emancipation : the school textbooks of Franco's Regime and the History of America, 1939-1975
Data: 2022
Resum: Mediante un proceso maniqueo de tergiversación y manipulación ideológica del pasado, la Historia Patria del franquismo sintetizó y transformó el proyecto de Estado-nación -la Nueva España- y de identidad nacional de la dictadura en un objeto de enseñanza con la finalidad de inculcar en los ciudadanos la conciencia de pertenencia a una nueva nación y generar un sentimiento de adhesión, lealtad y confianza en el nuevo régimen. Desde un primer instante, los ideólogos de la dictadura utilizaron los manuales escolares de Historia como una herramienta para lograr el arraigo de esa identidad nacional franquista encargada de crear al Nuevo Hombre, y como un arma ideológica para destruir todo el legado republicano y por consiguiente alcanzar ese anhelo del Caudillo de resucitar la España imperial de Carlos I. Tomando como referencia esta obsesión de restaurar el imperio colonial, en este trabajo realizamos un análisis histórico e historiográfico sobre como los manuales escolares franquistas abordaron el estudio de las causas de lo que ellos llamaron emancipación de Hispanoamérica.
Resum: Mitjançant un procés maniqueu de tergiversació i manipulació ideològica del passat, la Història Pàtria del franquisme va sintetitzar i va transformar el projecte d'Estat-nació -la Nova Espanya- i d'identitat nacional de la dictadura en un objecte d'ensenyament amb la finalitat d'inculcar en els ciutadans la consciència de pertinença a una nova nació i generar un sentiment d'adhesió, lleialtat i confiança en el nou règim. Des d'un primer instant, els ideòlegs de la dictadura van utilitzar els manuals escolars d'Història com una eina per aconseguir l'arrelament d'aquesta identitat nacional franquista encarregada de crear el Nou Home, i com una arma ideològica per a destruir tot el llegat republicà i per consegüent aconseguir aquest anhel del Caudillo de ressuscitar l'Espanya imperial de Carles I. Prenent com a referència aquesta obsessió de restaurar l'imperi colonial, en aquest treball realitzem una anàlisi històrica i historiogràfica sobre com els manuals escolars franquistes van abordar l'estudi de les causes del que ells van anomenar emancipació d'Hispanoamèrica.
Resum: Through a Manichean process of the misrepresentation and ideological manipulation of the past, Franco's approach to the history of the homeland synthesized and transformed the dictatorship's nation-state project -New Spain- and national identity. To this end, the objective of teaching became instilling in citizens an awareness of belonging to a new nation and generating a feeling of adherence to, loyalty towards and confidence in the new regime. From the outset, the ideologues of the dictatorship used history textbooks as a tool to ensure the Francoist national identity charged with creating the New Man took root, and as an ideological weapon to completely destroy the Republican legacy and thus achieve the Caudillo's desire to resurrect the Imperial Spain of Carlos I. Taking this obsession with restoring the colonial empire as a reference point, in this paper we carry out a historical and historiographical analysis of how Francoist school textbooks approached the causes of what they called the emancipation of Spanish America.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Textos escolares ; Franquismo ; Identidad nacional ; Estado-nación ; Independencia de América ; Francoism ; National identity ; Nation-state ; History textbooks ; Independence of America ; Texts escolars ; Franquisme ; Identitat nacional ; Estat-nació ; Independència d'Amèrica
Publicat a: Rúbrica contemporánea, Vol. 11 Núm. 22 (2022) , p. 149-172 (Artículos) , ISSN 2014-5748

Adreça original: https://revistes.uab.cat/rubrica/article/view/v11-n22-chust-silva
DOI: 10.5565/rev/rubrica.269


24 p, 546.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Rúbrica contemporanea
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-12-21, darrera modificació el 2023-05-21



   Favorit i Compartir