Google Scholar: cites
Relació entre la música i el text en la música religiosa del Barroc hispànic : de la retòrica a la música
Rifé i Santaló, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Relationship between music and text in the religious music of the hispanic baroque : from rhetoric to music
Data: 2018
Descripció: 23 pàg.
Resum: S'aporta una visió general del nexe entre la música i el text en obres religioses -litúrgiques i en romanç- de compositors del Barroc musical hispànic (Victoria, Cererols, Ruiz Samaniego, Valls, Comes, Gómez Camargo, Vallès i Literes). Es posa de manifest la relació entre retòrica i llenguatge musical. Es revisen diversos tractats musicals hispànics del moment, per tal d'extreure'n els trets que configuren el pensament retoricomusical. S'interrelacionen aquestes obres amb els tractats europeus de l'època, singularment els de Burmeister i de Kircher. De les figures retoricomusicals detallades en els documents, es confecciona l'anàlisi que s'aplica a fragments musicals de les obres dels compositors esmentats. Les conclusions palesen, entre d'altres, que l'ornatus de la retòrica vehiculava la sintaxi del llenguatge musical, que responia, així, als tres objectius de la comunicació verbal de l'època: docere, delectare et movere.
Resum: This article aims to give an overview of the link between music and text in specific religious works, both liturgical and in Romance, by Baroque music composers in Spain - Victoria, Cererols, Ruiz Samaniego, Valls, Comes, Gómez Camargo, Vallès and Literes. We will seek to clearly show the relationship between rhetoric and the musical language components. Several Hispanic musical treatises are reviewed in order to extract the features of rhetorical-musical thought. These are interrelated with the European treatises of the times, particularly those of Burmeister and Kircher. An analysis is made from rhetorical-musical figures detailed in the treatises and it is applied to musical fragments of the works of the aforementioned composers. One conclusion, among others, is that rhetoric ensured that the musical discourse addressed the three main objectives pursued by the verbal communication of that era: docere, delectare et movere.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Barroc musical hispànic ; Figures retoricomusicals ; Tractats musicals ; P. Cerone ; T. L. Victoria ; J. Cererols ; F. Valls ; Baroque music in Spain ; Rhetorical-musical figures ; Musical treatises
Publicat a: Revista catalana de musicologia, Vol. XI (2018) , p. 83-105, ISSN 2013-3960

DOI: 10.2436/20.1003.01.64


23 p, 1.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-04-12, darrera modificació el 2023-05-07



   Favorit i Compartir