Scopus: 4 cites, Google Scholar: cites
An in-depth look at media subsidies in Spain's autonomous communities in 2019
Aguado-Guadalupe, Guadalupe (Universidad Carlos III de Madrid)
Blasco Gil, José Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Radiografía de las ayudas a los medios de comunicación en las comunidades autónomas españolas en 2019
Data: 2020
Resum: This article focuses on public subsidies for the communication media in Spain for the year 2019, presenting an in-depth analysis of the situation. State subsidies for media is a phenomenon that became widespread in Europe during the 1960s and 1970s. In Spain, they were regulated in the 1980s, but shortly thereafter the state almost completely halted its support, and it was Spain's autonomous regions who then promoted the subsidies. In the midst of the professional debate about whether it is possible to reinstate this support from the Spanish government because of the coronavirus crisis, we identify nine autonomous regions which promote these types of subsidies. Through a study that is both prospective and propositional, our analysis will thoroughly examine the institutions granting subsidies, the sectors benefiting from them, their aim and justification, and the margin of discretionary compliance with which they are granted. Keywords: communication media, public subsidies, autonomous regions, regulation.
Resum: En el presente artículo se aborda la situación de las subvenciones a los medios de comunicación en España en 2019, con la finalidad de aportar una radiografía de la situación. Las ayudas públicas a los medios de comunicación son un fenómeno extendido por Europa entre los años sesenta y setenta del siglo XX. En España se regularon en los años ochenta, pero poco después el Estado prácticamente las abandonó y fueron las comunidades autónomas quienes las impulsaron. En pleno debate profesional sobre la posibilidad de retomar estas ayudas desde el Gobierno español por la crisis del coronavirus, se han identificado nueve comunidades autónomas que promueven este tipo de subsidios. A modo prospectivo y propositivo, el análisis profundiza en las instituciones que conceden las ayudas, los sectores beneficiarios de las mismas, su finalidad y justificación y el margen de discrecionalidad con el que se conceden.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra, i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; Versió publicada
Matèria: Public subsidies ; Communication media ; Regulation ; Autonomous regions
Publicat a: Trípodos, Núm. 48 (2020) , p. 153-170, ISSN 2340-5007

Adreça alternativa: http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/780
DOI: 10.51698/tripodos.2020.48p153-170


18 p, 259.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Grup d’Investigació en Estructura i Polítiques de Comunicació Daniel Jones
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-06-22, darrera modificació el 2023-09-13



   Favorit i Compartir