Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
"Petiscando libros" : un proyecto de fomento lector para el aprendizaje literario de docentes en formación
García-Pedreira, Rocío (Universidade de Santiago de Compostela)

Additional title: "Petiscando libros" : un projecte de foment lector per a l'aprenentatge literari de docents en formació
Additional title: "Petiscando libros" : a reading promotion project for the literary learning of trainee teachers
Additional title: "Petiscando libros" : un projet de promotion de la lecture pour l'apprentissage littéraire des enseignants en formation
Date: 2023
Abstract: La capacitación profesional del profesorado de Educación Infantil en el campo de la educación literaria lleva aparejada la interiorización de hábitos lectores. Así, en el marco de la materia Literatura Infantil y Dramatización (Universidad de Santiago de Compostela), se llevó a cabo un proyecto para el fomento de la lectura con 91 docentes en formación durante el curso 2021-2022. Consistió en la programación de un club de lectura con selecciones de obras vinculadas con el contenido teórico y escogidas en base a criterios específicos como la calidad estética y literaria, que se complementó con la realización de un blog de recomendaciones literarias y propuestas educativas creado por y para docentes nombrado como "Petiscando libros". Los cuestionarios de evaluación confirman la mejora de la relación del alumnado con la lectura en base al trabajo realizado y una percepción muy positiva de la contribución de la experiencia en su formación como docentes.
Abstract: La capacitació professional del professorat d'Educació Infantil al camp de l'educació literària comporta la interiorització d'hàbits lectors. Així, en el marc de la matèria Literatura Infantil i Dramatització (Universitat de Santiago de Compostel·la), es va dur a terme un projecte per al foment de la lectura amb 91 docents en formació durant el curs 2021-2022. Va consistir en la programació d'un club de lectura amb seleccions d'obres vinculades amb el contingut teòric i escollides segons criteris específics com la qualitat estètica i literària, que es va complementar amb la realització d'un bloc de recomanacions literàries i propostes educatives creades per i per a docents anomenat com a "Petiscando libros". Els qüestionaris d'avaluació confirmen la millora de la relació de l'alumnat amb la lectura sobre la base del treball realitzat i una percepció molt positiva de la contribució de l'experiència en la seva formació com a docents.
Abstract: The professional training of Early Childhood Education teachers in the field of literary education involves the internalisation of reading habits. Thus, within the framework of the subject Children's Literature and Dramatisation (University of Santiago de Compostela), a project for the promotion of reading was carried out with 91 trainee teachers during the 2021-2022 academic year. It consisted of programming a reading club with selections of works linked to the theoretical content and chosen on the basis of specific criteria such as aesthetic and literary quality, which was complemented with the creation of a blog of literary recommendations and educational proposals created by and for teachers called "Petiscando libros". The evaluation questionnaires confirm the improvement in the pupils' relationship with reading based on the work carried out and a very positive perception of the contribution of the experience to their training as teachers.
Abstract: La formation professionnelle du professorat d'enseignement primaire dans le domaine de l'éducation littéraire passe par l'internalisation des habitudes de lecture. Ainsi, dans le cadre de la matière Littérature de Jeunesse et Dramatisation (Universidade de Santiago de Compostela), un projet de promotion de la lecture a été mené avec 91 enseignants stagiaires au cours de l'année académique 2021-2022. Il a consisté en la programmation d'un club de lecture avec des sélections d'ouvrages liés au contenu théorique et choisis en fonction de critères précis tels que la qualité esthétique et littéraire, et il a été complété par la création d'un blog de recommandations littéraires et de propositions pédagogiques créé par et pour les enseignants, nommé "Petiscando libros". Les questionnaires d'évaluation confirment l'amélioration du rapport des élèves à la lecture sur la base du travail exécuté et une perception très positive de l'apport de l'expérience dans leur formation.
Rights: Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Reading club ; Literary education ; Teacher training ; Reading habit ; Children's literature ; Club de lectura ; Educación literaria ; Formación de docentes ; Hábito lector ; Literatura infantil ; Educació literària ; Formació de docents ; Hàbit lector ; Club de lecture ; Éducation littéraire ; Formation des enseignants ; Habitude de lecture ; Littérature de jeunesse
Published in: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 2 (2023) , p. e1219 (Articles) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v16-n2-garcia-pedreira
DOI: 10.5565/rev/jtl3.1219


26 p, 1.1 MB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Research articles

 Record created 2023-06-30, last modified 2023-12-03



   Favorit i Compartir