Principis d'epidemiologia, salut pública i bioètica [101901]
Santalo Pedro, Josep
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Biociències

Additional title: Epidemiology, Public Health and Bioethics
Additional title: Principios de epidemiología, salud pública y bioética
Date: 2023-24
Abstract: L'assignatura consta de dos mòduls ben definits: a) epidemiologia i salut pública (4 crèdits) i b) bioètica (2 crèdits). El primer mòdul s'imparteix a les UUDD de Can Ruti, Sant Pau, Vall d'Hebrón i Hospital Parc Taulí, concentrant-se l'activitat dirigida en una sóla UUDD de forma rotativa cada any. El segon s'imparteix al campus de Bellaterra. El mòdul d'Epidemiologia i Salut Pública té com a propòsits aprofundir en el coneixement dels aspectes metodològics i d'anàlisi, així com en conèixer els determinants de la salut i de les intervencions preventives. L'epidemiologia és la ciència que estudia la distribució i els determinants de les malalties en la població. La finalitat del programa és comprendre els fonaments del raonament epidemiològic, saber aplicar la metodologia epidemiològica als problemes de la salut pública, de la medicina clínica i comunitària, i a la recerca, així com entendre la salut i la malaltia com el resultat de processos biològics, socials i culturals fent especial èmfasi amb la perspectiva de gènere. Els seus objectius principals són: observar, definir i quantificar els problemes de salut de la comunitat, conèixer les causes de les malalties, explicar els patrons locals de la malaltia, descriure la història natural de la malaltia, dissenyar i avaluar mesures d'actuació per reduir la càrrega dels problemes de salut, i valorar les evidències (etiològiques, preventives i terapèutiques) dels problemes de salut. Els objectius d'aquesta part de l'assignatura es centren en l'adquisició de competències i habilitats sobre les 1 Els objectius d'aquesta part de l'assignatura es centren en l'adquisició de competències i habilitats sobre les mesures i els dissenys epidemiològics, i en l'aprenentatge del raonament científic i epidemiològic (mitjançant exercicis de lectura crítica d'articles científics, i el plantejament i la resolució de problemes clínics, de recerca i de salut pública). La part de Salut Pública de l'assignatura revisa els aspectes més actuals relacionats amb la prevenció de la malaltia en la societat moderna. En particular, el manteniment i promoció de la salut dels individus, requereix tant el funcionament dels programes de Salut Pública i d'assistència sanitària, com la labor diària dels i les professionals sanitaris en el desplegament de les activitats preventives i de promoció de la salut. La notable longevitat de la població, l'elevada prevalença de les malalties cròniques, i la persistència de les malalties transmissibles, requereixen una activitat continuada en accions preventives, immunitzacions, cribratges, educació sanitària i consells preventius. Durant els curs es revisarà l'aplicació del mètode epidemiològic en la recerca aplicada en l'àmbit de la Salut Pública i en acabar l'alumnat haurà de conèixer els àmbits d'aplicació de la investigació epidemiològica, així com haver adquirir les habilitats bàsiques per fer una crítica d'una publicació científica i integrar-se en un equip multidisciplinari per donar suport a projectes de recerca biomèdica. Els dos blocs distributius incorporen: Blocs distributius. Epidemiologia. Demografia sanitària. Mètode epidemiològic. Principals dissenys epidemiològics. Introducció a l'anàlisi de les dades en epidemiologia. Medicina basada en l'evidència Epidemiologia aplicada Blocs distributius. Salut Pública Introducció a la Medicina Preventiva i Salut Pública. Protecció de la salut: Salut Ambiental i Seguretat Alimentària. Problemes de salut i actuacions preventives específiques en les malalties transmissibles. Problemes de salut i actuacions preventives específiques en les malalties cròniques. Promoció de la salut. Sistema sanitari. Gestió i avaluació sanitària. Salut internacional El mòdul de Bioètica té un caràcter complementari dins la titulació i amb ella es pretén que l'alumnat adquireixi coneixements sobre els aspectes ètics i legals relacionats amb les Ciències Biomèdiques i amb la recerca associada. Els objectius formatius són que l'estudiant, en finalitzar l'assignatura, sigui capaç de: 1. Aplicar els coneixements adquirits en la planificació i implementació de projectes de recerca, 2 1. Aplicar els coneixements adquirits en la planificació i implementació de projectes de recerca, desenvolupament i innovació en un laboratori d'investigació biomèdica, un laboratori d'un departament clínic i en la indústria biomèdica. 2. Aplicar els principis bàsics inspiradors de la Bioètica en el disseny dels experiments relacionats amb la Biomedicina. 3. Aplicar la legislació vigent en la investigació Biomèdica acord amb els principis bioètics fent un especial èmfasi en la perspectiva de gènere. 4. Demostrar que posseeix una visió integrada d'un procés de R + D + I, des del descobriment del coneixement bàsic, el desenvolupament d'aplicacions i la introducció en el mercat i aplicar els principals conceptes d'organització i gestió en un procés biotecnològic. 5. Llegir i criticar articles científics originals i de revisió en el camp de la biomedicina,i ser capaç d'avaluar i triar les descripcions metodològiques adequades per al treball de laboratori biomèdic. 6. Comprendre i criticar articles científics relatius a la biomedicina i la societat 7. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva. 8. Comunicar i aplicar els coneixements en el debat públic i cultural. 9. Identificar i comprendre els continus avenços i reptes en la investigació 10. Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per continuar la seva formació a nivell de postgrau 11. Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la investigació i de les activitats professionals 12. Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat 13. Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua. 14. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom. 15. Respectar la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions. 16. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional.
Abstract: The subject consists of two well-defined modules: a) epidemiology and public health (4 credits) and b) bioethics (2 credits). The first module is given to the UUDD of Can Ruti, Sant Pau, Vall d'Hebrón and Hospital Parc Taulí,, concentrating the activity conducted in a single UUDD in a rotating manner every year. The second one is given to Bellaterra campus. The Epidemiology and Public Health module aims to deepen the knowledge of methodological and analysis aspects, as well as to know the determinants of health and preventive interventions. Epidemiology is the science that studies the distribution and the determinants of diseases in the population. The purpose of the program is to understand the fundamentals of the epidemiological reasoning, to know how to apply the epidemiological methodology to the problems of public health, clinical and community medicine, and to research, as well as understand health and disease as a result of biological processes, social and cultural paying a special attentio to gender perspective. Its main objectives are to observe, define and quantify the health problems of the community, to know the causes of illnesses, to explain the local patterns of the 1 the health problems of the community, to know the causes of illnesses, to explain the local patterns of the disease, to describe the natural history of the disease, to design and evaluate action measures for reduce the burden of health problems, and evaluate the (etiological, preventive and therapeutic) evidence of health problems. The objectives of this part of the course focus on the acquisition of skills and abilities on epidemiological measures and designs, and on the learning of scientific and epidemiological reasoning (through exercises for critical reading of scientific articles, and the approach and the resolution of clinical, research and public health problems). The Public Health part of the subject reviews the most current aspects related to the prevention of illness in modern society. In particular, the maintenance andpromotion of the health of individuals requiresboth the functioning of public health and healthcare programs, and the daily work of healthcare professionals in the development of preventive and health promotion activities. The remarkable longevity of the population, the high prevalence of chronic diseases, and the persistence of transmissible diseases, require continued activity in preventive actions, immunizations, screening, health education and preventative advice. During the course, the application of the epidemiological method in applied research in the field of Public Health will be reviewed and upon finishing the student should know the fields of application of epidemiological research, as well as having acquired the basic skills for Do a review of a scientific publication and integrate into a multidisciplinary team to support biomedical research projects. The two distributive blocks incorporate: Distributive blocks. Epidemiology. Health demography Epidemiological method. Main epidemiological designs. Introduction to the analysis of data in epidemiology. Evidence-based medicine Applied Epidemiology Distributive blocks. Public Health Introduction to Preventive Medicine and Public Health. Health protection: Environmental Health and Food Safety. Health problems and specific preventive actions in communicable diseases. Health problems and specific preventive actions in chronic diseases. Promotion of health. Sanitary system Health management and evaluation. International health The Bioethics module is complementary to the degree and with it, it is intended that the student acquires knowledge about the ethical and legal aspects related to the Biomedical Sciences and the associated research. The training objectives are that the student, at the end of the subject,is able to: 1. Apply the knowledge acquired in the planning and implementation of research, development and 2 1. Apply the knowledge acquired in the planning and implementation of research, development and innovation projects in a biomedical research laboratory, a laboratory of a clinical department and the biomedical industry. 2. Apply the inspirational basic principles of Bioethics in the design of experiments related to Biomedicine. 3. Apply existing legislation in Biomedical research according to bioethical principles paying a special attention to gender perspective. 4. Demonstrate that it has an integrated vision of an R & D & I process, from the discovery of basic knowledge, application development and market introduction, and to apply the main concepts of organization and management in a biotechnological process. 5. Read and criticize original scientific articles and review in the field of biomedicine, and be able to evaluate and choose the appropriate methodological descriptions for the work of a biomedical laboratory. 6. Understand and criticize scientific articles related to biomedicine and society 7. Work as part of a group together with other professionals, understand their views and cooperate constructively. 8. Communicate and apply knowledge in public and cultural debate. 9. Identify and understand the continuous advances and challenges in research 10. Develop self-learning and motivation skills to continue their training at the postgraduate level 11. Acting respecting the ethical and legal aspects of research and professional activities 12. Develop scientific knowledge, critical thinking and creativity 13. Develop a critical thinking and reasoning and know how to communicate effectively, both in their own languages and in a third language. 14. Develop autonomous learning strategies. 15. Respect the diversity and plurality of ideas, people and situations. 16. Generate innovative and competitive proposalsin research and in professional activity.
Abstract: La asignatura consta de dos módulos bien definidos: a) epidemiología y salud pública (4 créditos) y b) bioética (2 créditos). El primer módulo se imparte en las UUDD de Can Ruti, Sant Pau, Vall de Hebrón y Hospital Parc Taulí,, concentrándose la actividad dirigida en una sóla UUDD de forma rotativa cada año. El segundo se imparte en el campus de Bellaterra. El módulo de Epidemiología y Salud Pública tiene como propósitos profundizar en el conocimiento de los aspectos metodológicos y de análisis, así como en conocer los determinantes de la salud y de las intervenciones preventivas. La epidemiología es la ciencia que estudia la distribución y los determinantes de las enfermedades en la población. La finalidad del programa es comprender los fundamentos del razonamiento epidemiológico, saber aplicar la metodología epidemiológica a los problemas de la salud pública, de la medicina clínica y comunitaria, y en busca, así como entender la salud y la enfermedad como el resultado de procesos biológicos, sociales y culturales haciendo un especial émfasis en la perspectiva de género. Sus objetivos principales son: observar, definir y cuantificar los problemas de salud de la comunidad, conocer las causas de las enfermedades, explicar los patrones locales de la enfermedad, describir la historia natural de la enfermedad, diseñar y evaluar medidas de actuación para reducir la carga de los problemas de salud, y valorar las evidencias (etiológicas, preventivas y terapéuticas) de los problemas de salud. Los objetivos de 1 valorar las evidencias (etiológicas, preventivas y terapéuticas) de los problemas de salud. Los objetivos de esta parte de la asignatura se centran en la adquisición de competencias y habilidades sobre las medidas y los diseños epidemiológicos, y en el aprendizaje del razonamiento científico y epidemiológico (mediante ejercicios de lectura crítica de artículos científicos, y el planteamiento y la resolución de problemas clínicos, de investigación y de salud pública). La parte de Salud Pública de la asignatura revisa los aspectos más actuales relacionados con la prevención de la enfermedad en la sociedad moderna. En particular, el mantenimiento y promoción de la salud de los individuos, requiere tanto el funcionamiento de los programas de Salud Pública y de asistencia sanitaria, como la labor diaria de l@s profesionales sanitarios en el desarrollo de las actividades preventivas y de promoción de la salud. La notable longevidad de la población, la elevada prevalencia de las enfermedades crónicas, y la persistencia de las enfermedades transmisibles, requieren una actividad continuada en acciones preventivas, inmunizaciones, cribados, educación sanitaria y consejos preventivos. Durante el curso se revisará la aplicación del método epidemiológico en la investigación aplicada en el ámbito de la Salud Pública y al terminar el alumnado deberá conocer los ámbitos de aplicación de la investigación epidemiológica, así como haber adquirir las habilidades básicas para hacer una crítica de una publicación científica y integrarse en un equipo multidisciplinar para apoyar proyectos de investigación biomédica. Los dos bloques distributivos incorporan: Bloques distributivos. Epidemiología. Demografía sanitaria. Método epidemiológico. Principales diseños epidemiológicos. Introducción al análisis de los datos en epidemiología. Medicina basada en la evidencia Epidemiología aplicada Bloques distributius. Salut Pública Introducción a la Medicina Preventiva y Salud Pública. Protección de la salud: Salud Ambiental y Seguridad Alimentaria. Problemas de salud y actuaciones preventivas específicas en las enfermedades transmisibles. Problemas de salud y actuaciones preventivas específicas en las enfermedades crónicas. Promoción de la salud. Sistema sanitario. Gestión y evaluación sanitaria. salud internacional El módulo de Bioética tiene un carácter complementario dentro de la titulación y con ella se pretende que el alumnado adquiera conocimientos sobre los aspectos éticos y legales relacionados con las Ciencias Biomédicas y con la investigación asociada. Los objetivos formativos son que el estudiante, al finalizar la asignatura, sea capaz de: 1. Aplicar los conocimientos adquiridos en la planificación e implementación de proyectos de 2 1. Aplicar los conocimientos adquiridos en la planificación e implementación de proyectos de investigación, desarrollo e innovación en un laboratorio de investigación biomédica, un laboratorio de un departamento clínico y en la industria biomédica. 2. Aplicar los principios básicos inspiradores de la Bioética en el diseño de los experimentos relacionados con la Biomedicina. 3. Aplicar la legislación vigente en la investigación Biomédica acuerdo con los principios bioéticos haciendo un émfasis especial en la perspectiva de género. 4. Demostrar que posee una visión integrada de un proceso de I + D + I, desde el descubrimiento del conocimiento básico, el desarrollo de aplicaciones y la introducción en el mercado y aplicar los principales conceptos de organización y gestión en un proceso biotecnológico. 5. Leer y criticar artículos científicos originales y de revisión enel campo de la biomedicina, y ser capaz de evaluar y elegir las descripciones metodológicas adecuadas para el trabajo de laboratorio biomédico. 6. Comprender y criticar artículos científicos relativos a la biomedicina y la sociedad 7. Trabajar como parte de un grupo junto con otros profesionales, comprender sus puntos de vista y cooperar de manera constructiva. 8. Comunicar y aplicar los conocimientos en el debate público y cultural. 9. Identificar y comprender los continuos avances y retos en la investigación 10. Desarrollar habilidades de autoaprendizaje y motivación para continuar su formación a nivel de postgrado 11. Actuar respetando los aspectos éticos y legales de la investigación y de las actividades profesionales 12. Desarrollar conocimiento científico, pensamiento crítico y creatividad 13. Desarrollar un pensamiento y un razonamiento crítico y saber comunicarlos de manera efectiva, tanto en las lenguas propias como en una tercera lengua. 14. Desarrollar estrategias de aprendizaje autónomo. 15. Respetar la diversidad y pluralidad de ideas, personas y situaciones. 16. Generar propuestas innovadoras y competitivas en la investigación y en la actividad profesional.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Ciències Biomèdiques [2501230]
Study plan: Grau en Ciències Biomèdiques [832]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
13 p, 134.5 KB

Anglès
13 p, 132.6 KB

Castellà
13 p, 134.2 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2023-07-01, last modified 2023-09-16



   Favorit i Compartir