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TikTok use in municipal elections: from candidate-majors to influencer-politicians
Cervi, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: El uso de TikTok en las elecciones municipales : de candidatos a políticos-influencers
Data: 2023
Resum: TikTok is without any doubt the most successful social network among Gen Zers and, consequently, is increasingly becoming their preferred place to discuss, share opinions, rally around social issues, and express political alignments. Accordingly, both politicians and political parties around the world are joining the platform to connect with young voters: previous exploratory studies, however, have shown that most political actors struggle to adapt to the platform's affordances, appearing cringy, out of touch, or simply using TikTok as an «old medium», without utilizing it to enhance interaction with citizens. This article contributes to the emerging stream of literature looking at the political uses of this platform in electoral campaigns by studying its application in a local election, focusing on how Ada Colau, candidate mayor for the 2023 Barcelona Municipal elections, has integrated TikTok in her communication strategy. Applying an affordance-based multimodal content analysis of all the tiktoks posted during the campaign, the paper discloses that, although not fully exploiting the platform's affordances -in particular its participatory potential- the candidate optimally adapts to its vernaculars and cultural environment, constructing a highly recognizable personal style, which seems to borrow and implement the marketing techniques used by influencers and internet celebrities. Therefore, the study concludes that Ada Colau can be considered an example of a new category of celebrity politician, the «influencer-politician», suggesting that future research should dig deeper into this novel dynamic of hybridization and cross-pollination between politics and digital cultures.
Resum: TikTok es la red social de mayor éxito entre la llamada Generación Z y se está convirtiendo en su lugar preferido para debatir, compartir opiniones sobre temas sociales y expresar su posicionamiento político. Por consecuente, los políticos quieren usar la plataforma para conectar con los jóvenes: sin embargo, estudios anteriores han demostrado que la mayoría de los actores políticos tienen dificultades para adaptarse a las posibilidades de la plataforma, pareciendo fuera de lugar o utilizando TikTok como un «viejo medio», sin aprovecharlo para mejorar la interacción con los ciudadanos. Este artículo contribuye a la corriente académica que estudia los usos políticos de esta plataforma en las campañas electorales analizando su aplicación en unas elecciones locales, centrándose en cómo Ada Colau, candidata a la alcaldía en las elecciones municipales de Barcelona 2023, ha integrado TikTok en su estrategia de comunicación. A través de un análisis de contenido multimodal basado en las affordances de los tiktoks publicados durante la campaña, se revela que, aunque no explote plenamente las affordances de la plataforma -en particular su potencial participativo-, la candidata se adapta de forma óptima a este entorno tecnológico y cultural, construyendo un estilo personal altamente reconocible, que parece replicar las técnicas de marketing utilizadas por los influencers y las Internet celebrities. El estudio concluye que Ada Colau puede considerarse un ejemplo de una nueva categoría de político, el «influencer-político», sugiriendo que futuras investigaciones profundicen en esta novedosa dinámica de hibridación y mutua polinización entre la política y las culturas digitales.
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Llengua: Anglès
Document: Article ; Versió publicada
Matèria: TikTok ; Electoral campaigns ; Political communication ; Influencer-politician ; Affordances ; Campañas electorales ; Comunicación política ; Político-influencer
Publicat a: Más Poder Local, Núm. 53 (2023) , p. 8-29, ISSN 2172-0223

DOI: 10.56151/maspoderlocal.175


22 p, 677.7 KB

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