Transport públic gratuït : examinant els models i els seus efectes
González Parra, Víctor
Nel·lo, Oriol, 1957-, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Publicació: Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Descripció: 42 pag.
Resum: En un context de canvi climàtic, s'ha tornat imprescindible repensar el funcionament de les nostres ciutats i especialment el model de mobilitat, amb un alt grau de dependència als combustibles fòssils i per tant, estretament vinculat a les emissions de CO2. El principal objectiu de la transició energètica és la descarbonització de l'activitat antròpica arreu del globus. Una de les principals estratègies que domina les agendes dels Estats és l'electrificació dels vehicles per tal de reduir de forma efectiva la contribució del model de mobilitat a la problemàtica ambiental. Tanmateix, aquest model de transició de la mobilitat es qüestiona des del punt de vista de la justícia social. La transició energètica basada únicament en innovacions tecnològiques de les fonts energètiques corre el perill de no prendre prou en consideració el seu impacte sobre les desigualtats, de manera que aquestes fins i tot es poden agreujar (Mejía et al. , 2023). Només cal tenir en compte el contrast entre polítiques com les restriccions als cotxes més contaminants, les ZBE, i el preu dels cotxes elèctrics.
Resum: Per aquest motiu és important explorar alternatives més radicals al model de mobilitat actual, i a les seves externalitats, no només des del punt de vista de les emissions. És necessària una transició que integri perspectives d'equitat social, del model urbà, d'accés al dret a la ciutat i al dret a la mobilitat. La principal justificació del present treball és la necessitat de contemplar un canvi més profund com el que poden brindar les polítiques de transport públic gratuït, una opció que tot i no ser nova, està en auge. En un contexto de cambio climático, se ha vuelto imprescindible repensar el funcionamiento de nuestras ciudades y especialmente el modelo de movilidad, con un alto grado de dependencia en los combustibles fósiles y por tanto, estrechamente vinculado a las emisiones de CO2.
Resum: El principal objetivo de la transición energética es la descarbonización de la actividad antrópica en todo el globo. Una de las principales estrategias que domina las agendas de los Estados es la electrificación de los vehículos para reducir de forma efectiva la contribución del modelo de movilidad a la problemática ambiental. Sin embargo, este modelo de transición de la movilidad se cuestiona desde el punto de vista de la justicia social. La transición energética basada únicamente en innovaciones tecnológicas de las fuentes energéticas corre el peligro de no tomar suficientemente en consideración su impacto sobre las desigualdades, de modo que éstas incluso pueden agravarse (Mejía et al. , 2023). No hay más que tener en cuenta el contraste entre políticas como las restricciones a los coches más contaminantes, las ZBE, y el precio de los coches eléctricos. Por este motivo, es importante explorar alternativas más radicales al modelo de movilidad actual, ya sus externalidades, no sólo desde el punto de vista de las emisiones. Es necesaria una transición que integre perspectivas de equidad social, del modelo urbano, de acceso al derecho a la ciudad y al derecho a la movilidad. La principal justificación del presente trabajo es la necesidad de contemplar un cambio más profundo como el que pueden brindar las políticas de transporte público gratuito, una opción que, a pesar de no ser nueva, está en auge.
Resum: In a context of climate change, it has become essential to rethink the functioning of our cities and especially the mobility model, with a high degree of dependence on fossil fuels and therefore closely linked to CO2 emissions. The main objective of the energy transition is the decarbonisation of human activity around the globe. One of the main strategies that dominates the agendas of the States is the electrification of vehicles in order to effectively reduce the contribution of the mobility model to environmental problems. However, this transitional model of mobility is questioned from the point of view of social justice. The energy transition based solely on technological innovations of energy sources runs the risk of not considering enough its impact on inequalities, so that these may even be exacerbated (Mejía et al. , 2023). Just consider the contrast between policies such as restrictions on more polluting cars, ZBEs, and the price of electric cars. For this reason, it is important to explore more radical alternatives to the current mobility model, and to its externalities, not only from the point of view of emissions. A transition is necessary that integrates perspectives of social equity, of the urban model, of access to the right to the city and the right to mobility. The main justification of the present work is the need to contemplate a deeper change such as that which can be provided by free public transport policies, an option which, although not new, is booming.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Estudis Territorials i Planejament [4317520]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Estudis Territorials i Planejament [1475]
Document: Treball de fi de postgrau
Matèria: Transport públic ; Tarifes ; Equitat ; Discriminació positiva ; Transporte público ; Tarifas ; Equidad ; Discriminación positiva ; Public transport ; Fares ; Equity ; Positive discrimination



42 p, 1.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera > Filosofia i Lletres. TFM

 Registre creat el 2023-12-21, darrera modificació el 2024-04-25



   Favorit i Compartir