Google Scholar: citations
Yo soy "normal" : racionalidad y normalización de la "discapacidad intelectual" en instituciones escolares. Aproximación etnográfica al modelo de Atención a la Diversidad en centros ordinarios
De Tena Calvo, Margarita (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))

Additional title: I am "normal" : rationality and normalization of " intellectual disability" in school institutions. An ethnographic approach to the model of Attention to Diversity in ordinary schools
Additional title: Jo sóc "normal" : racionalitat i normalització de la "discapacitat intel·lectual" en institucions escolars. Aproximació etnogràfica al model d'atenció a la diversitat en centres ordinaris
Additional title: Eu sou normal" : racionalidade e normalização da "deficiência intelectual" nas instituições de ensino. Abordagem etnográfica do modelo de Atenção à Diversidade em centros comuns
Date: 2023
Abstract: Los alumnos con discapacidad intelectual son perfectos analizadores para examinar en qué medida la escuela les resulta útil para aprender. Este artículo es producto de una etnografía que aborda el caso de un chico cordobés y emplea la historia de vida como técnica metodológica. A partir de un caso particular, se analiza cómo la escuela articula, a partir del Modelo de Atención a la Diversidad, la enseñanza/aprendizaje de este grupo de alumnado con Necesidades Educativas Especiales. Los resultados obtenidos permiten identificar pautas de discriminación que, de manera más o menos encubierta, se reproducen desde prácticas institucionalizadas de normalización. Se examinan, asimismo, las técnicas de control y poder disciplinario bajo el concepto de "normalización" y desde teorías que sitúan a las instituciones formalizadas como administradoras de nuevos modelos de biopoder-biopolítica.
Abstract: Els estudiants amb discapacitat intel·lectual són analitzadors perfectes per examinar l'utilitat de l'escola perquè aprenguin. Aquest article és producte d'una etnografia que aborda el cas d'un noi de Còrdova i utilitza la història de la vida com a tècnica metodològica. Partint d'un cas concret, analitzem com l'escola articula, a partir del Model d'Atenció a la Diversitat, l'ensenyament/aprenentatge d'aquest col·lectiu d'alumnes amb Necessitats Educatives Especials. Els resultats obtinguts permeten identificar patrons de discriminació que, de manera més o menys encoberta, es reprodueixen a través de pràctiques de normalització institucionalitzades. També s'examinen les tècniques de control i el poder disciplinari sota el concepte de "normalització" i a partir de teories que situen les institucions formalitzades com a administradores de nous models de biopoder-biopolítica.
Abstract: Students with "intellectual disability" are perfect analyzers to examining how school is useful for them to learn. This article is the product of an ethnography that approaches the case of a boy from Cordoba and uses life history as a qualitative research technique. Based on a particular case, an analysis is made of how the school articulates the teaching/learning of students with Special Educational Needs from the Attention to Diversity Model. The results obtained allow us to identify patterns of discrimination that, more or less covertly, are reproduced through institutionalized normalization practices. In this case, the techniques of control and disciplinary power are examined under the concept of "normalization" and from theories that place formalized institutions as administrators of new models of bio-power-biopolitics.
Abstract: Os alunos com deficiência intelectual são analisadores perfeitos para examinar até que ponto a escola lhes é útil para aprender. Este artigo é produto de uma etnografia que aborda o caso de um menino de Córdoba e utiliza a história de vida como técnica metodológica. Partindo de um caso particular, analisamos como a escola articula, com base no Modelo de Atenção à Diversidade, o ensino/aprendizagem deste grupo de alunos com Necessidades Educacionais Especiais. Os resultados obtidos permitem identificar padrões de discriminação que, de forma mais ou menos dissimulada, se reproduzem a partir de práticas de normalização institucionalizadas. As técnicas de controle e o poder disciplinar também são examinados sob o conceito de "normalização" e a partir de teorias que colocam as instituições formalizadas como administradoras de novos modelos de biopoder-biopolítica.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Etnografía ; Discapacidad intelectual ; Escuela inclusiva ; Racionalidad ; Normalización ; Poder ; Etnografia ; Discapacidade intelectual ; Escola inclusiva ; Racionalidade ; Estandardização ; Biopoder ; Ethnography ; Intellectual disability ; Inclusive school ; Rationality ; Normalization ; Bio-power ; Discapacitat intel·lectual ; Racionalitat ; Normalització
Published in: Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 28 Núm. 2 (2023) , p. 4-27 (Artículos) , ISSN 1885-8996

Adreça original: https://revistes.uab.cat/periferia/article/view/v28-n2-detena
DOI: 10.5565/rev/periferia.911


24 p, 323.1 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Perifèria
Articles > Research articles

 Record created 2023-12-31, last modified 2024-02-05



   Favorit i Compartir