As Proficient as Adults : Distribution of Children's Knowledge of Wild Edible Plants in an Arid Environment in Madagascar
Porcher, Vincent ![Identificador ORCID](/img/uab/orcid.ico)
(Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Li, Xiaoyue ![Identificador ORCID](/img/uab/orcid.ico)
(Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Carrière, Stéphanie M. (Université Paul Valéry de Montpellier)
Alvarez-Fernandez, Santiago ![Identificador ORCID](/img/uab/orcid.ico)
(Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Cresson, Didie (Université de Toliara (Madagascar))
Reyes-García, Victoria ![Identificador ORCID](/img/uab/orcid.ico)
(Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA))
Gallois, Sandrine
(Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Fecha: |
2024 |
Descripción: |
15 pàg. |
Resumen: |
In drylands, where resources are scarce, wild edible plant (WEP) knowledge is crucial to overcome food scarcity. Understanding the distribution pattern of local ecological knowledge (LEK) about WEP and identifying knowledge holders are key steps to assessing the resilience and vulnerability of knowledge systems. However, little is known about how WEP knowledge is distributed across life stages and gender of people living in arid regions. Here, we study the distribution of WEP knowledge within a small-scale society from southwestern Madagascar, a region known for its dry climate and related food crises. We worked with Tanalana male and female children and adults using semi-structured interviews and free listings. Tanalana people display a sophisticated LEK adapted to the extreme environment in which they live, with a distinct distribution pattern regarding theoretical and practical knowledge across life stages and gender. While women and men cited similar WEP, children and adults cited different sets of WEP, suggesting they hold differentiated bodies of theoretical knowledge, however our results suggest similarity in practical knowledge across life-stage and gender. We argue that resource limitation and food scarcity might be so pervasive in the area that extensive sharing of knowledge on WEP could be an adaptation to the extremely dry environment. |
Ayudas: |
European Commission 771056 Ministerio de Economía y Competitividad MDM-2019-0940
|
Nota: |
Altres ajuts: acords transformatius de la UAB |
Nota: |
Unidad de excelencia María de Maeztu CEX2019-000940-M |
Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. ![Creative Commons](/img/licenses/by.ico) |
Lengua: |
Anglès |
Documento: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Materia: |
Children ;
Cultural learning ;
Drylands ;
Local ecological knowledge ;
Southwestern Madagascar ;
Tanalana ;
Wild edible plants ;
Xerophytic thicket |
Publicado en: |
Human ecology (Dordrecht), 27 april 2024, ISSN 1572-9915 |
DOI: 10.1007/s10745-023-00450-9
El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación >
Documentos de los grupos de investigación de la UAB >
Centros y grupos de investigación (producción científica) >
Ciencias >
Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA)Artículos >
Artículos de investigaciónArtículos >
Artículos publicados
Registro creado el 2024-05-23, última modificación el 2024-06-13