Frederic Marès i Deulovol (1893-1991) col·leccionista
Ogalla Polonio, Aurora
Bassegoda i Hugas, Bonaventura, 1954-, dir.

Data: 2023
Resum: Frederic Marès i Deulovol (Portbou, 18 de setembre de 1893 - Barcelona, 19 d'agost de 1991) és possiblement un dels personatges més interessants de la història de l'art més recent a Catalunya. Va néixer en el si d'una família de classe mitjana relacionada amb el món de la bibliofília, i que des de ben petit va estimular el seu interès per l'art. Aquest aspecte és clau per entendre la seva evolució personal i laboral, i en conseqüència la seva passió pel col·leccionisme i per l'escultura. El present treball té per objectiu principal ampliar els estudis existents sobre la figura de Marès per tal de comprendre la mentalitat del col·leccionista, els seus interessos i motivacions vers el món de les antiguitats i obres d'art. Així com establir una panoràmica del mercat d'antiguitats a la Catalunya i a l' Espanya del segle XX. L'estudi de les diverses etapes de la vida de Marès és crucial per entendre la seva formació com a col·leccionista. El punt de partida d'aquesta investigació són: La pequeña historia de mi museo; i El Mundo fascinante del coleccionismo y de las antigüedades: memorias de la vida de un coleccionista. El primer és el seu discurs d'Acadèmic Numerari a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, i el segon, que parteix del primer, són les seves memòries. En aquests llibres Marès narra les seves vivències i nomena alguns dels personatges que el van marcar al llarg dels anys, com per exemple el seu pare, que era llibreter de vell i tenia molts contactes amb bibliòfils d'arreu d'Europa. La proximitat a col·leccionistes des de ben menut, el trasllat de la família Marès Deulovol a Barcelona, la beca d'estudis que rep mentre és estudiant a La Llotja (i que li permet viatjar per Europa), i la Postguerra Espanyola, resumen els moments més importants de formació i culminació com a col·leccionista. No obstant això, és el tarannà únic de Marès el que determina la seva missió com a col·leccionista, i per tant el que el du a voler perpetuar la seva tasca. Per aquest motiu dóna les seves peces a diverses institucions, la més important de les quals a l'Ajuntament de Barcelona, que a més a més d'ajudar-lo a promoure el museu que du el seu nom, subvenciona l'adquisició de més obres sota el criteri de Marès. El Museu Frederic Marès conserva gran part de la seva col·lecció d'escultura hispànica, la col·lecció d'objectes "sentimentals", i des de la seva mort, l'arxiu personal. Aquest arxiu és la clau de volta de la recerca, ja que s'hi conserva major part de la seva correspondència, i per tant, informació interessant sobre els contactes que tenia. Les altres institucions que reben donacions de Marès són la Biblioteca de Catalunya, el Museu Frederic Marès de la Punta d'Arenys de Mar, el Museu d'Història de Sabadell, el Museu de la Conca de Barberà, el Museu de l'Empordà, el Museu de Montjuïc, i fora de territori català, la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Resum: Frederic Marès i Deulovol (Portbou, 18 de septiembre de 1893 - Barcelona, 19 de agosto de 1991) es posiblemente uno de los personajes más interesantes de la historia del arte más reciente en Cataluña. Nació en el seno de una familia de clase media relacionada con el mundo de la bibliofilia, y que desde pequeño estimuló su interés por el arte. Este aspecto es clave para entender su evolución personal y laboral, y en consecuencia su pasión por el coleccionismo y la escultura. El presente trabajo tiene por objetivo principal ampliar los estudios existentes sobre la figura de Marès para comprender la mentalidad del coleccionista, sus intereses y motivaciones hacia el mundo de las antigüedades y obras de arte. Así como establecer una panorámica del mercado de antigüedades en Cataluña y España del siglo XX. El estudio de las diversas etapas de la vida de Marès es crucial para entender su formación como coleccionista. El punto de partida de esta investigación son: La pequeña historia de mi museo; y El Mundo fascinante del coleccionismo y de las antigüedades: memorias de la vida de un coleccionista. El primero es su discurso de Académico Numerario en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, y el segundo, que parte del primero, son sus memorias. En estos libros Marès narra sus vivencias y nombra a algunos de los personajes que le marcaron a lo largo de los años, como su padre, que era librero de viejo y tenía muchos contactos con bibliófilos de toda Europa. La proximidad a coleccionistas desde pequeño, el traslado de la familia Marès Deulovol a Barcelona, la beca de estudios que recibe mientras es estudiante en La Llotja (y que le permite viajar por Europa), y la Postguerra Española, resumen los momentos más importantes de formación y culminación como coleccionista. Sin embargo, es el talante único de Marès el que determina su misión como coleccionista, y por tanto el que le lleva a querer perpetuar su labor. Por este motivo da sus piezas a diversas instituciones, la más importante en el Ayuntamiento de Barcelona, que además de ayudarle a promover el museo que lleva su nombre, subvenciona la adquisición de más obras bajo el criterio de Marès. El Museu Frederic Marès conserva gran parte de su colección de escultura hispánica, la colección de objetos "sentimentales", y desde su muerte, el archivo personal. Este archivo es la clave de vuelta de la investigación, ya que se conserva mayor parte de su correspondencia, y por tanto, información interesante sobre los contactos que tenía. Las otras instituciones que reciben donaciones de Marès son la Biblioteca de Cataluña, el Museo Frederic Marès de la Punta de Arenys de Mar, el Museo de Historia de Sabadell, el Museo de la Conca de Barberà, el Museo del Empordà, el Museo de Montjuïc, y fuera de territorio catalán, la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Resum: Frederic Marès i Deulovol (Portbou, September 18, 1893 - Barcelona, August 19, 1991) is possibly one of the most interesting characters in the most recent history of art in Catalonia. He was born into a middle-class family related to the world of bibliophilia, and which stimulated his interest in art from a young age. This aspect is key to understanding his personal and professional evolution, and consequently his passion for collecting and sculpture. The main objective of this work is to expand the existing studies on the figure of Marès to understand the mentality of the collector, his interests and motivations towards the world of antiques and works of art. As well as establishing an overview of the antiques market in Catalonia and Spain in the 20th century. The study of the various stages of Marès's life is crucial to understanding his formation as a collector. The starting point of this research is: La pequeña història de mi museu (The little history of my museum); and El Mundo fascinante del coleccionismo y de las antigüedades: memorias de la vida de un coleccionista (The Fascinating World of Collecting and Antiques: Memoirs of a Collector's Life). The first is his speech as Numerary Academic at the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando, and the second, which is based on the first, is his memoirs. In these books Marès narrates his experiences and names some of the characters that marked him over the years, such as his father, who was a bookseller as a second-hand person and had many contacts with bibliophiles from all over Europe. The proximity to collectors since he was little, the move of the Marès Deulovol family to Barcelona, the study scholarship he received while he was a student at La Llotja (and which allowed him to travel around Europe), and the Spanish Postwar, summarize the most important moments of training and completion as a collector. However, it is Marès' unique disposition that determines his mission as a collector, and therefore that leads him to want to perpetuate his work. For this reason he gives his pieces to various institutions, the most important being the Barcelona City Council, which in addition to helping him promote the museum that bears his name, subsidizes the acquisition of more works under Marès' criteria. The Frederic Marès Museum preserves a large part of the collection of Hispanic sculpture, the collection of "sentimental" objects, and since his death, his personal archive. This file is the key to the investigation, since most of his correspondence is preserved, and therefore, interesting information about the contacts he had. The other institutions that receive donations from Marès are the Library of Catalonia, the Frederic Marès Museum of Punta de Arenys de Mar, the Sabadell History Museum, the Conca de Barberà's Museum, the Empordà Museum, the Montjuïc Museum, and outside Catalan territory, the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando.
Nota: Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Història de l'Art i Musicologia
Drets: ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català
Col·lecció: Programa de Doctorat en Història de l'Art i Musicologia
Document: Tesi doctoral ; Text ; Versió publicada
Matèria: Col·leccionisme d'art ; Art collecting ; Coleccionismo de arte ; Ciències Socials

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/691198


10.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2024-06-01, darrera modificació el 2024-06-09



   Favorit i Compartir