dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
| Título variante: |
La IA generativa como herramienta de enseñanza-aprendizaje : un doble discurso? |
| Título variante: |
Generative artificial intelligence as a teaching-learning tool : a double discourse? |
| Publicación: |
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2024 |
| Resumen: |
Actualment, un creixent corpus de literatura reconeix l'impacte significatiu que la intel·ligència artificial generativa ha tingut en el camp educatiu. No obstant això, fins ara, s'ha parat molt poca atenció no només a la percepció que tenen les estudiants del grau en Educació Primària d'incorporar aquesta eina en el seu futur professional, sinó també al seu ús durant la carrera. Tenint això en compte, aquest treball pretén obtenir dades que ajudin a abordar aquestes llacunes de recerca establint dos objectius principals; d'una banda, identificar l'ús que fan les estudiants universitàries de la IA generativa, i, de l'altra banda, analitzar la seva perspectiva envers l'ús d'aquest instrument com a eina d'ensenyament-aprenentatge en la seva futura tasca docent. Cal destacar que la recerca adopta un enfocament d'estudi de cas centrat en l'alumnat de tercer i quart curs del grau en Educació Primària de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Certament, s'empra una metodologia mixta seqüencial a través de l'aplicació d'un qüestionari i un grup focal. Els resultats d'aquesta recerca podrien advertir les diferències i similituds en l'ús de la IA generativa entre ambdós rols. En tot cas, tot i que són imprescindibles futures investigacions per a analitzar àmpliament aquesta qüestió, els resultats obtinguts esdevenen un bon punt de partida perquè els investigadors estudiïn aquest col·lectiu i aprofundeixin en la seva opinió envers la IA generativa. |
| Resumen: |
Actualmente, un creciente corpus de literatura reconoce el impacto significativo que la inteligencia artificial generativa ha tenido en el campo educativo. Sin embargo, hasta ahora, se ha prestado muy poca atención no solo a la percepción que tienen las estudiantes del grado en Educación Primaria de incorporar esta herramienta en su futuro profesional, sino también a su uso durante la carrera. Teniendo esto en cuenta, este trabajo pretende obtener datos que ayuden a encarar estas lagunas de investigación estableciendo dos objetivos principales; por un lado, identificar el uso que hacen las estudiantes universitarias de la IA generativa, y, por otro lado, analizar su punto de vista respecto al uso de este instrumento como herramienta de enseñanza-aprendizaje en su futura tarea docente. Cabe destacar que la investigación adopta un enfoque de estudio de caso centrado en el alumnado de tercero y cuarto curso del grado en Educación Primaria de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Ciertamente, se emplea una metodología mixta secuencial a través de la aplicación de un cuestionario y un grupo focal. Los resultados de esta investigación podrían identificar las diferencias y similitudes en el uso de la IA generativa entre ambos roles. En todo caso, a pesar de que son imprescindibles futuras investigaciones para analizar ampliamente esta cuestión, los resultados obtenidos sirven como un buen punto de partida para que los investigadores estudien este colectivo y profundicen en su opinión hacia la IA generativa. |
| Resumen: |
Nowadays, there is a growing body of literature that recognizes the significant impact Generative Artificial Intelligence (GAI) has had on the educational field. However, so far, very little attention has been paid not only to the opinions of Primary Education degree pupils regarding the inclusion of this tool in their future careers but also to its use during their studies. Bearing this in mind, this paper seeks to obtain data that will help address these research gaps by setting two main goals; on the one hand, to identify the use of GAI by learners in their university studies, and, on the other hand, to analyse their perspective towards the use of this source as a teaching and learning tool in their teaching performance. It should be noted that the current research adopts a case study approach focused on third and fourth-grade students from the Primary Education Degree program at the Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Indeed, a mixed sequential methodology is employed through the application of a survey and a focus group. The results of this research might shed some light on the differences and similarities in the use of GAI between both roles. In all cases, although future studies are required to evaluate the topic widely, the findings obtained serve as a good starting point for researchers to study this group and delve into their opinions toward the GAI. |
| Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Lengua: |
Català |
| Titulación: |
Educació Primària [2500798] |
| Plan de estudios: |
Grau en Educació Primària [1140] |
| Documento: |
Treball final de grau ; Text |
| Materia: |
Intel·ligència artificial generativa ;
Eina d'ensenyament-aprenentatge ;
Alumnat del grau d'educació primària ;
Estudi de cas ;
Inteligencia artificial generativa ;
Herramienta de enseñanza-aprendizaje ;
Alumnado del grado de educación primaria ;
Estudio de caso ;
Generative artificial intelligence ;
Teaching tool ;
Learning tool ;
Primary Education Degree students ;
Study case |