Exploring the relationship between AI Gen and Critical thinking skills in Primary Education : Opinions and perspectives across the educational spectrum
Calduch Gas, Júlia
Castellví Mata, Jordi, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Título variante: Exploració de la relació entre la IA Generativa i el pensament crític a l'Educació Primària
Título variante: Exploración de la relación entre la IA Generativa y el pensamiento crítico en Educación Primaria
Publicación: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2024
Resumen: Aquest treball de final de grau explora la relació entre l'ús de la intel·ligència artificial generativa, concretament el ChatGPT, i el desenvolupament del pensament crític a l'etapa d'educació primària. La rellevància d'aquesta investigació esdevé a causa del desenvolupament exponencial de la intel·ligència artificial, per ara sense límits establerts, en molts aspectes de la vida quotidiana. Aquest estudi entén l'educació com a un aspecte clau, i per tant esdevé crucial estudiar les complexitats a l'hora d'incorporar-la als entorns d'aprenentatge i analitzar les seves implicacions més rellevants. Així doncs, aquesta investigació s'esforça per reconèixer els possibles reptes i oportunitats associats a la integració de Chat GPT a les aules de primària. Per fer-ho, l'estudi du a terme entrevistes semiestructurades per recollir diferents perspectives de quatre grups: alumnes de primer curs del grau universitari d'educació primària, alumnes de quart any del grau, mestres de primària i professors universitaris experts en l'àmbit de les ciències socials i naturals. A partir de l'anàlisi de les opinions i punts de vista dels nou participants que es troben dins el context educatiu, aquest estudi pretén il·lustrar les diferents concepcions sobre la idoneïtat de ChatGPT a l'aula, les perspectives pràctiques del professorat i la prospectiva del seu ús. En general, es manifesta la complexa relació entre l'ús de IA Generativa i el pensament crític en edats on aquesta competència encara no està desenvolupada, i la necessitat imperativa de reinventar i revolucionar la manera com s'ensenya i s'adquireix el coneixement.
Resumen: Este trabajo de fin de grado explora la relación entre el uso de la inteligencia artificial generativa, concretamente el ChatGPT, y el desarrollo del pensamiento crítico en la etapa de educación primaria. La relevancia de esta investigación viene dada a causa del desarrollo exponencial de la inteligencia artificial, por ahora sin límites establecidos, en muchos aspectos de la vida cotidiana. Este estudio entiende la educación como un aspecto clave, y, por tanto, es fundamental estudiar las complejidades que plantea a la hora de incorporarla en el ámbito educativo y analizar sus implicaciones más relevantes. Así pues, esta investigación se centra en reconocer los posibles retos y oportunidades asociados a la integración de Chat GPT en las aulas de primaria. Para ello, el estudio realiza entrevistas semiestructuradas con el objetivo de recoger diferentes perspectivas de cuatro grupos: alumnos de primer curso del grado universitario de educación primaria, alumnos de cuarto año del grado universitario, maestros de primaria y profesores universitarios expertos en el ámbito de las ciencias sociales y naturales. A partir del análisis de las opiniones y puntos de vista de los nueve participantes, este estudio pretende ilustrar las diferentes concepciones sobre la idoneidad de ChatGPT en el aula, las perspectivas prácticas del profesorado y la prospectiva de su uso en educación primaria. En general, se manifiesta la compleja relación entre el uso de IA Generativa y el pensamiento crítico en edades donde esta competencia todavía no está desarrollada, y la necesidad esencial de reinventar y revolucionar la forma en que se enseña y se adquiere el conocimiento.
Resumen: This thesis explores the relationship between the use of Generative Artificial Intelligence (GenAI), specifically focusing on ChatGPT, and the development of critical thinking in primary education. The relevance of this investigation is underscored by the fast development and growing presence of the artificial intelligence in many aspects of daily life. Education being one of those, it becomes crucial to navigate the complexities of incorporating AI in learning environments and evaluate its wide implications in primary education. Therefore, this research strives to acknowledge the potential challenges and opportunities associated with integrating Chat GPT into the classrooms. To do so, the study utilizes semi-structured interviews to gather diverse perspectives from four groups: first-year primary education students, fourth-graders primary education students, current primary school teachers, and University professors experts in the field of social and natural sciences. By analyzing the diverse perspectives from nine participants across the educational spectrum, this research aims to illustrate the suitability of Chat GPT within the classroom, educator's practical perspectives and future prospects of its use. This conclusion shed light on the complex relationship between the use of GenAI and critical thinking in an age that this competence have not been acquired yet and the imperative necessity to reinvent and revolutionize how education is taught and acquired.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Anglès
Titulación: Educació Primària [2500798]
Plan de estudios: Grau en Educació Primària [1140]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Chat GPT ; Educació primària ; Intel·ligència Artificial Generativa (IAGen) ; Mestres ; Pensament crític ; Educación primaria ; Inteligencia Artificial Generativa (IAGen) ; Maestros ; Pensamiento crítico ; Critical Thinking ; Educators ; Generative Artificial Intelligence (GenAI) ; Primary Education



59 p, 1.1 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Ciencias de la Educación. TFG

 Registro creado el 2024-09-23, última modificación el 2025-06-30



   Favorit i Compartir