Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Se questo è uno scolaro : forme e rappresentazioni della 'scuola-carcere' nella letteratura italiana
Gallina, Francesco (Università degli Studi di Parma (Itàlia))

Additional title: Si això és un alumne : formes i representacions de l''escola-presó' en la literatura italiana
Additional title: If this is a pupil : forms and representations of the 'school-prison' in Italian literature
Additional title: Si esto es un alumno : formas y representaciones de la 'escuela-cárcel' en la literatura italiana
Date: 2024
Abstract: Il saggio esamina le modalità narrative attraverso cui, già all'indomani dell'unificazione, viene rappresentato nella letteratura italiana il tema della 'scuola come carcere', che rivela quanto la forma carceraria sia strutturale all'istituzione scolastica pubblica. Racconti e romanzi, ma soprattutto diari e memorie illuminano le strategie con le quali la 'microfisica del potere' contamina l'istruzione e l'educazione, condizionando la gestione degli spazi e dei tempi, la manipolazione dei corpi e l'indottrinamento delle menti attraverso una 'pedagogia nera' che si esprime mediante un'ampia gamma di punizioni corporali.
Abstract: L'assaig examina els modes narratius a través dels quals, ja després de la unificació, es representa en la literatura italiana el tema de l'«escola com a presó», que revela com la forma carcerària és estructural a la institució escolar pública. Contes i novel·les, però sobretot diaris i memòries, il·luminen les estratègies amb les quals la «microfísica del poder» contamina la instrucció i l'educació, condicionant la gestió de l'espai i del temps, la manipulació dels cossos i l'adoctrinament de les ments mitjançant una «pedagogia negra» expressada a través d'una àmplia gamma de castics corporals.
Abstract: The essay examines the narrative modalities through which, already in the aftermath of unification, the theme of the 'school as prison' is represented in Italian literature revealing how much the prison form is structural to public educational institution. Stories and novels, diaries and memoirs illuminate the strategies with which the 'microphysics of power' contaminates instruction and education, influencing the management of space and time, the manipulation of bodies and the indoctrination of minds through a 'black pedagogy' that is expressed through a wide range of corporal punishment.
Abstract: El ensayo examina los modos narrativos a través de los cuales, ya tras la unificación, se representa en la literatura italiana el tema de la «escuela como cárcel», que revela cómo la forma carcelaria es parte estructural a la institución escolar pública. Cuentos y novelas, pero sobre todo diarios y memorias, iluminan las estrategias con las que la «microfísica del poder» contamina la instrucción y la educación, condicionando la gestión del espacio y del tiempo, la manipulación de los cuerpos y el adoctrinamiento de las mentes mediante una «pedagogía negra» expresada a través de una amplia gama de castigos corporales.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Italià
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: School ; Prison ; School memories ; School culture ; Black pedagogy ; Scuola ; Carcere ; Memorie scolastiche ; Cultura scolastica ; Pedagogia nera ; Escola ; Presó ; Memòries escolars ; Cultura escolar ; Pedagogia negra ; Escuela ; Cárcel ; Memorias escolares ; Pedagogía negra
Published in: Quaderns d'Italià, Vol. 29 (2024) , p. 47-65 (Dossier 1) , ISSN 2014-8828

Adreça original: https://revistes.uab.cat/quadernsitalia/article/view/v29-gallina
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/QuadernsItalia/article/view/v29-gallina
DOI: 10.5565/rev/qdi.592


19 p, 298.7 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Quaderns d'italià
Articles > Research articles

 Record created 2024-12-30, last modified 2025-06-16



   Favorit i Compartir