Web of Science: 1 citations, Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations
Impact assessment of the Strategic Planning performance in Shared U-space volumes
Ramos González, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona. Clúster d'Innovació Tecnològica en Gestió Aeronàutica)
Liu, Zhiqiang (Universitat Autònoma de Barcelona. Clúster d'Innovació Tecnològica en Gestió Aeronàutica)
Muñoz Gamarra, Jose Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Clúster d'Innovació Tecnològica en Gestió Aeronàutica)
Pastor, Enric (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Telecomunicació i Enginyeria de Sistemes)
Barrado, Cristina (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Telecomunicació i Enginyeria de Sistemes)

Date: 2025
Description: 19 pàg.
Abstract: Este trabajo analiza cómo los distintos proveedores de servicios de espacio aéreo (USSP) que gestionan un volumen de espacio aéreo compartido influyen en el rendimiento de los demás. El trabajo demuestra cómo las distintas capacidades de planificación estratégica de los USSP, que van desde los procedimientos y políticas hasta la representación de trayectorias, así como las estrategias de deconflicto, repercuten en el uso de este recurso común en términos de capacidad efectiva del espacio aéreo. El documento pone en práctica el concepto de tiempo razonable para reaccionar proponiendo un calendario de planificación con hitos comunes para la aplicación de los procedimientos de autorización requeridos antes del vuelo. Además, se compara la política de planificación por orden de llegada con una política de planificación por lotes más eficaz, en la que los lotes de planes de vuelo se procesan para mitigar los posibles conflictos existentes en la fase estratégica. Además, el artículo muestra cómo las capacidades de la USSP para representar la trayectoria y su incertidumbre asociada serán también clave para optimizar el uso del espacio aéreo. Basándose en un escenario CORUS-XUAM VLD, un análisis de simulación evaluará cómo las capacidades de los USSP para gestionar las actividades de planificación de vuelos repercuten en la ocupación efectiva del espacio aéreo, poniendo en peligro en algunos casos no sólo el rendimiento propio, sino también el de otros usuarios del espacio aéreo.
Abstract: This work analyses how the different U-space service providers (USSPs) managing a shared airspace volume will impact on the other's performance. The paper demonstrates how the various strategic planning USSPs capabilities, ranging from procedures and policies, trajectory representation, as well as the deconflicting strategies, impact on the use of this common resource in terms of effective airspace capacity. The paper brings to practice the concept of Reasonable Time to React by proposing a planning timeline with common milestones for the implementation of the required authorization procedures prior to the flight. The paper analyses how these milestones impact on the effective airspace capacity. Also, the First-Come First-Served planning policy is compared with respect to a more efficient batch planning policy, where flight plan batches are processed to mitigate the potential conflicts existing at the strategic phase. Furthermore, the paper discusses how the capabilities supported by the USSP to represent the trajectory and its associated uncertainty will be also key to optimize the use the airspace. Based on a CORUS-XUAM VLD scenario, a simulation analysis will assess how the USSPs' capabilities to manage flight planning activities impact on the effective occupation of airspace, jeopardizing in some cases not just the own performance but also that of other airspace users.
Grants: Agencia Estatal de Investigación PID2020-116377RB-C22
European Commission 101017682
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: U-space ; Eficiencia del espacio aéreo ; Representación de la trayectoria de vuelo ; Planning timeline and policies ; Resolución estratégica de conflictos ; Arquitectura CISP-USSP
Published in: European Journal of Transport and Infrastructure Research, Vol. 25, Issue 1 (2025) , p. 67-85, ISSN 1567-7141

DOI: 10.59490/ejtir.2025.25.1.7472


19 p, 2.8 MB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2025-01-29, last modified 2025-02-04



   Favorit i Compartir