Web of Science: 0 citations, Google Scholar: citations,
Análisis de las estrategias de comunicación digital de las páginas web de los museos más visitados de Europa
Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
Romero-Rodríguez, Luis M. (Universidad Rey Juan Carlos)
Rull Ribó, David (Universitat Autònoma de Barcelona)
Hita, Elena

Additional title: Analysis of the digital communication strategies of websites of the most visited museums in Europe
Date: 2025
Abstract: Introducción: La redefinición de las estrategias de comunicación de los museos, especialmente en el ámbito digital, se ha convertido en un reto urgente. Este estudio presenta una investigación descriptiva, explicativa y exploratoria de los sitios web de los 20 museos más visitados de Europa. Metodología: Al concebir los sitios web como el centro neurálgico de la estrategia de comunicación de los museos, este estudio aplicó una ficha de análisis basada en seis variables y organizada en torno a 62 categorías temáticas. Resultados: Esta investigación destaca el crecimiento de los contenidos sonoros e informativos, al tiempo que detecta una menor apuesta por los desarrollos inmersivos y los contenidos «aumentados». Conclusiones: Existe una tendencia a la mediatización de los procesos que siguen rutinas propias de los cibermedios.
Abstract: Introduction: The redefinition of museum communication strategies, especially at the digital level, has become an urgent challenge. This study presents descriptive, explanatory, and exploratory research on websites of the 20 most visited museums in Europe. Methodology: Conceiving websites as the nerve center of museums' communication strategy, this study applied an analysis sheet based on six variables and organized around 62 thematic categories. Results: This research highlights the growth of sound content and informative content while detecting a reduced commitment to immersive developments and "augmented" content. Conclusions: There is a tendency towards the mediatization of processes following routines typical of cybermedia.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà i anglès
Document: Article ; Versió publicada
Published in: Revista de Comunicación de la SEECI, Vol. 58 (2025) , e 896, ISSN 2695-5156

DOI: 10.15198/seeci.2025.58.e896


25 p, 820.1 KB

Anglès
23 p, 801.8 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > The Department of Communication and Education
Articles > Published articles

 Record created 2025-03-21, last modified 2025-04-08



   Favorit i Compartir