Benestar i malestar a l'escola : Una exploració interseccional de les experiències de l'alumnat de secundària a Catalunya
Llos Casadellà, Berta
Caravaca Hernández, Alejandro
Franquet, Mireia
Gavaldà Elias, Xènia
Arnau Gonga, Mar
Domingo, Isabel
Prexigueiro, Adri
Soler, Helena
Mateo, Arlet
Gallart Camacho, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)

Fecha: 2025
Resumen: Els centres educatius són un dels espais on els infants i adolescents a Catalunya passen més hores del dia. La seva funció principal és l'aprenentatge, però també esdevenen espais claus de socialització, de trobada i de descobriment. Per aquest motiu, els centres educatius haurien de representar espais de benestar per a tot l'alumnat que els habita, principi entès com "el fet d'estar i sentir-se bé a l'escola i dotar de sentit les pràctiques educatives" (Tarabini, 2022, p. 466). De fet, les experiències escolars satisfactòries són condicionants fonamentals per als processos d'aprenentatge (Gutman & Vorhaus, 2012; OCDE, 2017; Steinmayr et al. , 2018). Dit d'una altra manera, l'alumnat que està millor a l'escola i que se sent millor aprenent obté millors resultats acadèmics (Tarabini, 2022, p. 468). Tanmateix, les experiències educatives no són iguals per a tot l'alumnat: els centres educatius no són aliens a les diferents dinàmiques socials de dominació com el masclisme, el classisme, el racisme, la xenofòbia, la LGTBIfòbia o el capacitisme-només per esmentar-ne algunes-, i els membres de la comunitat educativa tampoc no estan exempts dels seus efectes. Aquestes dinàmiques socials condicionen, per tant, les experiències educatives de l'alumnat.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Informe ; recerca ; Versió publicada
Materia: Educació secundària ; Masclisme ; Cultura de la violència ; Pressió estètica ; Lesbofòbia ; Bifobia ; Homofòbia ; Transfòbia ; Racisme ; Xenofòbia ; Benestar de l'alumnat ; Secondary education ; Sexism ; Culture of violence ; Beauty standards pressure ; Lesbophobia ; Biphobia ; Homophobia ; Transphobia ; Racism ; Xenophobia ; Student well-being ; Educación secundaria ; Machismo ; Cultura de la violencia ; Presión estética ; Lesbofobia ; Homofobia ; Transfobia ; Racismo ; Xenofobia ; Bienestar del alumnado ; ODG 4 - Educació de qualitat ; ODG 5 - Igualtat de gènere



39 p, 1.8 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Estudios

 Registro creado el 2025-05-22, última modificación el 2025-05-24



   Favorit i Compartir