| Abstract: |
Els centres educatius són un dels espais on els infants i adolescents a Catalunya passen més hores del dia. La seva funció principal és l'aprenentatge, però també esdevenen espais claus de socialització, de trobada i de descobriment. Per aquest motiu, els centres educatius haurien de representar espais de benestar per a tot l'alumnat que els habita, principi entès com "el fet d'estar i sentir-se bé a l'escola i dotar de sentit les pràctiques educatives" (Tarabini, 2022, p. 466). De fet, les experiències escolars satisfactòries són condicionants fonamentals per als processos d'aprenentatge (Gutman & Vorhaus, 2012; OCDE, 2017; Steinmayr et al. , 2018). Dit d'una altra manera, l'alumnat que està millor a l'escola i que se sent millor aprenent obté millors resultats acadèmics (Tarabini, 2022, p. 468). Tanmateix, les experiències educatives no són iguals per a tot l'alumnat: els centres educatius no són aliens a les diferents dinàmiques socials de dominació com el masclisme, el classisme, el racisme, la xenofòbia, la LGTBIfòbia o el capacitisme-només per esmentar-ne algunes-, i els membres de la comunitat educativa tampoc no estan exempts dels seus efectes. Aquestes dinàmiques socials condicionen, per tant, les experiències educatives de l'alumnat. |