dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
| Títol variant: |
El biaix del gènere en els tablaos flamencs : les tocaoras també es parteixen la camisa |
| Títol variant: |
The gender bias in flamenco tablaos : the tocaoras also split their shirt |
| Data: |
2024 |
| Resum: |
El ámbito del flamenco mantiene, en la actualidad, una categorización cultural profundamente influenciada por el género, entendido este como un constructo social y cultural. Esta categorización asigna roles específicos a hombres y mujeres, delimitados históricamente por la tradición. Dichas demarcaciones no solo condicionan la visibilidad y la relevancia de cada grupo, sino que también refuerzan el binomio "masculino-profesional", particularmente en áreas artísticas. En este contexto, resulta fundamental destacar la importancia y la trascendencia de las mujeres guitarristas -o tocaoras- en el mundo del flamenco, desempeñando un papel crucial en los cambios musicales, sociales y culturales que se han producido en las últimas décadas, comenzando a diluir las barreras de género largamente arraigadas en la tradición masculina del flamenco. |
| Resum: |
L'àmbit del flamenc manté, en l'actualitat, una categorització cultural profundament influenciada pel gènere, entès aquest com un constructe social i cultural. Aquesta categorització assigna rols específics a homes i dones, delimitats històricament per la tradició. Aquestes demarcacions no sols condicionen la visibilitat i la rellevància de cada grup, sinó que també reforcen el binomi "masculí-professional", particularment en àrees artístiques. En aquest context, resulta fonamental destacar la importancia i la trascendència de les dones guitarristes ―o tocaoras― en el món del flamenc, exercint un paper crucial en els canvis musicals, socials i culturals que s'han produït en les últimes dècades, començant a diluir les barreres de gènere llargament arrelades en la tradició masculina del flamenc. |
| Resum: |
The field of flamenco maintains, at present, a cultural categorisation deeply influenced by gender, understood as a social and cultural construct. This categorisation assigns specific roles to men and women, historically delimited by tradition. Such demarcations not only condition the visibility and relevance of each group, but also reinforce the 'male-professional' binomial, particularly in artistic areas. In this context, it is essential to highlight the importance and transcendence of women guitarists -or tocaoras- in the world of flamenco, playing a crucial role in the musical, social and cultural changes that have taken place in recent decades, beginning to dilute the gender barriers long rooted in the male tradition of flamenco. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Titulació: |
Musicologia [2500240] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Musicologia [809] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Tocaora ;
Flamenco ;
Estudios de Género ;
Mujeres ;
Flamenc ;
Guitarrista ;
Estudis de Gènere ;
Dones ;
Guitarist ;
Gender Studies ;
Women |