Google Scholar: citas,
Les identitats STEM de l'alumnat : una clau per millorar les nostres classes de ciències
Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)

Título variante: Students' STEM Identities : A Key to Improving Our Science Classes
Título variante: Las identidades STEM del alumnado : una clave para mejorar nuestras clases de ciencias
Fecha: 2025
Resumen: En els darrers anys, la recerca educativa ha posat un interès creixent en la identitat STEM de l'alumnat, entesa com la mesura en què una persona es veu a si mateixa i és acceptada per participar com a membre legítim d'un àmbit científic-tecnològic. Aquest article explora els constructes clau d'aquesta identitat (interès, capacitat, autoeficàcia, reconeixement i aspiracions) i contextualitza l'auge del seu estudi en la necessitat de revertir les desigualtats persistents en la participació de l'alumnat en la pràctica científica escolar. Per concretar les implicacions de la recerca, es presenten diversos perfils d'identitats STEM emergents identificats en estudis recents, destacant-ne l'impacte dels estereotips. Finalment, s'ofereixen estratègies didàctiques concretes per al professorat de primària i secundària, amb l'objectiu de fomentar una educació STEM més inclusiva, que reconegui la diversitat de "ser STEM" i promogui el gaudi i la participació cultural de les ciències per a tot l'alumnat.
Resumen: In recent years, educational research has shown growing interest in students' STEM identity, understood as the extent to which an individual perceives themselves and is accepted to participate as a legitimate member of a scientific-technologic area. This article explores the key constructs of this identity (interest, competence, self-efficacy, recognition, and aspirations) and contextualizes the rise of its study in the need to reverse persistent inequalities in student participation in scientific practice. To concretize the implications of the research, it presents various profiles of emergent STEM identities identified in recent studies are presented, highlighting the impact of stereotypes. Finally, concrete pedagogical strategies are offered for primary and secondary school teachers, aiming to foster more inclusive STEM education, which recognizes the diversity of "being STEM" and promotes the enjoyment of cultural participation of the sciences for all students.
Resumen: En los últimos años, la investigación educativa ha mostrado un interés creciente en la identidad STEM del alumnado, entendida como la medida en que una persona se ve a sí misma y es aceptada para participar como miembro legítimo de un área científico-tecnológica. Este artículo explora los constructos clave de esta identidad (interés, capacidad, autoeficacia, reconocimiento y aspiraciones) y contextualiza el auge de su estudio en la necesidad de revertir las desigualdades persistentes en la participación del alumnado en la práctica científica escolar. Para concretar las implicaciones de la investigación, se presentan diversos perfiles de identidades STEM emergentes identificados en estudios recientes, destacando el impacto de los estereotipos. Finalmente, se ofrecen estrategias didácticas concretas para el profesorado de primaria y secundaria, con el objetivo de fomentar una educación STEM más inclusiva, que reconozca la diversidad de "ser STEM" y promueva el disfrute y la participación cultural de las ciencias para todo el alumnado.
Nota: Aquest article s'ha desenvolupat amb el recolzament del grup de recerca SGR ACELEC ref.2021 SGR 00647 (Generalitat de Catalunya)
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Identitat STEM ; Educació STEM ; Desigualtats de gènere ; STEM identity ; STEM education ; Gender inequalities ; Identidad STEM ; Educación STEM ; Desigualdades de género
Publicado en: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 66-76 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n50-grimalt-couso
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/n50-grimalt-couso
DOI: 10.5565/rev/ciencies.538


11 p, 663.1 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Ciències
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2025-07-19, última modificación el 2025-09-15



   Favorit i Compartir