| Additional title: |
A critical look at artificial intelligence for STEM education : Ethical and pedagogical dilemnas |
| Additional title: |
Una mirada crítica en la alfabetización en Inteligencia artificial para la educación STEM |
| Date: |
2025 |
| Abstract: |
L'accessibilitat a tecnologies basades en intel·ligència artificial (IA), especialment dels models de llenguatge extensos (LLMs), ha generat un canvi disruptiu en l'ensenyament de les STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). Aquest article presenta una mirada crítica sobre la integració d'aquestes eines a l'aula, alertant sobre els riscos d'incorporar-les a l'aula com a recursos pedagògics neutres. A través de quatre exemples, es plantegen dilemes ètics i pedagògics que posen en qüestió l'impacte d'aquestes eines a l'educació STEM. L'article defensa la necessitat d'una alfabetització crítica en IA per a docents i alumnes, ancorada en valors com l'equitat, la responsabilitat i la transparència. Finalment, es proposa repensar les tecnologies IA des d'un enfocament socioconstructivista, alineat amb els canvis en les pràctiques científiques i els reptes socials contemporanis. |
| Abstract: |
The accessibility to technologies based on artificial intelligence (AI), especially large language models (LLMs), has led to a disruptive shift in STEM education (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). This article offers a critical perspective on the integration of these tools into the classroom, warning against the risks of incorporating them as neutral pedagogical resources. Through four examples, it raises ethical and pedagogical dilemmas that question the impact of these tools on STEM education. The article advocates for the need for critical AI literacy for both teachers and students, grounded in values such as equity, responsibility, and transparency. Finally, it proposes rethinking AI technologies from a socioconstructivist approach, aligned with changes in scientific practices and contemporary social challenges. |
| Abstract: |
La accesibilidad a tecnologías basadas en inteligencia artificial (IA), especialmente de los modelos de lenguaje extensos (LLMs), ha generado un cambio disruptivo en la enseñanza de las STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas). Este artículo presenta una mirada crítica sobre la integración de estas herramientas en el aula, alertando sobre los riesgos de incorporarlas en el aula como recursos pedagógicos neutros. A través de cuatro ejemplos, se plantean dilemas éticos y pedagógicos que ponen en cuestión el impacto de estas herramientas en la educación STEM. El artículo defiende la necesidad de una alfabetización crítica en IA para docentes y alumnos, anclada en valores como la equidad, la responsabilidad y la transparencia. Por último, se propone repensar las tecnologías IA desde un enfoque socioconstructivista, alineado con los cambios en las prácticas científicas y los retos sociales contemporáneos. |
| Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Language: |
Català |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Subject: |
Intel·ligència artificial ;
STEM ;
Dilemes ètics ;
Alfabetització crítica ;
Inteligencia artificial ;
Dilemas éticos ;
Alfabetización crítica ;
Artificial Intelligence ;
Ethical dilemnas ;
Critical literacy |
| Published in: |
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 87-95 (El Racó STEAM) , ISSN 1699-6712 |