Ciències
The journal Ciències publishes orginal articles in catalan about matters linked to learning and/or spreading of the sciences. It’s addressed to primary and secondary teachers in their teaching function : making the exchange of experiencies and practice activities easier, helping them to keep update in scientific and didactic contents and, informing them of the initiatives of professional community.

 

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2019-03-19
05:54
Identificació bioacústica d'algunes espècies de ratpenats amb sonogrames, espectogrames i espectres sonors segons la seva freqüència d'ecolocalització / Arcas Riva, Pedro (INS Institut Ribot i Serra (Sabadell, Catalunya)) ; Fenollar Moncho, José (INS Institut Ribot i Serra (Sabadell, Catalunya)) ; Mas Navarro, María (Museu de Granollers-Ciències Naturals) ; Flaquer Sánchez, Carles (Museu de Granollers-Ciències Naturals) ; Jordà Sanuy, Xavier (ADENC – Associació per la defensa i Estudi de la Natura. Grup d’estudi dels Ratpenats de Sabadell-GeRAS (Sabadell, Catalunya))
Aquest article forma part del treball de recerca de secundària de batxillerat sobre ratpenats on es tracta la detecció i identificació dels quiròpters mitjançant un detector. Posteriorment, es realitza una comparació entre sonogrames, espectrogrames i espectres sonors d’algunes espècies de quiròpters segons la seva freqüència d’ ecolocalització.
This article is part of an end-of-upper-secondary-education research project about bats, focused on detecting and identification of bats through a detector. Later, a comparison is made between sonograms, spectrograms and sound spectra of some species of bats ac-cording to their frequency of echolocation.

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 36 (2018) , p. 8-13 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2019-03-19
05:54
"El robot de les emocions", un projecte per estudiar la funció de relació a primaria / Grimalt Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
En aquest article es presenta una proposta educativa per promoure la construcció de diverses idees sobre la funció de relació dels éssers vius a partir d’un repte inicial: dissenyar i construir un robot que pugui expressar algunes emocions. [...]
This article presents an educational proposal to promote the construction of different ideas about the relational abilities of living things from an initial challenge: designing and building a robot that can express some emotions. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 36 (2018) , p. 1-7 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2019-03-19
05:54
Del CERN a l’aula de física : La cambra de boira com a projecte / Hinojosa, Julià (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup LiEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències)) ; Tortosa, Ernest ; Osorio, Kevin ; Calsina, Pablo ; Saiz, Pablo
En aquest article s’exposen, de forma breu, els pilars fonamentals del CERN i els resultats de l’experiència que ha suposat submergir a un grup d’alumnes de segon de batxillerat, establint un cert paral·lelisme entre aquest centre d’investigació i l’escola. [...]
In this paper, the main characteristics of CERN are briefly presented as well as the results of the experience of involving a group of secondary school students, establishing a certain parallelism between this research centre and the school. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 36 (2018) , p. 14-19 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2019-03-19
05:54
Apropant la perspectiva STEAM a docents de tecnologia en formació / Ortega Torres, Enric (Florida Universitària. Departament de Didàctica de les Ciències)
La presència del terme STEM a la investigació educativa i als documents internacionals sobre educació científica és un fet contrastat. Aquesta realitat és coneguda pels docents de secundària en formació? Es mostra una intervenció didàctica realitzada amb futurs do-cents de tecnologia que evidència el seu desconeixement a priori sobre aquesta perspec-tiva i serveix per a dotar-los d’estratègies que els ajuden a dissenyar propostes didàcti-ques STEAM pròpies.
The concept of STEM in educational research and international references on scientific education is a fact. Is this reality known by future secondary school teachers? We show a didactic intervention with initial training technology teachers that demonstrates their prior lack of knowledge about this perspective and provides them with strategies to design their own STEAM didactic proposals.

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 36 (2018) , p. 30-35 (El Racó STEAM)  
2019-01-30
22:01
Com a docents de ciències, avaluem la nostra pràctica? / Hernández Rodríguez, María Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
El títol d’aquest article pretén convidar a reflexionar al professorat de ciències sobre per què, què i com avaluem la nostra pràctica docent. Vivim immersos en un context educatiu on es parla – i molt – sobre innovació educativa, canvis metodològics, organitzatius, de l’avaluació, etc. [...]
The title of this article is intended to invite science teachers to reflect on why, what and how we evaluate our teaching practice. We live immersed in an educational context where a lot is said about educational innovations, methodological, organizational, and assessment changes, etc. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Num. 36 (2018) , p. 20-29 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2018-07-19
05:05
7 p, 366.7 KB Els efectes de la contaminació en les persones : què en sabem i de què busquem evidències? / Basagaña, Xavier (Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal))
En aquest article es descriu el problema de la contaminació atmosfèrica centrant-se en els efectes que produeix en la salut humana. Així, descriu breument què és la contaminació, per què ens pot afectar, i quina evidència hi ha dels problemes de salut que pot causar. [...]
This article describes the problem of air pollution focusing on the effects that it has on human health. We describe briefly what air pollution is, why it can affect us, and what evidences there are about the human health problems it can cause. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 28-34 (Aprofundim en la ciència)  
2018-07-19
05:05
6 p, 325.6 KB Novel·les a la classe de ciències : una nova mirada a les narratives de ficció / Pau Custodio, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article es presenta la proposta d’usar novel·les a la classe de ciències com a context tot descrivint-ne les seves potencialitats a nivell teòric. A més a més, es fa una proposta d’anàlisi en la que es consideren els aspectes científics, de naturalesa de la ciència i ètics subjacents a la novel·la. [...]
In this article we pose the use of novels as a context in science education describing its potentialities in a theoretical way. In addition, we make an analysis suggestion where it’s suggested to analyse the scientific content, the nature of science and the ethical aspects. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 22-27 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2018-07-19
05:05
5 p, 367.4 KB Estudi de la Llei de Faraday-Lenz fent servir el mòbil i el sensor de voltatge / López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
Presentem una experiència de laboratori de Física de Batxillerat enfocada a estudiar experimentalment la relació expressada en la llei de Faraday-Lenz. Llancem un imant per dins un tub de metacrilat que travessa una bobina, i comparem la FEM mesurada directament amb un sensor de voltatge i la FEM calculada a partir de les mesures obtingudes amb el mòbil: la posició de l'imant respecte la bobina en cada instant de temps i el valor de la intensitat del camp magnètic per cadascuna d'aquestes posicions relatives. [...]
We present an upper-secondary school physics laboratory experience focused on the study of the Faraday-Lenz law. We drop a piece of magnet through a methacrylate tube that crosses a coil, and we compare the measured EMF measured with the voltage sensor and the EMF calculated based on the mobile-based measurements: the magnet position over the time and the magnetic field strength for each of these positions. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 17-21 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2018-07-19
05:05
4 p, 283.1 KB Pràctica sobre el càlcul de les propietats fonamentals del so a partir de la freqüència d'ultrasò d'ecolocalització dels ratpenats / Arcas Rivas, Pedro (IES Institut Ribot i Serra (Sabadell)) ; Fenollar Moncho, José (IES Institut Ribot i Serra (Sabadell))
El ratpenat o quiròpter emet unes freqüències d'ultrasò en forma de crit (generalment entre 20 i 120 kHz). En aquesta pràctica treballarem conceptes relacionats amb les característiques d'aquest so, detectat amb el detector Bat Tune: freqüència f, període T, freqüència angular o pulsació w, longitud d´ona λ i el nombre d'ona k.
The different species of bats emits some ultrasound frequencies in a form of ultrasound (usually between 20 and 120 kHz). In this practice we will work on concepts related to the characteristics of this sound, detected with the Bat Tune detector: frequency f, period T, angular frequency or pulsation w, length of wave λ and the number of wave k.

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 13-16 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2018-07-19
05:05
4 p, 200.3 KB Dieta, Justícia Global i Sostenibilitat : transformant pràctiques cap a la Cultura del Desenvolupament i la Pau / Domenech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
La nutrició i la dieta són conceptes que es solen treballar de manera pràctica en les aules de ciències mitjançant l'elaboració de dietes ajustades a necessitats calòriques i nutritives. L'educació pel Desenvolupament i la Pau és un enfoc educatiu que té per objectiu la construcció d'una ciutadania crítica i compromesa amb la transformació social en claus de justícia, sostenibilitat i solidaritat i connexió amb les problemàtiques globals. [...]
Nutrition and diet are concepts usually taught un practical approaches as constructing proposals of diets set for a given caloric and nutritional needs. The Education for Peace and Development movement is an educational frame aiming the construction of a global citizenship with critical awareness and social engagement in reference to justice, sustainability, solidarity and connection with global challenges. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 9-12 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)