Ciències
La revista Ciències publica articles originals en català, sobre temes relacionats amb l’ensenyament i/o divulgació de les ciències. Està destinada a professorat de primària i secundària en la seva tasca educativa: facilitant l'intercanvi d'experiències i activitats pràctiques, ajudant-lo a mantenir-se al dia en continguts científics i didàctics, i informant-lo de les iniciatives de la pròpia comunitat professional.

 

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2018-07-19
05:05
7 p, 366.7 KB Els efectes de la contaminació en les persones : què en sabem i de què busquem evidències? / Basagaña, Xavier (Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal))
En aquest article es descriu el problema de la contaminació atmosfèrica centrant-se en els efectes que produeix en la salut humana. Així, descriu breument què és la contaminació, per què ens pot afectar, i quina evidència hi ha dels problemes de salut que pot causar. [...]
This article describes the problem of air pollution focusing on the effects that it has on human health. We describe briefly what air pollution is, why it can affect us, and what evidences there are about the human health problems it can cause. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 28-34 (Aprofundim en la ciència)  
2018-07-19
05:05
6 p, 325.6 KB Novel·les a la classe de ciències : una nova mirada a les narratives de ficció / Pau Custodio, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article es presenta la proposta d’usar novel·les a la classe de ciències com a context tot descrivint-ne les seves potencialitats a nivell teòric. A més a més, es fa una proposta d’anàlisi en la que es consideren els aspectes científics, de naturalesa de la ciència i ètics subjacents a la novel·la. [...]
In this article we pose the use of novels as a context in science education describing its potentialities in a theoretical way. In addition, we make an analysis suggestion where it’s suggested to analyse the scientific content, the nature of science and the ethical aspects. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 22-27 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2018-07-19
05:05
5 p, 367.4 KB Estudi de la Llei de Faraday-Lenz fent servir el mòbil i el sensor de voltatge / López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
Presentem una experiència de laboratori de Física de Batxillerat enfocada a estudiar experimentalment la relació expressada en la llei de Faraday-Lenz. Llancem un imant per dins un tub de metacrilat que travessa una bobina, i comparem la FEM mesurada directament amb un sensor de voltatge i la FEM calculada a partir de les mesures obtingudes amb el mòbil: la posició de l'imant respecte la bobina en cada instant de temps i el valor de la intensitat del camp magnètic per cadascuna d'aquestes posicions relatives. [...]
We present an upper-secondary school physics laboratory experience focused on the study of the Faraday-Lenz law. We drop a piece of magnet through a methacrylate tube that crosses a coil, and we compare the measured EMF measured with the voltage sensor and the EMF calculated based on the mobile-based measurements: the magnet position over the time and the magnetic field strength for each of these positions. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 17-21 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2018-07-19
05:05
4 p, 283.1 KB Pràctica sobre el càlcul de les propietats fonamentals del so a partir de la freqüència d'ultrasò d'ecolocalització dels ratpenats / Arcas Rivas, Pedro (IES Institut Ribot i Serra (Sabadell)) ; Fenollar Moncho, José (IES Institut Ribot i Serra (Sabadell))
El ratpenat o quiròpter emet unes freqüències d'ultrasò en forma de crit (generalment entre 20 i 120 kHz). En aquesta pràctica treballarem conceptes relacionats amb les característiques d'aquest so, detectat amb el detector Bat Tune: freqüència f, període T, freqüència angular o pulsació w, longitud d´ona λ i el nombre d'ona k.
The different species of bats emits some ultrasound frequencies in a form of ultrasound (usually between 20 and 120 kHz). In this practice we will work on concepts related to the characteristics of this sound, detected with the Bat Tune detector: frequency f, period T, angular frequency or pulsation w, length of wave λ and the number of wave k.

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 13-16 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2018-07-19
05:05
4 p, 200.3 KB Dieta, Justícia Global i Sostenibilitat : transformant pràctiques cap a la Cultura del Desenvolupament i la Pau / Domenech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
La nutrició i la dieta són conceptes que es solen treballar de manera pràctica en les aules de ciències mitjançant l'elaboració de dietes ajustades a necessitats calòriques i nutritives. L'educació pel Desenvolupament i la Pau és un enfoc educatiu que té per objectiu la construcció d'una ciutadania crítica i compromesa amb la transformació social en claus de justícia, sostenibilitat i solidaritat i connexió amb les problemàtiques globals. [...]
Nutrition and diet are concepts usually taught un practical approaches as constructing proposals of diets set for a given caloric and nutritional needs. The Education for Peace and Development movement is an educational frame aiming the construction of a global citizenship with critical awareness and social engagement in reference to justice, sustainability, solidarity and connection with global challenges. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 9-12 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2018-07-19
05:05
7 p, 480.4 KB Involucrant a l'alumnat de primària en una pràctica científica autèntica : el taller Plantes Mutants / Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Garrido Espeja, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Babot, Zoila (Centre de Recerca en Agrigenòmica)
En els últims anys ha anat creixen el nombre d'iniciatives que estableixen col·laboracions entre alumnat i científics professionals. El present article, ofereix un exemple de taller d'aquest tipus que involucra a alumnat de 5è i 6è de primària en Pràctiques Científiques anàlogues a les dels científics del CRAG. [...]
In the last years, the number of collaborative work initiatives between children and professional researchers has been increasing. This article offers an example of a workshop that involves 9 to 12-year-old children in "real" scientific practices similar to what professional researchers do at CRAG. [...]

2018
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 35 (2018) , p. 2-8 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2018-06-08
05:06
9 p, 181.5 KB Per a què estem a STEM? Un intent de definir l'alfabetització STEM per a tothom i amb valors. / Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
L’educació STEM és una proposta emergent sobre la que se’n parla molt darrerament. Entre els investigadors/es, docents, educadors/es o dissenyadors/es en educació STEM no hi ha, però, gaire consens més enllà de reconèixer la necessitat d’incidir en aquest àmbit d’una forma innovadora. [...]
STEM education is an emergent approach with a lot of presence in the current educational arena. Further than the need to have an impact in the STEM education field in an innovative way, however, there is not enough agreement among STEM education researchers, teachers, educators and/or designers. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 34 (2017) , p. 22-30 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2018-02-14
05:07
6 p, 921.4 KB Design Thinking en STEAM / Albalat Martínez, Ana (Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament)
El Design Thinking és una estratègia de pensament creatiu que situa en el centre del procés a l'usuari de la solució a implementar. Donada la seva flexibilitat i facilitat d'adaptació a diferents propostes, al llarg dels últims dos anys ha estat una metodologia utilitzada en el meu dia a dia en l'aula, obtenint bons resultats degut a l'increment de la motivació dels alumnes per la seva participació més activa apropant-los a les STEAM.
Design Thinking is a strategy for creative thinking that situates the user in the centre of the solution to be implemented. Because of its flexibility and its easy adaptation to different proposals, this methodology has been used in my school daily life during the two last years. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 34 (2017) , p. 31-36 (El Racó STEAM)  
2018-02-14
05:07
6 p, 711.0 KB Visualització del moviment harmònic simple aplicant les noves tecnologies / Arnau Marco, Ernest (I.E.S Pascual Carrión (Sax, Comunitat valenciana))
En el present article es descriuen diversos mètodes per estudiar el moviment harmònic simple (M. H. S) d’una molla i el corresponent a un punt en el moviment circular. A l’inici es realitza una deducció de les equacions per, a continuació, procedir a la seva comprovació per mitjà de dues vies: mesures directes de l’experiment i valors obtinguts amb ajuda de programari informàtic. [...]
In this article several methods are described for the study of the harmonic simple movement (M. H. S) of a metallic spring and the movement of a certain point in the circle movement. First, a deduction of the equations is done in order to prove them by means of two different methods: direct measures from the experiment and obtained values from the software. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 34 (2017) , p. 16-21 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2018-02-14
05:07
4 p, 361.5 KB Organització gràfica dels càlculs en exercicis sobre dissolucions / Aliberas, Joan
En els exercicis numèrics sobre dissolucions hi solen aparèixer un munt de dades que per als alumnes resulten difícils de manejar. Aquí es proposa una forma d’organitzar-les que les fa comprensibles i ajuda a prendre les decisions adequades per resoldre el problema.
Dissolution numerical activities is often full of data that are difficult for students to handle. In this article the author proposes a way of organizing this data in order to make them comprehensible and to help students make the right decisions to solve the problem.

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 34 (2017) , p. 12-15 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)