Ciències
La revista Ciències publica articles originals en català, sobre temes relacionats amb l’ensenyament i/o divulgació de les ciències. Està destinada a professorat de primària i secundària en la seva tasca educativa: facilitant l'intercanvi d'experiències i activitats pràctiques, ajudant-lo a mantenir-se al dia en continguts científics i didàctics, i informant-lo de les iniciatives de la pròpia comunitat professional.

 

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2025-07-19
22:53
9 p, 709.6 KB #STOPMacroparc : una proposta per contribuir al desenvolupament del pensament crític i creatiu en el marc dels projectes STEAM / Comalada Puigdevall, Natàlia (Institut Sa Palomera)
En el marc del projecte STEAM de centre, STEAMenergètics, s'ha dissenyat i implementat una experiència didàctica amb l'objectiu de fomentar el pensament crític i creatiu entre l'alumnat mitjançant l'anàlisi d'una controvèrsia sociocientífica. [...]
Within the framework of the STEAM project center, STEAMenergètics, a didactic experience has been designed and implemented with the aim of promoting critical and creative thinking among students through the analysis of a socio-scientific controversy. [...]
En el marco del proyecto STEAM de centro, STEAMenergéticos, se ha diseñado e implementado una experiencia didáctica con el objetivo de fomentar el pensamiento crítico y creativo entre el alumnado mediante el análisis de una controversia sociocientífica. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.533
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 40-48 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-07-19
22:53
12 p, 1.4 MB Jornada de ciència climàtica al carrer. Una proposta d'educació científica i ambiental per a 1r d'ESO / Castelltort i Valls, Alba (Institut Ca n'Oriach) ; González de Vicente, Esther (Institut Ca n'Oriac)
A l'Institut ca n'Oriac hem impulsat la "Jornada de ciència climàtica al carrer", una experiència educativa on l'alumnat de 1r d'ESO esdevé agent actiu de divulgació científica. Amb el lema: "Som veu i altaveu", la jornada consisteix a preparar, organitzar i dinamitzar una mostra científica al carrer amb tallers, experiments i maquetes que expliquen, de forma clara i vivencial, les causes, les conseqüències i les possibles solucions al canvi climàtic. [...]
At Institut Ca n'Oriac we have launched the "Climate Science Street Day" - an educational experience in which 1r d'ESO students become active agents of scientific outreach. Under the motto "We are voice and amplifier", the event involves preparing, organizing, and running a street science fair with workshops, experiments, and models that clearly and experientially explain the causes, consequences, and possible solutions to climate change. [...]
En el Institut ca n'Oriac hemos impulsado la "Jornada de ciencia climática en la calle", una experiencia educativa donde el alumnado de 1º de ESO se convierte en agente activo de divulgación científica. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.530
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 28-39 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-07-19
22:53
10 p, 1.1 MB Responsabilitat digital a l'ESO : una situació d'aprenentatge per prevenir els riscos d'internet / Godina Lapaz, Albert (Generalitat de Catalunya)
Aquesta experiència, realitzada amb alumnat de 1r d'ESO, aborda els riscos d'internet mitjançant una situació d'aprenentatge basada en projectes. S'aborden cinc grans temes (ciberassetjament, suplantació d'identitat, sèxting, addicció a les pantalles i estereotips a les xarxes) mitjançant la recerca cooperativa, la reflexió guiada i la comunicació visual. [...]
This experience, carried out with 1st-year secondary students, addresses internet risks through a project-based learning scenario. Five key topics are explored-cyberbullying, identity theft, sexting, screen addiction, and social media stereotypes-through cooperative research, guided reflection, and visual communication. [...]
Esta experiencia, realizada con alumnado de 1º de ESO, aborda los riesgos de internet mediante una situación de aprendizaje basada en proyectos. Se abordan cinco grandes temas (ciberacoso, suplantación de identidad, sexting, adicción a las pantallas y estereotipos en las redes) mediante la investigación cooperativa, la reflexión guiada y la comunicación visual. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.531
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 77-86 (El Racó STEAM)  
2025-07-19
22:53
7 p, 567.4 KB Com podem treballar la salut del sòl en diferents etapes educatives? Cinc bones pràctiques educatives des de primària fins a la universitat / Agudelo Carvajal, Carlos (Universitat de Barcelona) ; Gual Oliva, Marta (Universitat de Girona) ; García Lladó, Àngela (Universitat de Barcelona) ; Jové i Company, Núria (Catalan Association of Public Universities)
En aquest treball es presenten cinc experiències per a treballar la salut del sòl en diferents etapes educatives, que han estat considerades com a bones pràctiques en el context del projecte Literacy boost through an Operational Educational Ecosystem of Societal actors on Soil health (LOESS). [...]
This paper presents five experiences to work on soil health at different educational stages, which have been considered as practices in the context of the Literacy boost through an Operational Educational Ecosystem of Societal actors on Soil health (LOESS) project. [...]
En este trabajo se presentan cinco experiencias para trabajar la salud del suelo en diferentes etapas educativas, que han sido consideradas como buenas prácticas en el contexto del proyecto Literacy boost through Operational Educational Ecosystem of Societal actors on Soil health (LOESS). [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.535
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 59-65 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2025-07-19
22:53
13 p, 1.2 MB Fem ciència, fem de científics i científiques : una recerca a infantil sobre què necessiten les plantes per a viure / Fernández Cortés, Rosa (Escola Lola Anglada, Sant Quirze del Vallès) ; Moreno Almela, Emilia (Escola Lola Anglada, Sant Quirze del Vallès) ; Figueroa Torices, Natàlia (Escola Lola Anglada, Sant Quirze del Vallès) ; Calle Garcia, Cristina (Investigadora en empresa en l'àmbit biomèdic) ; Navarro Palà, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Aquest article presenta una proposta didàctica per a treballar les plantes i les seves necessitats a l'etapa d'educació infantil, mitjançant una situació d'aprenentatge que busca involucrar els infants en les pràctiques científiques. [...]
This article presents a teaching proposal for exploring plants and their needs in early childhood education through a teaching and learning sequence based on scientific practice. The project, carried out at Escola Lola Anglada, was implemented with all preschool students. [...]
Este artículo presenta una propuesta didáctica para trabajar las plantas y sus necesidades en la etapa de educación infantil, mediante una situación de aprendizaje que busca involucrar a los niños en las prácticas científicas. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.536
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 2-14 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-07-19
22:53
9 p, 489.1 KB Una mirada crítica en l'alfabetització en Inteligencia Artificial per l'educació STEM / Pérez-Torres, Miquel (University of Groningen) ; Castillo Hernández, Francisco José (University of Groningen)
L'accessibilitat a tecnologies basades en intel·ligència artificial (IA), especialment dels models de llenguatge extensos (LLMs), ha generat un canvi disruptiu en l'ensenyament de les STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). [...]
The accessibility to technologies based on artificial intelligence (AI), especially large language models (LLMs), has led to a disruptive shift in STEM education (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). [...]
La accesibilidad a tecnologías basadas en inteligencia artificial (IA), especialmente de los modelos de lenguaje extensos (LLMs), ha generado un cambio disruptivo en la enseñanza de las STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas). [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.537
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 87-95 (El Racó STEAM)  
2025-07-19
22:53
13 p, 1.5 MB Dike, un joc seriós que ens transporta a l'interior de les mines de coltan / Ayora Torres, Cesc (Institut Castellar, Castellar del Vallès)
Dike és una situació d'aprenentatge que s'ha implementat per primera vegada a l'aula de Biologia i Geologia de 1r d'ESO amb l'objectiu de fomentar la reflexió crítica sobre l'explotació dels recursos minerals i les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals. [...]
Dike is a learning situation implemented for the first time in a 1st-year secondary school Biology and Geology classroom, with the aim of fostering critical reflection on the exploitation of mineral resources and its social, economic, and environmental implications. [...]
Dike es una situación de aprendizaje que se ha implementado por primera vez en el aula de Biología y Geología de 1º de ESO con el objetivo de fomentar la reflexión crítica sobre la explotación de los recursos minerales y sus implicaciones sociales, económicas y ambientales. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.529
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 15-27 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-07-19
22:53
10 p, 932.6 KB La geologia de Bellmunt : un projecte per a batxillerat / Alcañiz Solanas, Neus (Institut Abat Oliba, Ripoll)
En aquesta comunicació s'exposa una metodologia de treball per projectes, mitjançant un exemple concret realitzat amb alumnat de 1r curs de geologia i ciències ambientals de batxillerat d'un centre d'ensenyament secundari de Ripoll (província de Girona). [...]
This communication presents a project-based learning methodology through a concrete example carried out with first-year high school students enrolled in the Geology and Environmental Sciences course at a secondary education center in Ripoll (province of Girona). [...]
En esta comunicación se expone una metodología de trabajo por proyectos, mediante un ejemplo concreto realizado con alumnado de 1r curso de geología y ciencias ambientales de bachillerato de un centro de enseñanza secundaria de Ripoll (provincia de Girona). [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.528
Ciències, Núm. 50 (2025) , p. 49-58 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-07-19
22:53
11 p, 663.1 KB Les identitats STEM de l'alumnat : una clau per millorar les nostres classes de ciències / Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En els darrers anys, la recerca educativa ha posat un interès creixent en la identitat STEM de l'alumnat, entesa com la mesura en què una persona es veu a si mateixa i és acceptada per participar com a membre legítim d'un àmbit científic-tecnològic. [...]
In recent years, educational research has shown growing interest in students' STEM identity, understood as the extent to which an individual perceives themselves and is accepted to participate as a legitimate member of a scientific-technologic area. [...]
En los últimos años, la investigación educativa ha mostrado un interés creciente en la identidad STEM del alumnado, entendida como la medida en que una persona se ve a sí misma y es aceptada para participar como miembro legítimo de un área científico-tecnológica. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.538
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 66-76 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2025-02-11
07:44
6 p, 445.9 KB S'ha comès un crim : aplicació de la tècnica d'espectrofotometria visible com a anàlisis forense / Martínez López, Emma (Institut Baix Empordà) ; Olivella Costa, Àngels (Institut Baix Empordà)
Mitjançant aquesta pràctica l'alumnat de secundària (4t ESO) i batxillerat podrà entendre els principis bàsics de l'espectrofotometria visible amb un cas pràctic d'un crim fictici on hi haurà dues proves claus: un suc de pinya i una taca de sang. [...]
Through this practice, secondary (4th ESO) and high school students will be able to understand the basic principles of visible spectrophotometry with a practical case of a fictitious crime where there will be two key tests of evidence: a pineapple juice and a blood stain. [...]
Mediante esta práctica el alumnado de secundaria (4º ESO) y bachillerato podrá entender los principios básicos de la espectrofotometría visible con un caso práctico de un crimen ficticio donde habrá dos pruebas claves: un zumo de piña y una mancha de sangre. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.518
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 14-19 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)