Ciències
La revista Ciències publica articles originals en català, sobre temes relacionats amb l’ensenyament i/o divulgació de les ciències. Està destinada a professorat de primària i secundària en la seva tasca educativa: facilitant l'intercanvi d'experiències i activitats pràctiques, ajudant-lo a mantenir-se al dia en continguts científics i didàctics, i informant-lo de les iniciatives de la pròpia comunitat professional.

 

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2025-02-11
07:44
6 p, 445.9 KB S'ha comès un crim : Aplicació de la tècnica d'espectrotometria visible com a anàlisis forense / Martínez López, Emma (Institut Baix Empordà) ; Olivella Costa, Àngels (Institut Baix Empordà)
Mitjançant aquesta pràctica l'alumnat de secundària (4t ESO) i batxillerat podrà entendre els principis bàsics de l'espectrofotometria visible amb un cas pràctic d'un crim fictici on hi haurà dues proves claus: un suc de pinya i una taca de sang. [...]
Through this practice, secondary (4th ESO) and high school students will be able to understand the basic principles of visible spectrophotometry with a practical case of a fictitious crime where there will be two key tests of evidence: a pineapple juice and a blood stain. [...]
Mediante esta práctica el alumnado de secundaria (4º ESO) y bachillerato podrá entender los principios básicos de la espectrofotometría visible con un caso práctico de un crimen ficticio donde habrá dos pruebas claves: un zumo de piña y una mancha de sangre. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.518
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 14-19 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-02-11
07:44
5 p, 551.4 KB Taula periòdica interactiva / Lozano Garnés, María Dolores (IES Honori García)
Aquest article descriu els passos per construir i utilitzar diferents tipus de taules periòdiques amb l'objectiu de conèixer propietats importants dels elements: comportament metàl·lic, semimetàl·lic o no metàl·lic; col·locació dels electrons de l'última capa; estat d'agregació en condicions estàndard i naturalesa (natural o sintètica). [...]
This article outlines the steps to build and use different types of periodic tables to understand important properties of elements: metallic, semimetallic, or non-metallic behavior; placement of electrons in the last shell; state of aggregation under standard conditions; and whether the element is natural or synthetic. [...]
Este artículo describe los pasos para construir y utilizar distintos tipos de tablas periódicas con el objetivo de conocer propiedades importantes de los elementos: comportamiento metálico, semimetálico o no metálico; colocación de los electrones de la última capa; estado de agregación en condiciones estándar y naturaleza (natural o sintética). [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.510
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 9-13 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-02-11
07:44
13 p, 447.2 KB Reflexions i orientacions per al desplegament del nou currículum de Tecnologia i Digitalització a l'ESO / Simarro Rodríguez, Cristina (Institut de Ciències de l'Educació (ICE))
L'article analitza, des de la perspectiva de la didàctica de la tecnologia i l'enginyeria, l'assignatura de Tecnologia i Digitalització (1r a 3r ESO) del nou currículum. S'ofereix una discussió sobre alguns dels elements clau del nou currículum, identificant aspectes de millora i plantejant alternatives per al seu desplegament a l'aula.
The article analyzes the subject of Technology and Digitalization (Grades 1 to 3 of ESO) in the new curriculum from the perspective of technology and engineering education. It offers a discussion on some key elements of the new curriculum, identifying areas for improvement and proposing alternatives for its deployment in the classroom.
El artículo analiza, desde la perspectiva de la didáctica de la tecnología y la ingeniería, la asignatura de Tecnología y Digitalización (1º a 3º ESO) del nuevo currículum. Se ofrece una discusión sobre algunos de los elementos clave del nuevo currículum, identificando aspectos de mejora y planteando alternativas para su despliegue en el aula.

2025 - 10.5565/rev/ciencies.525
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 60-72 (El Racó STEAM)  
2025-02-11
07:44
7 p, 595.6 KB La pandèmia silenciosa i la resistència a antibacterians dels nostres temps / Llagostera Casas, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Campoy Sánchez, Susana (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barbé García, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona)
L'emergència de resistències als antibacterians, utilitzats massivament pel tractament de malalties infeccioses degudes a patògens bacterians, ha anat augmentant i s'ha estès per tot el nostre planeta des de que aquests fàrmacs varen ser usats en medicina humana en els anys 40 del segle passat. [...]
Since the massive use of antibacterial drugs in human medicine to treat infectious diseases caused by bacterial pathogens began in the 1940s, the emergence and spread of resistance to these drugs has steadily increased, becoming a global concern. [...]
La emergencia de resistencias a los antibacterianos, utilizados masivamente para el tratamiento de enfermedades infecciosas debidas a patógenos bacterianos, ha ido aumentando y extendido por todo nuestro planeta desde que estos fármacos fueron usados ​​en medicina humana en los años 40 del siglo pasado. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.524
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 73-79 (Ciència oberta al món)  
2025-02-11
07:44
7 p, 1.1 MB La motxilla de ciències naturals : una col·lecció d'eines i materials per a despertar l'interès en la natura / Torkar, Gregor (Univeristy of Ljubljana (Eslovènia)) ; Rode, Žan (Univeristy of Ljubljana (Eslovènia)) ; Rožman, Hana (Univeristy of Ljubljana (Eslovènia))
En aquest article es presenta una motxilla preparada i dissenyada en el context del projecte Multipliers. L'objectiu d'aquesta motxilla és promoure l'interès i la observació de la natura en famílies amb infants a l'etapa d'infantil i primària. [...]
This article presents a backpack designed and prepared within the context of the Multipliers project. The purpose of this backpack is to promote interest in and observation of nature among families with children in early childhood and primary education. [...]
En este artículo se presenta una mochila preparada y diseñada en el contexto del proyecto Multipliers. El objetivo de esta mochila es promover el interés y la observación de la naturaleza en familias con niños en la etapa de infantil y primaria. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.523
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 2-8 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-02-11
07:44
14 p, 1.0 MB QOFormulación : Una aplicació gamificada per a l'ensenyament de la formulació en química orgànica / Heras Paniagua, Carlos (Institut Escola del Treball) ; Jiménez Valverde, Gregorio
La formulació en química orgànica sovint es percep com un repte per a l'alumnat. QOFormulación és una aplicació educativa gratuïta, disponible a Google Play Store, que introdueix la gamificació com a estratègia per fer aquest procés més accessible, atractiu i efectiu. [...]
Formulation in organic chemistry is often perceived as a challenge for students. QOFormulación is a free educational application, available on the Google Play Store, that introduces gamification as a strategy to make this process more accessible, attractive and effective. [...]
La formulación en química orgánica se percibe a menudo como un reto para el alumnado. QOFormulación es una aplicación educativa gratuita, disponible en Google Play Store, que introduce la gamificación como estrategia para realizar este proceso más accesible, atractivo y efectivo. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.522
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 20-33 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-02-11
07:44
9 p, 1.1 MB Per què no venim del mono? Una proposta per a la contribució al desenvolupament del pensament crític i creatiu a les aules de batxillerat / Comalada Puigdevall, Natàlia (Institut Sa Palomera)
En el marc de la matèria de Reptes de Biologia i Geologia, l'alumnat de primer curs de batxillerat ha estat treballant en un projecte per entendre i estudiar la filogènia humana i com s'ha dut a terme el procés d'evolució al llarg del temps. [...]
As part of the subject Challenges in Biology and Geology, first-year high school students have been working on a project to understand and study human phylogeny and the process of evolution over time. [...]
En el marco de la materia de Retos de Biología y Geología, el alumnado de primer curso de bachillerato ha estado trabajando en un proyecto para entender y estudiar la filogenia humana y cómo se ha llevado a cabo el proceso de evolución a lo largo del tiempo. [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.521
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 34-42 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2025-02-11
07:44
17 p, 1.6 MB Anàlisi didàctica dels continguts curriculars relacionats amb les plantes a educació primària / Sambola Figueras, Anna Maria (Escola Nabí (Departament d'Educació - Mestra d'educació primària))
L'article analitza la concreció dels sabers relacionats amb l'aprenentatge de les plantes del currículum català actual (Decret 175/2022) a través de la seva comparació amb els Mapes de Desenvolupament Conceptual de Ciències (Departament d'Educació de Victòria, Austràlia, 2001). [...]
The article analyses the concretion of knowledge related to the learning of plants in the current Catalan curriculum (Decree 175/2022) through its comparison with the Conceptual Development Maps of Science (Department of Education, Victoria, Australia, 2001). [...]
El artículo analiza la concreción de los saberes relacionados con el aprendizaje de las plantas del currículo catalán actual (Decreto 175/2022) a través de su comparación con los Mapas de Desarrollo Conceptual de Ciencias (Departamento de Educación de Victoria, Australia, 2001). [...]

2025 - 10.5565/rev/ciencies.520
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 49 (2025) , p. 43-59 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2024-07-13
10:40
10 p, 661.0 KB Ecosistemes : una experiència d'aprenentatge basat en el joc a primer cicle / Martín Ferrer, Laura (Universitat de Vic) ; Darné Duque, Irma ; Amat, Arnau (Universitat de Vic)
Tot i que els jocs són una eina valuosa per a l'ensenyament de les ciències, encara hi ha poca recerca sobre experiències d'implementació de jocs per construir coneixement científic. Aquest estudi presenta una Situació d'Aprenentatge amb alumnat de primer de primària sobre les relacions entre éssers vius d'un ecosistema. [...]
Although games are a valuable tool for science learning, there is still little research on experiences with the implementation of games to construct scientific knowledge. This study presents a Learning Situation with first grade students about the relationships between living beings in an ecosystem. [...]
Aunque los juegos son una herramienta valiosa para la enseñanza de las ciencias, todavía hay poca investigación sobre experiencias de implementación de juegos para construir conocimiento científico. [...]

2024 - 10.5565/rev/ciencies.517
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 48 (2024) , p. 48-57 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2024-07-13
10:40
7 p, 617.7 KB El cercle que es crema : moviment circular uniforme / Lozano Garnés, María Dolores (IES Honori García)
La cinemàtica, especialment el moviment circular uniforme (MCU), és una part de la Física que sovint resulta difícil per als alumnes d'ESO i batxillerat. Aquesta proposta didàctica adreçada a alumnat des de 4t ESO fins a 2n Batxillerat se centra en un enfocament experimental per comprendre el MCU, utilitzant materials senzills i accessibles. [...]
Kinematics, particularly uniform circular motion (UCM), is a challenging aspect of Physics for high school students. This educational proposal for 10th and 12th-grade students focuses on an experimental approach to understanding UCM using simple, accessible materials. [...]
La cinemática, especialmente el movimiento circular uniforme (MCU), es una parte de la Física que a menudo resulta difícil para los alumnos de ESO y bachillerato. Esta propuesta didáctica dirigida a alumnado desde 4º ESO hasta 2º Bachillerato se centra en un enfoque experimental para comprender el MCU, utilizando materiales sencillos y accesibles. [...]

2024 - 10.5565/rev/ciencies.512
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 48 (2024) , p. 35-40 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)