Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
La transición entre grupos multiedad en etapas escolares : una aproximación etnográfica a procesos de acompañamiento integral
Goñi Goikoetxea, Aritz (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))

Additional title: School transitions among mixed age groups : An ethnographic approach to comprehensive support processes
Additional title: La transició entre grups multiedat en etapes escolars : una aproximació etnogràfica a processos d'acompanyament integral
Date: 2025
Abstract: Las transiciones en el ámbito escolar suponen un periodo crucial en la vida de los estudiantes, no exento de retos e incertidumbres. El presente estudio aborda al respecto un análisis sobre cómo son planteados los procesos de transición en algunas experiencias alternativas y la función que asumen los docentes en su acompañamiento. De forma más específica, se ahonda en la progresividad con la que se desarrollan los cambios de grupo y/o de etapa desde una perspectiva práctica, en el marco de una investigación etnográfica desarrollada en cinco centros educativos que comparten un planteamiento común en cuanto al modo de conformar grupos de alumnado multiedad. Proponen en ese sentido una organización espacial y temporal flexible, la cual posibilita que los periodos de adaptación se adecúen a las necesidades de cada alumno respetando su propio ritmo evolutivo. En consecuencia, se abre una reflexión sobre cuán importante resulta que las fases de transición sean acompañadas mediante una atención integral y personalizada que cuide el proceso vital de niños y jóvenes en su propia singularidad, de manera que puedan sentirse seguros y reconocidos a la hora de afrontar los sucesivos cambios de grupo y de espacio de referencia a lo largo del recorrido escolar.
Abstract: Les transicions en l'àmbit escolar suposen un període crucial en la vida dels estudiants que no està exempt de reptes ni d'incerteses. L'estudi presentat aborda, respecte a aquesta qüestió, una anàlisi sobre com són plantejats els processos de transició en algunes experiències alternatives i la funció que assumeixen els docents en l'acompanyament d'aquest període. De manera més específica, s'aprofundeix en la progressivitat amb què es desenvolupen els canvis de grup i/o d'etapa des d'una perspectiva pràctica, en el marc d'una investigació etnogràfica desenvolupada a cinc centres educatius que comparteixen un plantejament comú quant a la manera de conformar grups d'alumnes multiedat. Proposen en aquest sentit una organització espacial i temporal flexible, cosa que possibilita que els períodes d'adaptació s'adeqüin a les necessitats de cada alumne respectant-ne el ritme evolutiu. En conseqüència, s'obre una reflexió sobre com n'és d'important que les fases de transició siguin acompanyades mitjançant una atenció integral i personalitzada que tingui cura del procés vital de nens i joves en la seva pròpia singularitat, de manera que puguin sentir-se segurs i reconeguts a l'hora d'afrontar els successius canvis de grup i d'espai de referència al llarg del recorregut escolar.
Abstract: School transitions are a crucial period in student's lives, full of challenges and uncertainties. This study looks at how school transition processes are handled in various alternative educational settings, and the role that teachers play in the process. More specifically, it examines the progressive nature of changes of group and/or school stage from a practical perspective, within a framework of ethnographic research carried out in five educational centres that share a common approach in how they combine different age groups. The schools offer flexible approaches to location and timetabling, which allows adaptation periods to be tailored to how the needs of each student evolve. The paper discusses the importance of providing support during transitional phases through the provision of comprehensive and personalized care for the essential needs and unique qualities each child, in such a way that they feel safe and understood when facing changes of school group and educational location in their schooling.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Transicions escolars ; Progressivitat ; Convivència interedats ; Acompanyament integral ; Etnografia ; School transitions ; Progressiveness ; Mixed-age groups ; Comprehensive accompaniment ; Ethnography ; Transiciones escolares ; Progresividad ; Convivencia interedades ; Acompañamiento integral ; Etnografía
Published in: Educar, Vol. 61 Núm. 2 (2025) , p. 413-426 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v61-n2-goni
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v61-n2-goni
DOI: 10.5565/rev/educar.2368


14 p, 187.2 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2025-07-31, last modified 2025-09-09



   Favorit i Compartir