Google Scholar: cites
Aplicación del enfoque austriaco a la gestión de la seguridad del sector de eventos de gran afluencia pública
de Castro Pino, Rafael (Director de Seguridad de la Universidad Autónoma de Madrid)

Títol variant: Application of the Austrian Approach to Security Management in the Large-Scale Events Sector
Títol variant: Aplicació de l'enfocament austríac a la gestió de la seguretat del sector d'esdeveniments de gran afluència pública
Data: 2026
Resum: El análisis económico convencional de los eventos de gran afluencia pública es insuficiente porque se limita a seguir métricas estáticas y agregadas ignorando la complejidad y la subjetividad del valor percibido por los asistentes. El paradigma austriaco propone considerar la seguridad como un componente dinámico y esencial del valor subjetivo basándose en tres pilares: la utilidad subjetiva esperada (donde la seguridad no es solo un coste, sino también una inversión estratégica que protege la reputación); la movilización del conocimiento tácito y disperso de los agentes locales (como vigilantes y personal habitual), y la importancia de la empresarialidad y la resiliencia, donde la dirección de seguridad anticipa y adapta soluciones flexibles ante nuevas amenazas. Este marco critica la rigidez regulatoria actual, que prioriza ratios y estándares centralizados (por ejemplo, el número de vigilantes por asistente), lo que genera una falsa seguridad y dificulta la innovación y el aprendizaje en la gestión real. Se plantea reemplazar la evaluación estática por una procesual, centrada en la adaptabilidad, la calidad de la gestión y la capacidad institucional, para promover un modelo sectorial basado en la libertad empresarial, la descentralización y la mejora continua con el que enfrentar mejor la incertidumbre y los desafíos de los EGAP.
Resum: L'anàlisi econòmica convencional dels esdeveniments de gran afluència pública és insuficient perquè es limita a continuar mètriques estàtiques i agregades ignorant la complexitat i la subjectivitat del valor percebut pels assistents. El paradigma austríac proposa considerar la seguretat com un component dinàmic i essencial del valor subjectiu basant-se en tres pilars: la utilitat subjectiva esperada (on la seguretat no és només un cost, sinó també una inversió estratègica que protegeix la reputació); la mobilització del coneixement tàcit i dispers dels agents locals (com ara vigilants i personal habitual); i la importància de l'empresarialitat i la resiliència, on la direcció de seguretat anticipa i adapta solucions flexibles davant noves amenaces. Aquest marc critica la rigidesa reguladora actual, que prioritza ràtios i estàndards centralitzats (per exemple, el nombre de vigilants per assistent), genera una falsa seguretat i dificulta la innovació i l'aprenentatge en la gestió real. Es planteja substituir l'avaluació estàtica per una de processual, centrada en l'adaptabilitat, la qualitat de la gestió i la capacitat institucional, per promoure un model sectorial basat en la llibertat empresarial, la descentralització i la millora contínua i amb el qual poder afrontar millor la incertesa i els desafiaments dels EGAP.
Resum: The conventional economic analysis of large public events is insufficient, as it focuses only on static and aggregate metrics, ignoring the complexity and subjectivity of the value perceived by attendees. The Austrian approach proposes a consideration of security as a dynamic and essential component of subjective value, based on three pillars: the expected subjective utility (where security is not just a cost, but a strategic investment that protects reputation), the mobilisation of tacit and broad knowledge among local agents (such as security personnel and regular staff), and the importance of entrepreneurship and resilience, where security management anticipates and flexibly adapts solutions to new threats. This framework critiques the current regulatory rigidity, which prioritises centralised ratios and standards (e. g. , the number of guards per attendee), generating a false sense of security and hindering innovation and learning in real management. It proposes replacing static with process-oriented evaluation, focused on adaptability, management quality, and institutional capability, promoting a sectoral model based on entrepreneurial freedom, decentralisation, and continuous improvement to be better prepared for uncertainty and the challenges of large public events.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Eventos masivos ; Seguridad ; Conocimiento tácito ; Resiliencia ; Descentralización ; Mejora continua ; Mass gatherings ; Security ; Tacit knowledge ; Resilience ; Decentralisation ; Continuous improvement ; Esdeveniments massius ; Seguretat ; Coneixement tàcit ; Resiliència ; Descentralització ; Millora contínua
Publicat a: Journal of human security and global law, Vol. 5 (2026) , p. 93-128 (Articles) , ISSN 2938-1487

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jhsgl/article/view/v5-de-castro
DOI: 10.5565/rev/jhsgl.66


36 p, 335.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Journal of Human Security and Global Law
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2026-02-21, darrera modificació el 2026-05-20



   Favorit i Compartir