Facilitació de l'aprenentatge i la memòria per AEIC : envelliment i memòria declarativa
Soriano-Mas, Carles
Segura i Torres, Pilar, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Morgado-Bernal, Ignacio, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
Resum: L'Autoestimulació Elèctrica Intracranial (AEIC) del feix prosencefàlic medial facilita l'adquisició i posterior retenció d'un aprenentatge quan és administrada immediatament després de l'entrenament. Aquest efecte és especialment potent en rates que parteixen de baixos nivells d'aprenentatge, i es creu que és degut a un efecte activador general de l'AEIC sobre diferents estructures encefàliques. Es va decidir estudiar els efectes del tractament d'AEIC post-entrenament sobre l'adquisició i la retenció d'un condicionament d'evitació activa de dos sentits en rates velles (16-17 mesos), i sobre l'adquisició i retenció d'una tasca de memòria declarativa dependent de l'hipocamp (alternança en laberint en T) en rates joves (3 mesos). Per assolir aquests objectius es van realitzar dos experiments amb rates albines de la soca Wistar. En el primer treball vam observar com el tractament d'AEIC post-entrenament va facilitar l'adquisició del condicionament d'evitació activa de dos sentits, sense afectar sobre la retenció a llarg termini. Aquests resultats demostren que els animals vells, que generalment parteixen de baixos nivells d'aprenentatge, mantenen els mecanismes de plasticitat necessaris perquè es faciliti l'adquisició d'aquest condicionament, encara que possiblement de manera menys eficaç que en els animals joves, el que planteja la necessitat de desenvolupar un model de tractament amb AEIC que sigui igual d'efectiu pels diferents grups d'edat. En el segon treball vam constatar un efecte facilitador del tractament d'AEIC post-entrenament sobre l'expressió flexible d'una memòria declarativa, una característica essencial dels aprenentatges que depenen d'aquest sistema de memòria. Aquests efectes no es van observar en la retenció a llarg termini, indicant un efecte específic sobre la fase de consolidació de la informació entre sessions d'aprenentatge. Aquestes dades mostren com els efectes facilitadors del tractament d'AEIC post-entrenament poden ser generalitzar a dues situacions prèviament no estudiades d'alt interès per a l'estudi i desenvolupament de tractaments compensadors dels trastorns de la memòria, com són l'envelliment i les tasques de memòria declarativa.
Resum: Intracranial self-stimulation (ICSS) of the medial forebrain bundle improves learning acquisition and subsequent retention when administered immediately after training. This effect is particulary marked in rats with low initial learning levels, and this is thought to be due to a general arousing effect on different structures of the brain. We decided to study post-training ICSS effects on acquisition and retention of a two-way active avoidance conditioning in aged rats (16-17 months), and on acquisition and retention of a hippocampus-dependent declarative memory task (delayed alternation in a T-maze) in young rats (3 months). We conducted two experiments with albino rats of the Wistar strain. In the first, we observed a facilitatory effect of post-training ICSS on the acquisition of the two-way active avoidance conditioning, and no effect on long-term retention. These results show that aged animals, which generally show poor initial learning levels, do maintain the necessary plastic mechanisms for facilitating acquisition of this conditioning, although probably in a less efficient way than young rats, raising the need for developing a model of ICSS equally effective in young and old rats. In the second experiment, we observed a facilitatory effect of post-training ICSS on the flexible expression of declarative memory, which is the hallmark of the learning tasks that depend on this memory system. These effects were not observed in the retention session, suggesting a specific effect on the consolidation phase between learning sessions. This data generalize the facilitatory effects of post-training ICSS to two conditions, never tested before, of high interest for the study and development of compensating treatments for memory disorders, such as aging and declarative memory.
Nota: Consultable des del TDX
Nota: Títol obtingut de la portada digitalitzada
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Psicologia, Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut, 2002
Nota: Bibliografia
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català
Document: Tesi doctoral
Matèria: Aprenentatge ; Memòria
ISBN: 8468833223

Adreça alternativa:: https://hdl.handle.net/10803/5427


40 p, 3.6 MB

42 p, 2.9 MB

44 p, 4.8 MB

44 p, 6.2 MB

39 p, 7.1 MB

41 p, 339.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2009-05-07, darrera modificació el 2022-11-30



   Favorit i Compartir