A description of the teaching-learning processes in basketball and their effects on tactical procedural knowledge
Pérez Morales, Juan Carlos (Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG))
Greco, Pablo Juan
Leão Andrade, Ricardo
Fecha: |
2009 |
Resumen: |
The aim of this study was to observe and describe the teaching-learning processes of technical and tactical abilities in basketball for players aged 10-12 years, by identifying the methodologies applied by the teachers and analyzing their influence on the acquisition of procedural tactical knowledge (PTK). The results confirmed an emphasis on the use of the situational-global method (SG) in group A training sessions. The use of the situational and mixed methods (SM) predominated in group B, while in group C the analytical method (AM) was the most utilized. Concerning the PTK performance, it was confirmed that the SG method provided improvements in the tactical parameters convergent "offer and orientate yourself (OO)" (z=-5,65, p=0,00), divergent OO (z=-5,89, p=0,00), convergent "identification of gaps (IG)" (z=-5,24, p=0,00) and divergent IG (z=-5,00, p=0,00). |
Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. |
Lengua: |
Anglès |
Documento: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Materia: |
Basketball ;
Teaching-learning ;
Procedural tactical knowledge |
Publicado en: |
Revista de psicología del deporte, Vol. 18, Núm. 3 (2009) , p. 469-473, ISSN 1988-5636 |
El registro aparece en las colecciones:
Artículos >
Artículos publicados >
Revista de psicología del deporteArtículos >
Artículos de investigación
Registro creado el 2010-09-22, última modificación el 2023-01-21